Historia

Przenieśli wrak galeonu, który brał udział w bitwie pod Oliwą. Jakie sekrety skrywa "Solen"?

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2024 13:55
Nurkowie z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku usunęli stare sieci, liny oraz przynęty wędkarskie z konstrukcji XVII w. wraku "Solen" zalegającego na dnie Zatoki Gdańskiej. W trakcie prac przesunęli wrak w miejsce, w którym był w latach 70. XX wieku.
Bitwa pod Oliwą
Bitwa pod OliwąFoto: Wikimedia Commons/dp

Działania nurków w Podwodnym Magazynie Wraków, który znajduje się w Zatoce Gdańskiej, kilka mil na wschód od Orłowa, były prowadzone od lipca do września 2024 roku. Eksperci z NMM zajęli się m.in. wrakiem XVII-wiecznego szwedzkiego okrętu wojennego "Solen".

Przesunęli "Solena"

- W czasie prac udało się przenieść i "ułożyć" wrak w formie jak najbardziej zbliżonej do znanej z dokumentacji rysunkowej z badań w latach 70. XX wieku" - powiedział dr Krzysztof Kurzyk z Działu Badań Podwodnych NMM w Gdańsku.

Wyjaśnił, że wymagało to od nurków podniesienia oraz przemieszczenia w toni za pomocą worków wypornościowych (o wyporności do dwóch ton) wielkogabarytowych, masywnych elementów wraku, w tym dziobnicy, fragmentu tylnicy oraz trzech dużych rozmiarów części dennych wraku (tzw. Mały Solen), oderwanej z konstrukcji nadstępki oraz kilkunastu mniejszych elementów takich jak denniki.

Dr Kurzyk dodał, że w pierwszym etapie specjaliści usunęli z konstrukcji XVII-wiecznego wraku stare sieci, liny oraz przynęty wędkarskie.

- Za pomocą eżektora oraz płuczki oczyszczaliśmy drewniane elementy konstrukcyjne wraku, przysypane oraz zagrzebane w piaszczystym dnie, co umożliwiło montaż pasów-zawiesi - powiedział.

Zaznaczył, że elementy wraku podczepiane były za pomocą zawiesi do worków wypornościowych (irodyn), napełnianych z pokładu jednostki sprężonym powietrzem, co pozwalało kontrolować przepływ powietrza oraz proces podnoszenia masywnych elementów z dna morza.

Czytaj także: 

Przemieszczono działa z galeonu 

Nurkowie z Działu Badań Podwodnych NMM we wrześniu 2024 roku rozpoczęli również podnoszenie oraz przemieszczanie 8 żeliwnych zabytkowych dział z XVIII wieku, każde o wadze ok. 1,5 tony. Dr Kurzyk wyjaśnił, że działa pochodzą ze szwedzkiego warsztatu, zostały odkryte oraz zadokumentowane w czasie akcji "Wiatrem Gnane".

- Wtedy do naszego muzeum trafiły cztery sztuki (dwa z nich po konserwacji znajdują się w holu NMM na Ołowiance - PAP), a osiem zatopiono w obszarze Podwodnego Magazynu Wraków, w sporym jednak oddaleniu od pławy NMM oraz wraku "Solena" - dodał.

Zapowiedział, że przed nurkami wykonanie dokumentacji podwodnej - w tym m.in. aktualnej fotogrametrii wraku "Solena" oraz położonych w pobliżu dział. Finalnym efektem będzie stworzenie atrakcyjnego stanowiska podwodnego, dostępnego dla płetwonurków, co pozwoli jeszcze lepiej promować oraz chronić morskie dziedzictwo kulturowe Bałtyku.

"Solen" - szwedzki okręt zatopiony podczas bitwy pod Oliwą

30-metrowy galeon "Solen" został zbudowany w Republice Zjednoczonych Prowincji Niderlandów, skąd trafił do marynarki szwedzkiej. Wraz z pięcioma innymi okrętami 28 listopada 1627 roku starł się na Zatoce Gdańskiej z dwiema eskadrami polskich żaglowców. Starcie to przeszło do historii jako bitwa pod Oliwą. "Solen" skutecznie atakowany przez polskie jednostki "Pan Morski" ("Wodnik") i "Biały Lew", został w akcie desperacji wysadzony w powietrze przez własną załogę. Stąd o bitwie pod Oliwą zwykło się mówić, że był to dzień, w którym "Słońce (Solen) zaszło w południe".

Wrak "Solena" odkryto prawie 350 lat później, podczas budowy gdańskiego Portu Północnego. Od tego czasu archeolodzy podnieśli z niego ponad 6 tysięcy zabytków; wśród nich znajduje się szczególnie wartościowa kolekcja 20 spiżowych dział okrętowych. Z wraku pozyskano również ponad tysiąc srebrnych i miedzianych monet, liczne elementy uzbrojenia i przedmioty codziennego użytku, a także szczątki marynarzy, na podstawie których zrekonstruowano wygląd członków załogi. 

PAP/Piotr Mirowicz/bm

Czytaj także

Bitwa pod Oliwą - dzień, w którym słońce zaszło w południe

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2024 05:49
Stawka była wysoka: usunięcie szwedzkiej blokady Gdańska. W tej grze obie strony wykazały się bohaterstwem i zaciekłością. Krew walczących zabarwiła wody zatoki na kolor zwycięskiej polskiej bandery.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zaślubiny Polski z morzem. Tak wyglądało przyłączanie Pomorza do Polski dzień po dniu

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2024 05:55
10 lutego 1920 roku gen. Józef Haller dokonał w Pucku symbolicznych zaślubin Polski z morzem. Ceremonię poprzedzał trwający miesiąc pochód polskich wojsk przez Pomorze. Toruń, Bydgoszcz, Grudziądz, Kościerzyna, Hel - dzień po dniu po ponad stu latach niewoli do macierzy powracały kolejne miasta. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Katastrofa promu Jan Heweliusz. Śmierć w lodowatych falach Bałtyku

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2024 05:45
14 stycznia 1993 roku u wybrzeży niemieckiej wyspy Rugia zatonął statek MF Jan Heweliusz. Ze znajdujących się na pokładzie 64 obywateli Polski, Austrii, Węgier, Szwecji, Czech i Norwegii zginęło 55 osób, w tym dwoje dzieci. Szesnastu ciał nigdy nie odnaleziono. To jedna z największych tragedii w dziejach polskiej żeglugi handlowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najstarsza budowla megalityczna w Europie na dnie Bałtyku? Sensacyjne odkrycie naukowców

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2024 20:59
11 tys. lat ma mur na dnie Bałtyku, odkryty u wybrzeża Niemiec. Przypadkowe odkrycie naukowców jest najstarszą budowlą znalezioną w Morzu Bałtyckim. Prawdopodobnie jest to też najstarsza w Europie budowla megalityczna.
rozwiń zwiń