Gospodarka

CSR: na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu?

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2016 16:06
Ponad 70 procent Polaków nadal nie zna pojęcia CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu i tylko dwie osoby na 10 robiąc zakupy, biorą pod uwagę to, czy dana firma jest odpowiedzialna społecznie.
Audio
  • Czym jest CSR, wyjaśniał na antenie Polskiego Radia 24: Mariusz Kielich z Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
CSR to społeczna odpowiedzialność biznesu
CSR to społeczna odpowiedzialność biznesuFoto: Glow Images/East News

Z Francji, gdzie przed naszymi piłkarzami wkrótce kolejne starcie w Mistrzostwach Europy, dobiegają obecnie nie tylko dobre wiadomości sportowe, ale i gospodarcze. Jeden z naszych piłkarzy, Kuba Błaszczykowski, przekazał 250 tys. zł na leczenie chorego chłopca. I choć tego typu działanie nie jest typowym przykładem CSR, to warto spojrzeć również na to, jak firmy radzą sobie z takim społecznym podejściem do swojej działalności.

- To jest taka koncepcja, gdzie firmy skupiają się nie tylko i wyłącznie na swojej podstawowej działalności biznesowej, związanej z zarabianiem pieniędzy, z wytwarzaniem dochodu, ale w swojej działalności podejmują też pewne kroki czy działania uwzględniające interesy otoczenia, uwzględniające interesy interesariuszy, czyli tych wszystkich grup, które jakoś łączą się z tym prowadzonym biznesem. To są też działania związane z ochroną środowiska. I co jest kluczowe, to wszystko powinno się odbywać na zasadzie prowadzeni dialogu. Ten dialog społeczny prowadzony z różnymi partnerami, którzy z firmami mają styczność, powinien być prowadzony i powinien być tym pierwszym punktem wyjścia, na bazie którego powinno się podejmować konkretne kroki, mające także na celu prowadzenie biznesu w taki sposób, żeby on nie tylko wpływał negatywnie na otoczenie, ale żeby pozwalał się temu otoczeniu integrować z firmą i żeby pozwalał się rozwijać – podkreślał w Polskim Radiu 24 Mariusz Kielich z Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej.

CSR obecny głównie w działalności dużych firm

Ochrona środowiska, wspieranie społeczności lokalnej, kodeks etyczny, dbałość o rozwój zawodowy i osobisty pracowników - to główne działania podejmowane w ramach CSR. Podejmować mogą je wszystkie firmy, ale na razie robią najczęściej te duże.

- W tym momencie CSR zajmują się przede wszystkim firmy duże, które mają i odpowiednie zasoby, i odpowiednią wiedzę, i są odpowiednie do tego przygotowane. Z naszych badań wynika, że tylko 8 proc. firm stowarzyszonych u nas posiada osobne działy, osobne struktury, które się CSR zajmują. Tylko w 20 proc. firm jest osobny budżet przeznaczony na działania CSR. Jest szereg działań, które firmy mogą przeprowadzać nawet na podstawowym poziomie, czyli np. segregacja śmieci, dwustronne drukowanie, posługiwanie się elektronicznymi wersjami dokumentów, To się też przekłada na podróże służbowe. Tutaj wchodzimy w kolejne etapy, gdzie już tymi ostatecznymi są działania podejmowane przez te duże firmy produkcyjne, które bardzo mocno angażują się w ochronę środowiska, ponieważ ich działalność na to środowisko ma jednak duży wpływ – tłumaczy Mariusz Kielich.

Wolontariat pracowniczy to też jedna z form CSR. Beneficjentami działań związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu są najczęściej pracownicy i społeczności lokalne.

Sylwia Zadrożna, awi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Firmy tylko deklarują standardy CSR

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2014 14:02
96 procent firm w Polsce uważa, że działania CSR są obowiązkiem biznesu, ale tylko 46 procent faktycznie je realizuje. Tak wynika z raportu firmy doradczej KPMG i Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Chodzi o działania na rzecz społeczności lokalnej czy ochrony środowiska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy polski biznes jest społecznie odpowiedzialny?

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2015 11:49
Choć przedsiębiorcy w Polsce nadal kojarzą się bardziej z tymi, którzy zabierają, a nie rozdają, to w naszym kraju jest wiele firm, dla których liczy się nie tylko zysk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ekspertka: filantropia czy sponsoring to nie jest CSR

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2016 08:54
Aby działania z zakresu tzw. CSR (Corporate Social Responsibility - społeczna odpowiedzialność biznesu) miały sens, muszą być bezpośrednio związane z podstawową działalnością firmy - mówi PAP Irena Pichola, ekspertka od społecznej odpowiedzialności biznesu w Deloitte.
rozwiń zwiń