Historia

Już niedługo będzie można napić się piwa z drożdży sprzed 3000 lat. Podobne mógł pić biblijny król Dawid

Ostatnia aktualizacja: 27.05.2023 05:30
Interdyscyplinarny zespół badaczy, archeologów i piwowarów z Izraela po raz pierwszy wyizolował drożdże z początków pierwszego tysiąclecia przed naszą lat już w 2019 roku, ale teraz owoce tego odkrycia mają stać się dostępne dla miłośników złocistego napoju na całym świecie - pisze "Times of Israel".
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Stone36

Piwowarzy amatorzy wkrótce będą mogli podróżować w czasie za sprawą Muzeum Izraela i izraelskiego browaru Shikma, które wprowadzają na rynek limitowaną partię, która będzie dostępna w sprzedaży pod koniec roku - pisze w czwartek "Times of Israel".

Pomysł pojawił się po raz pierwszy podczas kiedy piwowar Itai Gutman, który wcześniej był właścicielem browaru w Jerozolimie, a obecnie jest dyrektorem Primer's Yeast, firmy sprzedającej starożytne drożdże, zaczął wymieniać się pomysłami z profesorem Ronen Hazanem, mikrobiologiem z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie.

Zaczęli oni dyskutować o tym, czy drożdże przylegające do wnętrza naczynia używanego do przechowywania piwa tysiące lat temu można by jeszcze wykorzystać do warzenia piwa.

Hazan skontaktował się z kilkoma znajomymi archeologami, którzy byli jeszcze bardziej podekscytowani tym pomysłem. Szybko wysłali oni do testów kilka starożytnych naczyń, które według nich były używane do przechowywania piwa i wina.

Korzystając z analizy pozostałości organicznych, naukowcy byli w stanie zidentyfikować cząsteczki organiczne, które przetrwały w matrycy ceramiki, w tym mikroorganizmy drożdżowe.

Drożdże, które będą dostępne w sprzedaży do końca roku, to szczep "PTS-900BCE" lub tzw. drożdże filistyńskie, które datuje się na 900 r. p.n.e., pochodzące z Tall as-Saf. Jest to miejsce, gdzie - jak sądzą naukowcy - znajdowało się starożytne Gat, w którym urodził się biblijny Goliat.

Reporter "Times of Israel", który próbował jednej z pierwszych odmian piwa warzonego przy użyciu starożytnych drożdży w 2019 roku, powiedział wówczas, że było ono "lekko słodkie, z subtelnym posmakiem... i smakowało bananem i innymi owocami".

"Myślę, że wiele osób chciałoby wiedzieć, jaki jest smak piwa, które pił Goliat lub król Dawid" - powiedział profesor Hazan.
Pierwsza partia starożytnych drożdży dostępnych w sprzedaży pojawi się w grudniu.

PAP/bm

Odpowiedzi na zagadki Biblii zaklęte w... polu magnetycznym Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2022 05:50
Metody wykorzystywane dotąd przez geofizyków do śledzenia zmian pola magnetycznego Ziemi posłużyły naukowcom do weryfikacji starotestamentowych podań. Wyniki badań rzucają nowe światło na przebieg wydarzeń, których scenerią był starożytny Bliski Wschód.

Izrael. Odczytano najstarsze znane zdanie w starożytnym języku. To zaklęcie przeciw wszom

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2022 05:50
Naukowcom udało się odczytać inskrypcję wyrytą w języku kananejskim na starożytnym grzebieniu. Głosi ona: "Niech ta kość pomoże pozbyć się wszy z włosów i brody". Wyryty około 3700 lat temu napis jest wyjątkowy, bo stanowi pełne zdanie; do tej pory znajdowano zabytki zawierające inskrypcje z zaledwie dwoma-trzema słowami w tym języku.

Izrael. W jaskini Salome odkryto grób, który mógł należeć do "położnej Maryi"

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2022 05:50
Odkryta przez archeologów grota grobowa była miejscem pielgrzymek pierwszych chrześcijan, którzy chcieli odwiedzić miejsce spoczynku kobiety będącej - zgodnie z literą apokryfów - świadkiem narodzin Jezusa.