Historia

Odkryto najstarszy dowód obecności człowieka w dzisiejszym Izraelu

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2022 05:40
Grupa izraelskich i amerykańskich badaczy zidentyfikowała kość człowieka, który żył w dolinie Jordanu 1,5 miliona lat temu. To najstarszy dowód obecności człowieka w tym regionie i drugi najstarszy szczątek ludzki znaleziony poza Afryką.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock

Willa niewolników 1200 PAP.png
Pompeje. Odkryto pokój niewolników. Jest wielkości dzisiejszych "mikroapartamentów"

Przebadane przez archeologów szczątki to kręg lędźwiowy dziecka między 6. a 12. rokiem życia, wysokiego jak na swój wiek (jako dorosły mogłoby mieć około 180 centymetrów wzrostu).

Znalezisko to udowadnia, że ludzie migrowali poza Afrykę co najmniej w dwóch falach - poinformowali naukowcy. Dodali, że istnieją dowody na to, iż niektóre archaiczne gatunki ludzkie zaczęły opuszczać Afrykę około 2 milionów lat temu - ich szczątki znaleziono we współczesnej Gruzji. Nowe odkrycie w Izraelu dowodzi, że setki tysięcy lat później inny gatunek także wyemigrował z Afryki.

Do tej pory udało się ustalić, że ludzie migrujący w każdej fazie różnili się wyglądem, ale też posiadali inną technikę i tradycję wytwarzania narzędzi kamiennych. Gatunek człowieka wcześniej odkryty w Gruzji był niższy. Żył on też w bardziej suchym, przypominającym sawannę klimacie. Natomiast na terenie dzisiejszego Izraela w tamtym czasie było wilgotniej i klimat przypominał ten śródziemnomorski.

Kręg prehistorycznego dziecka zidentyfikowano podczas badania skamieniałości z wykopalisk prowadzonych w latach 1960-1999. Naukowcy odnowili te wykopaliska i wykorzystali niedostępną wtedy technologię, aby lepiej klasyfikować i datować wcześniejsze znaleziska.

Badanie było prowadzone przez naukowców z Bar-Ilan University, Ono Academic College, University of Tulsa i Israel Antiquities Authority.

IAR/jp

Skazańcy czy wampiry? "Przeklęty cmentarz" w Gliwicach

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2020 05:41
Już w 1905 roku odkryto kilka grobów podczas budowy jednego z domów, ale na prawdziwe odkrycie gliwickie cmentarzysko musiało czekać ponad sto lat. Latem 2013 roku archeolodzy weszli na teren budowy Drogowej Trasy Średnicowej. To, co znaleźli, przeszło ich najśmielsze oczekiwania.

Browar sprzed 5000 lat odkryty w Egipcie. Mógł wytwarzać tysiące litrów piwa

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2021 05:45
Egipskie ministerstwo do spraw starożytności poinformowało, że może to być najstarszy na świecie browar o dużej produkcji. Jego pozostałości zostały odkryte przez egipskich i amerykańskich archeologów w Abydos, ponad 450 kilometrów na południe od Kairu.

Odkryto grobowiec skarbnika Ramzesa II, jednego z najpotężniejszych faraonów

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2021 05:30
Archeolodzy odkryli liczącą ok. 3200 lat kryptę w nekropolii w Sakkarze. Należała najprawdopodobniej do Ptaha-M-Wia, wysokiego urzędnika w czasach świetności antycznego Egiptu. Nie odnaleziono sarkofagu, właściciel miejsca spoczynku został zidentyfikowany na podstawie hieroglifów.