X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Małe firmy nie radzą sobie z zatorami płatniczymi

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2015 20:35
Większość małych i średnich firm nie otrzymuje zapłaty w ustalonym terminie. Przedsiębiorcy nie potrafią umiejętnie zarządzać finansami, popadają w długi, powstają zatory finansowe. To wnioski z raportu „Audyt windykacyjny”, przygotowanego dla Krajowego Rejestru Długów.
Audio
  • Małe firmy nadal nie radzą sobie z brakiem płatności. Jakie sa sposoby na nieuczciwych kontrahentów, mówi w radiowej Jedynce Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

̶  Ponad 72 procent z sektora MSP ma problemy z terminowym otrzymaniem zapłaty od swoich kontrahentów - mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. To nawet w krótkim czasie może doprowadzić do zachwiania płynności finansowej firmy, a w konsekwencji – jej bankructwa.

Z raportu wynika, że winni temu są nie tylko dłużnicy, ale także sami wierzyciele. ̶ Niemal połowa przedsiębiorców w ogóle nie sprawdza, z kim zasiada do negocjacji, z kim zawiera transakcje handlowe – podkreśla Łącki.

Co jedenasty interesuje się potencjalnym partnerem tylko wtedy, kiedy umowa opiewa na bardzo wysokie kwoty. Ci przedsiębiorcy rozpytują wówczas najczęściej wśród innych przedsiębiorców, czyli dowiadują się o nich pocztą pantoflową. Niekiedy sięgają po dostępne informacje w Internecie.

̶  Tymczasem powinni szukać chociażby w bazach biur informacji gospodarczej – twierdzi Adam Łącki. Tam mogą szybko i w prosty sposób sprawdzić, jak zachowuje się względem innych kontrahentów ten przedsiębiorca, z którym chcą zawrzeć umowę. Tak postępuje zaledwie co czwarty z tych, którzy w ogóle sprawdzają. Mniej niż 40 procent przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm ma przygotowany jakikolwiek scenariusz na wypadek, gdy partner nie zapłaci na czas.

Bardzo często tym, który nie płaci jest duże przedsiębiorstwo. ̶ Jego mali kontrahenci obawiają się, że jeśli będą domagać się uregulowania należności w terminie, stracą w przyszłości kontrakty – przyznaje prezes Krajowego Rejestru Długów. Mówi, że w takiej sytuacji można tylko odwoływać się do etyki kupieckiej osób, które zajmują się w dużych firmach płatnościami.

Polski nieduży przedsiębiorca czeka na zapłatę średnio ponad 3 miesiące i 21 dni. ̶ Termin zapłaty jest ustalany indywidualnie, jednak zaleca się trzydziestodniowy – wyjaśnia Łącki.

Najdłużej czekają na pieniądze ci najmniejsi, bo nie potrafią ich skutecznie dochodzić. Połowa z nich usiłuje je egzekwować osobiście, a to błąd. Wysyłane są wezwania do zapłaty, w których nie wspomina się nawet o możliwych konsekwencjach.

̶ A narzędzia prawne są – przypomina Adam Łącki - od poinformowania dłużnika, że przedsiębiorca wynajmie firmę windykacyjną lub upubliczni dług w Krajowym Rejestrze Długów, po zagrożenie sądem. Takie zachowanie jest skuteczniejsze i w dodatku wcale nie musi oznaczać dodatkowych kosztów. Bo zgodnie z ustawą z   2013 roku, tymi kosztami można obciążyć dłużnika.

Aleksandra Tycner

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zatory płatnicze wciąż są największym problemem polskich firm

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2015 12:16
Zatory płatnicze wciąż są problemem polskich przedsiębiorstw. Tak wynika z raportu przedstawionego przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Małe i średnie firmy: mamy nową falę przedsiębiorczości?

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2015 14:29
Możemy powiedzieć że z obrad V Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach powiało optymizmem. Jak mówili goście Pulsu Gospodarki Polskiego Radia 24, można mówić o nowej fali zakładania nowych firm, i to z całkiem nowych powodów.
rozwiń zwiń