Redakcja Polska

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pod Łodzią powstanie drugi tunel kolejowy

13.09.2020 14:41
Centralny Port Komunikacyjny planuje budowę drugiego tunelu pod Łodzią, którym kursować będą pociągi dalekobieżne dużych prędkości. To trasa z Warszawy przez CPK do dworca Łódź Fabryczna i dalej w stronę Wrocławia i Poznania – poinformował rzecznik CPK Konrad Majszyk.
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.twitter/Centralny Port Komunikacyjny

Obecnie pod Łodzią PKP Polskie Linie Kolejowe budują tunel prowadzący z Dworca Kaliskiego na Dworzec Fabryczny. Ma to ułatwić kolejową komunikację aglomeracyjną i pasażerską między miastami oraz umożliwić szybsze podróżowanie przez Łódź.

Inna będzie funkcja drugiego łódzkiego tunelu kolejowego, który zamierza budować spółka Centralny Port Komunikacyjny.

- Nasz tunel będzie obsługiwał pociągi dużych prędkości, które w rejonie Łodzi zatrzymywać się będą tylko na Dworcu Fabrycznym. To tunel dalekobieżny, w przyszłości kluczowy element trasy między Łodzią i Warszawą, po której pociągi będą jeździły z prędkością do 250 kilometrów na godzinę, zapewniając czas przejazdu między Warszawą i Łodzią w ok. 45 minut – wyjaśnił rzecznik CPK Konrad Majszyk.

Tunel dla szybkich kolei

Dodał, że linia Warszawa – CPK – Łódź będzie stanowić kręgosłup planowanego systemu kolei dużych prędkości i jest bardzo ważna, bo włączy Centralny Port Komunikacyjny w sieć połączeń dalekobieżnych Polski. Spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy koncepcji programowo-przestrzennej i projektu budowlanego tunelu.

- To będzie element szybkiej trasy planowanej ze stolicy przez CPK do Łodzi i dalej do Wrocławia- mówi rzecznik CPK i akcentuje konieczność współpracy przy budowie tunelu z PKP PLK. - Ta współpraca jest potrzebna, dlatego, że spółka PKP PLK przed laty opracowywała koncepcję tzw. Y (igreka – PAP), nazwanego tak od kształtu linii dla szybkich kolei Warszawa – Łódź - Poznań – Wrocław - wskazuje Majszyk.

Jeśli firmy dogadają się, budowa tunelu CPK mogłaby rozpocząć się w roku 2023, a przed końcem 2027 roku łódzki tunel dalekobieżny byłby gotowy. Szacowany wstępnie koszt budowy kolejowego odcinka Warszawa – CPK - Łódź wynosi ponad 8 mld złotych.


PAP/dad

Sasin: zrobimy wszystko, by CPK został oddany do użytku w 2027 roku

08.09.2020 14:52
Jacek Sasin, pytany w TVP1 o to, czy termin oddania do użytku Centralnego Portu Komunikacyjnego (2027 rok) jest realny, powiedział, że - opierając się na zapowiedziach pełnomocnika rządu ds. CPK, Marcina Horały - jest to termin realny. - Zrobimy wszystko, żeby tak się stało - wskazał. Dodał, że to nie może być inwestycja, która ciągnęłaby się przez dziesięciolecia.