Historia

Wilhelm Maybach. Jeden z najwybitniejszych twórców silników i samochodów

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2020 05:35
91 lat temu, 29 grudnia 1929 roku, zmarł słynny Wilhelm August Maybach, jeden z największych konstruktorów samochodów obok Gottlieba Wilhelma Daimlera i Carla Benza.
Wilhelm Maybach, wynalazca i konstruktor
Wilhelm Maybach, wynalazca i konstruktorFoto: Wikipedia/domena publiczna

Ślusarz, konstruktor, wynalazca

Maybach urodził się w Heilbronn, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia (Niemcy), w lutym 1846 roku jako jeden z pięciorga braci. Już w wieku 10 lat został sierotą, a opieką nad nim i jego braćmi zajęła się dalsza rodzina. W szkole dostal stypendium dzięki dyrektorowi szkoły, który odkrył jego zdolności techniczne, rozwijał się właśnie w kierunku projektowania i budowania konstrukcji i wzornictwa przemysłowego.

Był ślusarzem, konstruktorem i wynalazcą wielu części silników samochodowych, a także tych powietrznych. W 1909 roku rozpoczął współpracę z Ferdynandem Zeppelinem nad konstrukcjami sterowców i silników do ich napędu.

Współpraca z Daimlerem

Dla młodego i niezamożnego chłopaka możliwość pracy zarobkowej była najważniejsza. Szczęście uśmiechnęło się do niego i w wieku 19 lat zdolności konstrukcyjne Maybacha, szczególnie w pracy przy silnikach stacjonarnych, zauważył młody przedsiębiorca Gottlieb Daimler i zatrudnił go na stanowisku głównego asystenta.

Dość powiedzieć, że funkcję tę Maybach pełnił aż do śmierci Daimlera w roku 1900. Współpraca tak wybitnych dwóch umysłów doprowadziła do szeregu wynalazków objętych patentami. Już w 1883 roku skonstruowali niewielki silnik napędzany ciężką naftą (ligroina), z osiągiem najpierw 750 obrotów na minutę, by później poprawić do 900 obrotów. Konstruktorzy opracowali trzy takie silniki i Maybach namówił Daimlera, by jeden z nich umieścić w konstrukcji, która pomimo małych bocznych kół podporowych określana jest pierwszym motocyklem - nazwano go "Reitwagen". Był to rok 1884.

Nowe wynalazki

Już w 1885 roku Maybach i Daimler skonstruowali silnik uważany przez historyków motoryzacji za prekursorski spośród nowoczesnych silników benzynowych. W tym samym roku stworzyli pierwszy gaźnik. Ten nowoczesny silnik, z pionowym cylindrem, został przez Daimlera nazwany "Standuhr" - co oznaczało po prostu "zegar dziadka", bo swoim wyglądem przypominał im zegar wahadłowy. Konstrukcja tego silnika, w kilku wersjach, w zależności od rozmiarów, instalowana była w różnych pojazdach. Jednym z nich okazała się być drewniany rower, który już bez żadnych wątpliwości można było nazwać pierwszym motocyklem.

Na motocyklu tym, poruszającym się z prędkością 12 km/h, Maybach w ramach testów przejechał trzykilometrowy odcinek z Cannstatt do Untertürkheim. Nieco większą wersję tego kompaktowego silnika zainstalowano w konstrukcji podobnej do samochodu. Całą konstrukcję nadzorował Maybach, a osiągi tego pojazdu dochodziły do 15 km/h. Silnik Maybacha i Daimlera, w odpowiednio przystosowanej wersji zainstalowali na łodzi o długości 4,5 metra, która z tym napędem osiągała prędkość 6 węzłów - 11 km/h. Łódź swoją nazwali "Neckar" - od nazwy rzeki płynącej przez Stuttgart, na której tę łódź testowali. Produkcja tych właśnie silników do łodzi stała się ich głównym przedsięwzięciem aż do końca XIX wieku i cieszyła się ogromnym uznaniem.

Pierwszy sterowiec z napędem spalinowym

Konstrukcje samochodowe, jak twierdzą historycy, były także rozwijane..., ale to Carl Benz nazwany został pierwszym konstruktorem samochodu. Panowie konkurowali ze sobą, nie stroniąc jednak od współpracy. Maybach zasłynął także, razem z Daimlerem, w konstruowaniu silników lotniczych. W 1888 roku skonstruowali pierwszy sterowiec z napędem spalinowym - oczywiście użyli do niego silnika własnej konstrukcji. Natomiast rok później zbudowali całkowicie od podstaw swój pierwszy samochód... poprzednia wersja z 1886 roku, oparta byłą na konstrukcji amerykańskiego dyliżansu. Konstrukcję swoją pierwszy raz publicznie uruchomili - Maybach i Daimler - na targach w Paryżu w październiku 1889 roku.

