Historia

Atak szaleńca na najdoskonalszą rzeźbę wszechczasów

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2013 06:00
Pieta watykańska przedstawia Chrystusa zdjętego z krzyża, martwego, obnażonego, a jednak pięknego nie tylko w wyrazie i rysach twarzy, lecz także pięknego ciałem jak Apollo.
Audio
  • "Pieta" Michała Anioła - audycja z cyklu "Oferty kolekcjonera” (07.06.1972)
Pieta watykańska, foto: Stanislav Traykovwikipedia
Pieta watykańska, foto: Stanislav Traykov/wikipedia

21 maja 1972 roku Pieta watykańska autorstwa Michała Anioła została uszkodzona przez australijskiego geologa Laszlo Totha, który krzycząc "ja jestem Jezusem Chrystusem” uderzył ją kilkadziesiąt razy młotkiem. Uszkodzeniu uległo prawie ramię Madonny, nos oraz twarz.
Po ataku dzieło zostało odrestaurowane i powróciło na swoje miejsce w Bazylice św. Piotra w Rzymie, gdzie zostało zabezpieczone pancerną szybą. Twarz Madonny odtwarzano na podstawie najwierniejszej kopii rzeźby, którą odnaleziono w Polsce, w poznańskim kościele Matki Boskiej Bolesnej.

Najpiekniejsze dzieło
Rzeźba Michała Anioła powstała w latach 1498-1500. Artysta miał wtedy zaledwie 23 lata, a w swoim dorobku jedynie kilka dzieł. Pietę zamówił francuski kardynał Jean Bilhères de Lagraulas.
Przed wykonaniem zlecenia Michał Anioł dopisał w umowie z 26 sierpnia 1498 roku: "ja jako wykonawca obiecuję jego wielebności, że w ciągu roku Michał Anioł wykończy to dzieło, które będzie najpiękniejszym w całym Rzymie, takim, że nie ma artysty, który by piękniejsze mógł stworzyć”.

Chrystus jak Apollo

Pieta watykańska zbliża się do ideałów rzeźby  starożytnej. Przedstawia ona Chrystusa zdjętego z krzyża, martwego, obnażonego, a jednak pięknego nie tylko w wyrazie i rysach twarzy, lecz pięknego ciałem jak Apollo. Michał Anioł jako pierwszy ośmielił się tak przedstawić temat, w którym jego poprzednicy widzieli jedynie rozdzierającą i posępną tragedię. W tych zwłokach nie ma śladu agonii ani cierpienia.

Madonna jako młoda i piękna kobieta
Również Matka Boska została przedstawiona jako młoda i piękna kobieta. Wiele osób zarzucało artyście, że Madonna w stosunku do syna jest za młoda. Sam Michał Anioł w rozmowie ze swoim przyjacielem Ascanio Condivi powiedział: "nie wiesz tego, że kobiety cnotliwe w większej utrzymują się świeżości od tych, które nimi nie są? Dlatego nie dziw się, że z pewnych względów zrobiłem Matkę Boską  o wiele młodszą w porównaniu z synem niż wiek jej tego wymagał, synowi zaś pozostawiłem jego lata”.
Pieta jest jedynym dziełem Michała Anioła, na którym widnieje jego podpis. Podobno umieścił go tam zirytowany przypisywaniem dzieła Andrei Solariemu z Mediolanu. Napis wyryty w widocznym miejscu (na wstędze biegnącej wzdłuż piersi Madonny) brzmi: "Michelangelo Buonarroti, florentyńczyk”.

mk

Czytaj także

Kaplica Sykstyńska – dzieło życia Michała Anioła

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2017 11:11
"Kto nie widział Kaplicy Sykstyńskiej, ten nie może mieć pojęcia do czego zdolny jest tylko jeden człowiek, Michał Anioł" – napisał niemiecki poeta Johann Wolfgang Goethe.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Anioł - posępny, brzydki, nietowarzyski

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2021 05:45
Michelangelo Buonarroti uznawany jest za jednego z najwybitniejszych artystów wszech czasów. "Nieprzekroczywszy dwudziestu lat, dokładnie wiedział, co jest jego powołaniem" – napisał jeden z biografów mistrza renesansu. Zmarł w Rzymie 18 lutego 1564 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Całun Turyński i jego tajemnica

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2019 07:00
Dla chrześcijan Całun Turyński jest relikwią i potwierdzeniem słów zapisanych na kartach Ewangelii, dla niewierzących kawałkiem płótna, na którym pojawia się jakieś malowidło.
rozwiń zwiń