Historia

Syrena - królowa polskich szos

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2020 05:35
Pierwsze prototypy Syreny przedstawiono w 1955 roku, natomiast seryjna produkcja rozpoczęła się 20 marca 1957 roku. Samochód miał oficjalną nazwę Syrena 100, silnik dwusuwowy i dwucylindrowy o pojemności 746 cm sześciennych i mocy 27 KM. W 1958 roku kosztował 72 tys. zł, czyli niemal dwa razy mniej niż "FSO Warszawa". 
Audio
  • Kultowe polskie pojazdy - cykl gawęd inż. Jerzego Jasiuka - dyrektora Muzeum Techniki o polskim przemyśle motoryzacyjnym i jego produktach. (PR, 5.03.2012)
Polska załoga na Rajd Monte Carlo 1961 w składzie Stanisław Wierzba i Longin Bielak w swojej Syrenie. Warszawa, Plac Defilad, styczeń 1961
Polska załoga na Rajd Monte Carlo 1961 w składzie Stanisław Wierzba i Longin Bielak w swojej "Syrenie". Warszawa, Plac Defilad, styczeń 1961Foto: PAP/Zbigniew Matuszewski

Marzenia o własnym samochodzie

- Powstanie Syreny było wynikiem marzeń o własnym, polskim samochodzie, nie tylko naszej krajowej produkcji, ale również konstrukcji - mówił inż. Jerzy Jasiuk, dyrektor Muzeum Techniki w Warszawie.

Decyzję o rozpoczęciu produkcji samochodu dla ludu podjął Komitet Centralny PZPR w maju 1953 roku. Grupa inżynierów z Karolem Pionnierem na czele, chcąc przełamać monopol realizowanego na licencji radzieckiej samochodu marki Warszawa, zaproponowała opracowanie prototypu polskiego auta.

Na efekty prac nie trzeba było długo czekać. W sylwestra 1953 roku zaprezentowano pierwszy, prototypowy egzemplarz samochodu Syrena.

- Jego prędkość wynosiła do 100 km/h. Zużycie paliwa było w tych modelach bardzo wysokie, przekraczało 8 litrów/100 km. Jeden z tych prototypów zachował się w zbiorach Muzeum Techniki – dodał dyrektor Jerzy Jasiuk w audycji "Kultowe polskie pojazdy".

Symbol polskiej motoryzacji

Pierwsze syrenki zjechały z taśmy produkcyjnej w 1957 roku. Wyprodukowano ich wtedy 200 sztuk. Syrena była najpopularniejszym samochodem w Polsce, aż do pojawienia się, dziesięć lat później, fiata 125p. Przez lata modernizowano i produkowano kolejne modele. Powstały pick-upy oraz minivany. W 1975 roku pojawiła się nawet luksusowa wersja syreny. Samochód brał nawet udział w jednym z rajdów Monte Carlo, jednak nie odniósł żadnych sukcesów.

Konstruktorzy Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu pracowali nad bardziej nowoczesnymi formami syreny, jednak na skutek decyzji politycznych i ograniczeń gospodarki centralnie planowanej nie wychodziły one poza fazę projektu.

Auto miało liczne wady. Jednak biorąc pod uwagę, że już w momencie produkcji konstrukcja była przestarzała, należy docenić polskich inżynierów. Stworzyli auto, które przetrwało na polskich drogach ponad 30 lat, stając się symbolem rodzimej motoryzacji. 30 czerwca 1983 roku w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej definitywnie zakończono produkcję samochodu Syrena. Od 1957 roku wyprodukowano 521 311 sztuk tego pojazdu.

Obecnie projektowany jest samochód Aquila Sport. Jest to współczesna wersja Syreny Sport nazywanej najpiękniejszym autem zza żelaznej kurtyny.

mjm

Czytaj także

Załoga ”Żerania” święci triumf

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2014 06:00
- To jest zalążek naszych warsztatów mechanicznych. To umożliwi nam realizację planów, jakie nałożyła na nas partia i rząd w dziedzinie montażu samochodów osobowych - mówił w 1950 r. jeden z robotników Fabryki Samochodów Osobowych. Dwanaście miesięcy później pierwsza ”Warszawa M-20” zjechała z linii produkcyjnej warszawskiego zakładu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przedwojenne Ursusy – samochody niezwykle wytrzymałe

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2020 05:38
- Zakłady mechaniczne Ursus kojarzą się nieodparcie z produkcją ciągników, a słysząc o pojeździe marki Ursus, myślimy w istocie o rolniczym ciągniku – mówił inż. Jerzy Jasiuk, dyrektor Muzeum Techniki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wszystko o Fiacie 125p i FSO

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2013 20:00
W fabryce FSO na Żeraniu w 1968 roku słychać było warkot urządzeń. Trwała produkcja Fiata 125p. Na europejskim poziomie.
rozwiń zwiń