Historia

Tajemnica mechanizmu z Antykithiry bliżej rozwiązania. Naukowcy stworzyli model "starożytnego komputera"

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 05:40
Brytyjscy badacze opracowali symulację 3D urządzenia sprzed 2000 lat. Tajemnicza maszyna służyła do przewidywania ruchów ciał niebieskich. Nowa rekonstrukcja odsłania poziom zaawansowania urządzenia.
Zachowana część mechanizmu z Antykithiry.
Zachowana część mechanizmu z Antykithiry.Foto: Shutterstock/Alexandros Michailidis

Mechanizm z Antykithiry został odnaleziony przez greckich nurków w 1900 roku. Wydobyto go z wraku rzymskiego statku, datowanego na przełom II i I wieku p.n.e. Do naszych czasów przetrwała część urządzenia wielkości pudełka po butach, składająca się z 82 części, w tym 30 kół zębatych.

Elementy mechanizmu rozmiarem przypominają te, które stosuje się w zegarmistrzostwie od XVIII wieku naszej ery - mają od 1 do 17 cm średnicy. To właśnie poziom wyrafinowania mechanizmu budzi największy podziw naukowców. Nie wiadomo, w jaki sposób 2000 lat temu skonstruowano puste w środku tuleje, umieszczane jedna w drugiej, które wprawiały w ruch wskazówki.

- Dystans pomiędzy złożonością tego urządzenia a innymi wykonanymi w tym samym czasie jest nieskończony - ocenia prof. Adam Wojcik z zespołu, który przygotował model 3D mechanizmu.

Kalkulator astronomiczny

Maszyna odwzorowywała ruch pięciu planet znanych Grekom oraz Słońca. Co więcej pozwalała przewidzieć fazy Księżyca oraz zaćmienia Słońca i Księżyca. Dzięki temu określano daty świąt i wydarzeń cyklicznych, takich jak Igrzyska Olimpijskie Maszyna opierała się na założeniach teorii geocentrycznej, wedle której planety i Słońce krążyły wokół Ziemi, oraz na obliczeniach greckiego astronoma i filozofa Parmenidesa.

Dotychczas udało się skonstruować mechaniczny model, który wyjaśniał, do czego służył tylny panel mechanizmu. Dzięki przygotowanemu przez brytyjskich naukowców z University Collage London modelowi 3D udało się określić również zadania przedniego panelu urządzenia.

Nie wiadomo kto, ani w jaki sposób, skonstruował tę niezwykle skomplikowaną maszynę. Jedna z hipotez przypisuje autorstwo mechanizmu Archimedesowi. Genialny grecki wynalazca został zamordowany przez rzymskiego żołnierza po upadku Syrakuz. To wyjaśniałoby dlaczego greckie urządzenie zostało odnalezione we wraku rzymskiego statku.

LiveScience.com/bm

Archeolodzy twierdzą, że odnaleźli miejsce, w którym Salome poprosiła o głowę Jana Chrzciciela

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2021 05:40
Zdaniem węgierskiego uczonego dr Gyozo Vörösa, nisza tronowa w ruinach siedziby Heroda Antypasa jest miejscem słynnego tańca pasierbicy władcy.

Browar sprzed 5000 lat odkryty w Egipcie. Mógł wytwarzać tysiące litrów piwa

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2021 05:45
Egipskie ministerstwo do spraw starożytności poinformowało, że może to być najstarszy na świecie browar o dużej produkcji. Jego pozostałości zostały odkryte przez egipskich i amerykańskich archeologów w Abydos, ponad 450 kilometrów na południe od Kairu.

Brutalna śmierć faraona. Zagadka rozwiązana po 3500 latach

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2021 05:55
Przyczyną zgonu Sekenenre Tao, starożytnego władcy Egiptu, nie były, jak dotąd sądzono, rany zadane w bitwie, ale egzekucja. Do takich wniosków prowadzą wyniki skanów tomograficznych wykonanych przez egipskich archeologów.

Brytyjscy archeolodzy: Stonehenge zostało przeniesione do Anglii z Walii

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2021 05:39
Badacze są zdania, że starożytny kamienny krąg pierwotnie znajdował się w Waun Mawn na zachodnim wybrzeżu Walii, ponad 250 kilometrów na zachód od Równiny Salisbury. Pozostałości walijskiego kręgu mają dokładnie te same wymiary co Stonehenge.