Historia

Peru: naukowcy odkryli ponad 100 nowych rysunków w Nazca

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2022 10:20
Naukowcy odkryli ponad 100 nowych rysunków w Nazca w Peru, które pochodzą z czasów starożytnych. Jak przekonują, pojawiła się nadzieja na poznanie nowych faktów na temat tajemniczych dzieł.
Rysunki na płaskowyżu Nazca w Peru
Rysunki na płaskowyżu Nazca w PeruFoto: Daniel Mejia Novoa/shutterstock.com

Prowadzone przez peruwiańskich i japońskich naukowców badania terenowe, a także analiza zdjęć z samolotów i dronów, przyniosły odkrycie 168 nowych wzorów-rysunków. Dzięki sztucznej inteligencji sklasyfikowano jako linie od dwóch do sześciu metrów długości - 50 z nich to rysunki ludzkich postaci, a inne przedstawiają zwierzęta: koty, ptaki i węże. Powstały między setnym rokiem przed Chrystusem a 300 rokiem po Chrystusie, co sugerują gliniane naczynia odkryte w pobliżu linii. Badania, które przyniosły nowe odkrycia, trwały od czerwca 2019 do lutego 2020 roku.

Obrazy o tajemniczym przeznaczeniu

Rysunki z Nazca, czyli grupa geoglifów na pustyni Sechura w Peru, to system linii wykonanych na ziemi przez usunięcie skał i gleby. Przypominają kształtem zwierzęta, w tym kolibry, pająki i koty oraz rośliny lub figury geometryczne. Są dziełem kultury Nazca i pochodzą sprzed ponad dwóch tysięcy lat, datuje się okres między 300 p.n.e. - 900 n.e.

Część naukowców uważa, że wzory miały wykorzystanie astronomiczne i kalendarzowe, inni, że prowadziły do miejsc, w których odbywały się rytuały, a argumentują tezę tym, że zwierzęta w Andach miały bogatą symbolikę - oznaczały deszcz, płodność lub wodę.

W sumie na pustyni znajduje się ponad 800 linii prostych układających się w 300 figur geometrycznych oraz 70 wzorów zwierzęcych i roślinnych. Niektóre z nich mierzą 365 metrów.

Rysunki znajdują się w południowo-zachodniej części Peru, niedaleko miasta Nazca. Odkryto je na obszarze mającym ponad 50 kilometrów długości i 14 kilometrów szerokości. Linie znajdują się na czterech płaskowyżach: Palpa, Ingenio, Nazca i Socos.

Naukowcy doprowadzili do utworzenia tam parku archeologicznego, który uchroni geoglify - wokół rozwijają się dzielnice mieszkalne, a także działa kopania. Badacze ostrzegają, że miejsce to może zostać zniszczone. W 1994 roku część pustyni Nazca została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

IAR/Reuters/bm

Machu Picchu - jak nazywano ruiny miasta po upadku imperium Inków?

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2022 05:45
Nowe badania wykazują, że jedno z najbardziej znanych stanowisk archeologicznych na świecie i główna atrakcja turystyczna Peru znana była pod inną nazwą przez lata przed odkryciem jej przez Hirama Binghama.

Peru. Zmiany klimatu prowadziły do nieustannych wojen społeczności prekolumbijskich

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2022 05:50
Wywołane zmianami klimatycznymi migracje i presja populacyjna prowadziły do wzrastania przemocy i konfliktów zbrojnych, które przez 700 lat destabilizowały Płaskowyż Nazca - dowodzą badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Utah.