Na samochodowych stronach przedstawiciela marki Daimler-Benz znajdujemy bardzo ciekawe wprowadzenie do historii marki Maybach: "Od pierwszego współczesnego samochodu osobowego, przez sterowce, aż po najbardziej luksusowe auta na świecie - historia marki Maybach od ponad 100 lat związana jest z tym, co innowacyjne i ekskluzywne. I choć wielu osobom nazwa Maybach kojarzy się właśnie z tym, co najdroższe, najlepsze i często poza zasięgiem większości, tak bez wielu wynalazków i rozwiązań Wilhelma i Karla Maybachów, współczesna motoryzacja nie wyglądałaby tak, jak obecnie. Możliwe nawet, że ta współczesność nigdy by nie nadeszła".

Nowatorskie silniki samochodowe

Słowa o kolejnych odkrywczych, nowatorskich konstrukcjach Maybacha i Daimlera pokazują kolejne etapy ich współpracy i niewątpliwe sukcesy motoryzacyjne. Jednym z nich był nowy silnik: "W 1892 r. Maybach skonstruował silnik Phoenix, wyposażony po raz pierwszy w historii w gaźnik dyszowy, który był nie tylko mniejszy od poprzednich konstrukcji, ale i pozwalał na uzyskanie wyraźnie wyższej sprawności. Minęły całe dekady, zanim wymyślono skuteczniejsze rozwiązanie".

Maybach jednak na tym nie poprzestawał - "Niedługo potem jako pierwszy zaprojektował m.in. układ napędowy wykorzystujący pasek napędowy, a w 1897 r. - łańcuch napędowy. Taka forma przekazywania mocy z silnika na koła stała się w branży motoryzacyjnej standardem na długie lata". 

My możemy zapamiętać go w jeżdżących jeszcze starych modelach samochodów z bardzo charakterystyczną chłodnicą: "Jeszcze przed końcem XIX w. Wilhelm Maybach dołożył do swojego inżynierskiego portfolio m.in. innowacyjny system chłodzenia silnika, wzbogacony później o chłodnicę z układem w kształcie plastra miodu. Taka konstrukcja idealnie nadawała się do nowszych, szybszych i mocniejszych samochodów, których epoka miała niedługo nastać".

Wynalazków i konstrukcji tego wybitnego człowieka można mnożyć na wielu stronach. Dzisiaj nie dziwimy się, że marka nazwana jego imieniem jest traktowana jako synonim niezawodności, innowacyjności i luksusu. 

PP

Czytaj także

Sterowce - podniebny majestat nad Gdańskiem

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2024 05:50
Wielkie, sunące po niebie statki w kształcie cygara - taki obraz zawdzięczamy niemieckiemu arystokracie Ferdinandowi von Zeppelinowi, pierwszemu konstruktorowi sterowców o budowie szkieletowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Stefan Drzewiecki. Pionier żeglugi podwodnej

Ostatnia aktualizacja: 26.07.2023 05:35
"Jutro będzie jeszcze ciekawsze niż dziś" - mówił u schyłku życia Stefan Drzewiecki, genialny inżynier i wynalazca, "polski Edison", konstruktor urządzeń stosowanych na ziemi, pod wodą i w powietrzu. Twórca przełomowych wynalazków, do dziś stosowanych na całym świecie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jerzy Drzewiecki. Konstruktor, który uskrzydlił Polskę

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2023 05:45
- Samoloty te bez wątpienia się wyróżniały. Samolot RWD-9 najprawdopodobniej i w dzisiejszych czasach konkurować mógłby z samolotami sportowymi, zawodniczymi - mówił o konstrukcji Jerzego Drzewieckiego historyk lotnictwa Edward Kocent-Zieliński.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Czesław Tański – ojciec polskiej awiacji

Ostatnia aktualizacja: 24.02.2024 05:40
- Wyobrażam sobie, jakie zdumienie musiały wzbudzać jego eksperymenty na polach pod Janowem Podlaskim, gdy poważny człowiek biegał po łąkach z jakąś konstrukcją – mówił o Tańskim inż. Jerzy Jasiuk na antenie Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Z głową w chmurach - polscy pionierzy baloniarstwa

Ostatnia aktualizacja: 12.02.2024 05:45
Pierwsze pomiary meteorologiczne z kosza balonowego, pierwsza katastrofa lotnicza, z której aeronauta wyszedł cało, wreszcie: pierwszy skok ze spadochronem. Loty balonowe od początku istnienia cieszyły się niezwykłą popularnością nad Wisłą.
rozwiń zwiń
Czytaj także

100 wynalazków na stulecie. Pianista dla motoryzacji

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2018 13:47
Wraz z pojawieniem się silników rosła szybkość przemieszczania i potrzeba niwelowania wstrzasów. Tu z pomocą przyszedł wynalazek polskiego pianisty, Józefa Hofmanna. 
rozwiń zwiń