X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

"Panorama Racławicka" – historia na płótnie

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2018 06:00
Monumentalny olej na płótnie przedstawia bitwę pod Racławicami. Pomysłodawcą uwiecznienia zwycięstwa armii polskiej pod dowództwem gen. Tadeusza Kościuszki nad rosyjskimi wojskami był znany lwowski malarz Jan Styka. Do pomocy zaprosił Wojciecha Kossaka.
Audio
  • Styka czy Kossak – który z twórców wniósł większy wkład w dzieło "Panoramy Racławickiej"? Audycja Elżbiety Kollat z cyklu "Kulisy historii". (PR, 28.09.1985)
Wojciech Kossak gotuje zupę podczas malowania Panoramy Racławickiej, 1 stycznia 1894
Wojciech Kossak gotuje zupę podczas malowania "Panoramy Racławickiej", 1 stycznia 1894Foto: źr. Kazimierz Olszański, Ossolineum 1982, Wikipedia/dp

5 czerwca 1894 we Lwowie po raz pierwszy wystawiono gotowy obraz.

Podczas malowania "Panoramy Racławickiej" pomagali także: Ludwik Boller, Tadeusz Popiel, Zygmunt Rozwadowski, Teodor Axentowicz, Włodzimierz Tetmajer, Wincenty Wodzinowski i Michał Sozański.

W 100-lecie insurekcji

"Panoramę Racławicką" zamówiła w 1893  roku Rada Miasta Lwowa. Obraz miał powstać z okazji 100. rocznicy insurekcji Kościuszkowskiej i zwycięskiej bitwy pod Racławicami. Projektem dowodził Jan Styka, który do współpracy zaprosił Wojciecha Kossaka i innych malarzy. Obraz miał być główną atrakcją na otwarciu Powszechnej Wystawy Krajowej we Lwowie.

– Rocznica insurekcji była jednym z tych wielkich przedsięwzięć ówczesnej polskiej elity, która pobudzała ducha narodowego, przypominała przeszłość historyczną, przypominała dni chwały i sławy – podkreślał płk dr Tadeusz Rawski w aud. Elżbiety Kollat "Kulisy historii".

Gen.
Gen. Tadeusz Kościuszko pod Racławicami (fragm. "Panoramy Racławickiej" Jana Styki, Wojciecha Kossaka i innych), fot. Andrzej Otrębski (14.08.2013), Wikipedia/CreativeCommons

Modna gigantomania

W tym czasie tworzenie panoram było zjawiskiem popularnym w Europie. Szczególnie do przedstawiania na dziełach tych rozmiarów nadawały się sceny bitew czy wydarzeń o charakterze religijnym. Malowidło dzięki specjalnej perspektywie, owalnemu kształtowi i oświetleniu "przenosi" widza w inną rzeczywistość i inny czas. "Panorama Racławicka" ma wymiary 15x114 metrów.

– "Panorama" jest nie tylko symbolem obrony wielkich ideałów wolności i godności narodowej, ale to jest też symbol demokracji – podkreślał prof. Alfred Jahn. – Dlatego ten obraz jest tak ogromnie wymowny.

Prawda historyczna na obrazie

– Panorama wiernie przedstawia przebieg bitwy pod Racławicami – zapewniał dr Tadeusz Rawski. – Przedstawia w oparciu o ówczesny zasób wiedzy historycznej. Styka, Kossak czy Boller dokonali w oparciu o tę wiedzę prezentacji tej bitwy, z jednym zastrzeżeniem, że poszczególne wypadki były umiejscowione inaczej, ale to wynikało z potrzeb konstrukcji tego dzieła.

Obraz przedstawia wszystkie etapy bitwy pod Racławicami. Najważniejsze wydarzenie bitwy, czyli atak kolumny szturmowej ma również zasadnicze znaczenie w kompozycji "Panoramy". Czy, gdyby "Panoramę" malowano dziś, w oparciu o obecną wiedzę historyczną, wyglądałaby ona inaczej?

– Można by się zastanowić nad zmianą mundurów, dziś wiemy więcej, jak byli ubrani żołnierze kilku pułków, można by zastanowić się nad sukmaną Kościuszki – zaznaczał dr Tadeusz Rawski. – Ale są to rzeczy minimalne.

Kto jest ważniejszym autorem?

Przez lata toczył się spór o to, kto namalował więcej. Po śmierci Jana Styki główne zasługi przypisywał sobie Wojciech Kossak. Historyk sztuki Kazimierz Olszański obliczył, że spod pędzla Kossaka pochodziło 70% obrazu. W czasie pierwszych miesięcy po otwarciu "Panoramy Racławickiej" zwiedziło ją kilkaset tysięcy ludzi. W 1912 roku groziło jej pocięcie na kawałki i rozdzielenie miedzy akcjonariuszy upadłej spółki, która była jej właścicielem. Władze miasta Lwowa jednak odkupiły obraz. Z kolei w 1918 roku podczas walki o Lwów w malowidle powstaje ponad 700 dziur. Po wojnie zabezpieczone, ale już zniszczone dzieło próbowano na powrót odtworzyć dla społeczeństwa.

Przez lata obraz nie mógł odzyskać dawnego blasku. Dopiero trzeci Społeczny Komitet Panoramy Racławickiej zawiązany w 1980 roku pod przewodnictwem byłego rektora Uniwersytetu Wrocławskiego, prof. Alfreda Jahna doprowadził sprawę do końca. Przede wszystkim we Wrocławiu pobudowano rotundę, a 25 konserwatorów zaczęło prowadzić prace rekonstrukcyjne, które trwały 5 lat. Ponowne otwarcie "Panoramy Racławickiej" nastąpiło dopiero 14 czerwca 1985.

Posłuchaj audycji i dowiedz się ile wspólnego ma historia przedstawiona na obrazie z rzeczywistymi wydarzeniami insurekcji kościuszkowskiej.

mb

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zwycięstwo pod Racławicami

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2018 06:02
4 kwietnia 1794 wojska polskie pokonały Rosjan w bitwie pod Racławicami. Zwycięstwo dało wiarę na pomyślne rozstrzygnięcie powstania i pokazało możliwości słabo uzbrojonych mas chłopskich.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dwa mity legalnej rewolucji: Konstytucja 3 maja i Tadeusz Kościuszko

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2014 04:09
- Mity te rodzą się w zasadzie jeszcze tego samego dnia, co wydarzenie, jednak np. treść konstytucji zostaje zapomniana bardzo szybko. Równie szybko stała się ona symbolem niepodległości, takim symbolem było też powstanie kościuszkowskie - mówi prof. Anna Grześkowiak-Krwawicz, znawczyni zagadnień XVIII wieku w Polsce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bartosz Głowacki, czyli symbol chłopa-bojownika

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2014 06:00
220 lat temu, 9 czerwca 1794 od ran poniesionych w bitwie pod Szczekocinami zmarł Bartosz Głowacki, bohater insurekcji kościuszkowskiej.
rozwiń zwiń