Redakcja Polska

Polski architekt o budowie Muzeum Wielkiego Głodu: to bardzo trudny projekt

28.11.2020 11:32
To bardzo trudny projekt, nie tylko pod względem architektonicznym; niesie on silny ładunek emocjonalny - powiedział Mirosław Nizio, polski architekt, współtwórca projektu budynku i ekspozycji Muzeum Wielkiego Głodu w Kijowie. W sobotę na Ukrainie obchodzony jest Dzień Pamięci Ofiar Wielkiego Głodu.
Ukraińcy składają hołd ofiarom Wielkiego Głodu
Ukraińcy składają hołd ofiarom Wielkiego Głodufot. Piotr Pogorzelski/Polskie Radio

Muzeum budowane jest na skarpie nad Dnieprem, nieopodal jednego z najważniejszych klasztorów prawosławnych w kraju - Ławry Peczerskiej - i pomnika-świecy poświęconego ofiarom Wielkiego Głodu.

To jest bardzo trudny projekt, nie tylko pod względem architektonicznym i nietypowości rozwiązań; niesie on ze sobą bardzo silny ładunek emocjonalny - stwierdził Nizio. - I to jest zadanie bardzo trudne, by pewne ładunki emocjonalne przełożyć na architekturę oraz narracje ekspozycji, ale nie na tyle silnie i emocjonalnie, by przekroczyć pewną granicę - zaznaczył.

Jedno z najważniejszych muzeów

Według niego powstające w Kijowie Narodowe Muzeum Hołodomoru-Ludobójstwa to "jedno z najważniejszych muzeów, jakie można sobie wyobrazić, gdyż jest przygotowywane w sposób bardzo merytoryczny, konceptualny". - Nie będzie mówiło tylko o tym, kto za tym stoi, nie będzie to "karanie" drugiej strony, lecz będzie szukaniem prawdy, otwieraniem się do nowej rzeczywistości - dodał architekt. W jego ocenie "to nie będzie muzeum, które będzie zemstą, tylko będzie opowiadało o tematach, o których warto mówić".

- Zderzenie się z taką tragedią, niezrozumiałą - jak można zagłodzić tyle milionów ludzi, jak można próbować zgładzić tożsamość - to jest temat niespotykany na skalę światową - ocenił Nizio, który m.in. współtworzył i zrealizował wystawę główną Muzeum Powstania Warszawskiego.

- Próbuję stosować w swoich dokonaniach symbolikę pamięci - oświadczył architekt, dodając, że tworzenie takich miejsc jak Muzeum Wielkiego Głodu stało się dla niego "zadaniem, przeznaczeniem dokonania czegoś bardzo ważnego i unikalnego".

Symbolika muzeum i jego budynku

- Umiejscowienie budynku jak i sama bryła mają wymiar symboliczny - podkreślił Nizio. Pęknięcie dachu budynku i jego przesunięcia ujawniają prawdę, a wydobywanie się światła z wewnątrz to świadectwo jej odkrywania, z kolei pokrycie dachu trawą oraz tekstura obiektu z zewnątrz i wewnątrz "wydobywają tektonikę ziemi ukraińskiej - oznajmił architekt.

Nizio stoi na czele pracowni Nizio Design International, która jest współautorem projektu architektonicznego budynku (razem z ukraińską firmą Project Systems) i muzealnej ekspozycji stałej (razem z brytyjską HSD). - Dopracowaliśmy ten projekt w taki sposób, aby funkcja tego budynku, jego rozkład, bryła, jak i materiały były na najwyższym poziomie - podkreślił.

Narracja ekspozycji jest opracowywana przez historyków i kuratorów na Ukrainie. Trwa przygotowywanie warstwy plastycznej i scenograficznej. - Jest to długi proces, który będzie trwał przez następny rok, może półtora - wskazał Nizio. Jak dodał, narracja nie ma być czysto historyczna, a ma wprowadzać np. wątki międzynarodowe, poruszać takie kwestie jak przyczyny tragedii, poznawanie prawdy, pamięci i tożsamość. Głównym celem jest merytoryczne poznanie tego tematu, ale też refleksja - przekazał architekt.

Pytany o obecny stan realizacji projektu, poinformował, że otwarcie muzeum planowano w 2022 roku, zaznaczył jednak, że w związku z pandemią prace trochę spowolniły. Koordynujemy i kontrolujemy je zdalnie - wskazał.

Trzy fale głodu na Ukrainie

W czasach komunizmu Ukrainę dotknęły trzy fale głodu: na początku lat 20., potem w latach 30. i w latach 1946-1947. Najtragiczniejszy w skutkach był Wielki Głód z lat 1932-1933, w którego najgorszym okresie umierało dziennie do 25 tys. ludzi. Wielki Głód nastąpił w jednym z najżyźniejszych krajów Europy w czasie pokoju, gdy ZSRR eksportował ogromne ilości zboża. Na Ukrainie zboże, a następnie cała żywność były konfiskowane przez władze.

W 1932 roku w ZSRR wprowadzono prawo o ochronie własności państwowej, które pozwalało na rozstrzelanie człowieka nawet za zabranie tylko jednego kłosa z należącego do kołchozu pola. Obowiązywał także dekret o całkowitej blokadzie wsi z powodu rzekomego sabotowania obowiązkowych dostaw zbóż.

W ocenie historyków głód wywołano sztucznie, by złamać opór chłopstwa wobec kolektywizacji. Na Ukrainie opór ten był największy. Według historyków Wielki Głód pochłonął kilka milionów istnień ludzkich.

Polska w 2006 roku uznała Wielki Głód na Ukrainie za ludobójstwo.


PAP/dad

3. Festiwal Filmów Polskich "Wisła" w Kazachstanie - do 4 grudnia

27.11.2020 15:25
"Boże Ciało" Jana Komasy, "Pan T." Marcina Krzyształowicza oraz "Żelazny most" Moniki Jordan-Młodzianowskiej - m.in. te produkcje można obejrzeć podczas odbywającego się w kazachskim Nur-Sułtanie 3. Festiwalu Filmów Polskich "Wisła". Impreza potrwa do 4 grudnia.

Polskie postulaty wobec Rosji w sprawie zbrodni katyńskiej niezmienne od lat

28.11.2020 09:58
Polskie postulaty wobec Rosji są niezmienne od lat. Najważniejsze z nich to odtajnienie całej dokumentacji rosyjskiego śledztwa w sprawie zbrodni katyńskiej, zmiana jej kwalifikacji prawnej i rehabilitacja ofiar. Istotna jest też sprawa ujawnienia tzw. listy białoruskiej.

Białystok: w tym roku konkurs "Kresy" dla Polaków z zagranicy w wersji online

28.11.2020 11:00
Tegoroczne finały 29. Konkursu Recytatorskiego dla Polaków z Zagranicy "Kresy" ze względu na pandemię koronawirusa odbędą się w całości w formie online. Weźmie w nich udział 25 recytatorów m.in. z Białorusi, Litwy, Kirgistanu i Rumunii.