Historia

Powrót "Błyskawicy"

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2009 09:54
Okręt - muzeum ORP „Błyskawica” ponownie zostanie udostępniony dla zwiedzających.

Przez ostatnie osiem miesięcy okręt-muzeum, ze względu na remont nabrzeży przy skwerze Kościuszki, przebywał w Porcie Wojennym w Gdyni Oksywiu. Cumował tam przy nabrzeżu fregat rakietowych i nie był udostępniany do zwiedzania.

- Odtworzony został wygląd okrętu z 1944 roku, kiedy uczestniczył w operacji lądowania aliantów w Normandii. Polski okręt osłaniał wówczas od strony morza siły desantu – powiedział PAP por. Bartosz Zajda z biura prasowego Marynarki Wojennej. Dodał, że dla zwiedzających przygotowywane są nowe wystawy i pamiątki historyczne.

ORP „Błyskawica” został zbudowany w latach 1935-1937 w angielskiej stoczni „John SamuelWhite” w Cowes. Pierwsze podniesienie bandery nastąpiło 25 listopada 1937r. Matką chrzestną była żona ambasadora RP w Londynie Cecylia Raczyńska.

30 sierpnia 1939 r. „Błyskawica” wraz z niszczycielami „Grom” i „Burza” w ramach operacji pod kryptonimem „Pekin” przeszła do Wielkiej Brytanii, by eskortować konwoje z zaopatrzeniem dla kraju. Pierwszą jej akcją bojową było zaatakowanie 7 września u północno-zachodnich wybrzeży Anglii nieprzyjacielskiego okrętu
podwodnego. Od 1940 r. brała udział w osłonie przybrzeżnych konwojów oraz w operacji norweskiej. W rejonie Narwiku ogniem artylerii okręt niszczył stanowiska ogniowe oraz zestrzelił dwa samoloty.

Kolejną operacją była osłona ewakuacji brytyjskiego korpusu ekspedycyjnego z rejonu Dunkierki. Po remoncie i przezbrojeniu ORP „Błyskawica” przez kolejne dwa lata osłaniał atlantyckie konwoje w tym m.in. jeden z największych ówczesnych statków pasażerskich

2 podwójne armaty rufowe kalibru 100 mm, źr. Wikipedia

2 podwójne armaty rufowe kalibru 100 mm, źr. Wikipedia 

„Queen Elizabeth”. Jesienią 1942 r. wsławił się obroną konwoju podczas desantu w Afryce Północnej. Od odłamków bomb zginęło czterech marynarzy, a kilkudziesięciu było rannych.

W połowie 1944 r. podczas lądowania w Normandii okręt włączono do brytyjsko-kanadyjsko-polskiego zespołu, który zwalczał nieprzyjacielskie siły nawodne w rejonie Kanału La Manche i Zatoki Biskajskiej. Niszczyciel brał udział m.in. w dwóch zwycięskich bitwach morskich pod Quessant i La Rochelle, a następnie dostarczał broń i zaopatrzenie francuskiemu ruchowi oporu. Ostatnią wojenną akcją „Błyskawicy” okazała się operacja „Deadlight” („Martwe Światło”) - topienia niemieckich okrętów podwodnych, które poddały się aliantom. Podczas wojny ORP „Błyskawica” przebył 148 356 mil morskich, osłaniał 83 konwoje, przeprowadził 108 patroli bojowych, uczestniczył w zatopieniu dwóch okrętów nawodnych, uszkodził trzy okręty podwodne i zestrzelił cztery samoloty na pewno a trzy prawdopodobnie. W skutek działań bojowych trzykrotnie uległ poważnym uszkodzeniom. Łączne straty załogi wyniosły: 5 zabitych i 48 rannych podoficerów i marynarzy.

Po zakończeniu wojny okręt powrócił do Gdyni. Od 1976 roku jest okrętem-muzeum, który rocznie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy turystów z Polski i zagranicy.

(PAP/pepe) 

Czytaj także

Czy wraki wysadzą Gazociąg Północny?

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2009 13:05
Wraki leżące na dnie wymusiły kosztowne zmiany trasy Gazociągu Północnego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bezpieczny Bałtyk

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2009 12:32
Polski niszczyciel min ORP „Flaming" będzie oczyszczał łotewskie wody przybrzeżne z niewybuchów - pozostałości po I i II wojnie światowej.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wojenny wrak

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2009 11:34
Na dnie morskim w rejonie bałtyckiego archipelagu Wysp Alandzkich znaleziono wrak okrętu podwodnego.
rozwiń zwiń