X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Prawa konsumenckie: Polak wie, że je ma, ale nie umie z nich korzystać

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2014 10:10
O znajomości praw konsumenckich w naszym kraju można powiedzieć tyle, że owszem Polacy wiedzą, że je mają, ale kompletnie nie potrafią z nich korzystać.
Audio
  • - Są organizacje, które pomogą nam w walce o nasze prawa To 370 rzeczników konsumentów, którzy w Polsce działają od 15 lat - mówi rzecznik UOKiK Małgorzata Cieloch./Krzysztof Rzyman, Polskie Radio/
Nawet, gdy składamy reklamację, słyszymy, że produkt jest dobry, tylko się popsuł, bo źle go używaliśmy.
Nawet, gdy składamy reklamację, słyszymy, że produkt jest dobry, tylko się popsuł, bo źle go używaliśmy.Foto: Glowimages.com

- Nasza świadomość konsumencka jest bardzo niska, mówiła na antenie Radiowej Jedynki Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK, która przedstawiła w popołudniowym magazynie gospodarczym najnowsze badania Urzędu.

Polacy nie umieją korzystać ze swoich praw

Prawo, które określa nasze prawa jest - jest tylko pytanie, czy nas rzeczywiście chroni w kontaktach z producentem lub przedstawicielem handlowym?

– I tak, i nie. Chroni nas tylko wtedy, kiedy umiemy z niego korzystać – stwierdza Cieloch.

Niestety, jak wynika z badań, które zostały przeprowadzone na zlecenie UOKiK, ok. 60 proc. badanych ma świadomość, że istnieją prawa konsumenckie, ale gdy pytamy jak z nich skorzystać, to zaczynają się schody – konsumenci nie kojarzą podstawowych praw, np. prawa do reklamacji – mówi Cieloch.

Z 3 mln skarg osób poszkodowanych, które trafiły w ciągu ostatnich 10 lat do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, tylko ok. 20 procent poszkodowanych nadal walczyło o swoje prawa, po odrzuceniu ich reklamacji przez producenta, czy sprzedawcę.

Producenci i handlowcy nie ułatwiają klientom zadania

- Producenci czy handlowcy wcale nie ułatwiają nam zadania. Nawet, gdy składamy reklamację, słyszymy, że produkt jest dobry, tylko się popsuł, bo źle go używaliśmy. A to oznacza, że nasze zastrzeżenia są kwestionowane. Wtedy, stojąc przed potężną grupą kapitałową nie powinniśmy ustępować – mówi Cieloch.

Do kogo możemy się skarżyć

- Są organizacje, które pomogą nam w walce o nasze prawa To 370 rzeczników konsumentów, którzy w Polsce działają od 15 lat. Można się do nich zwrócić o bezpłatną poradę prawną i to nie tylko gdy „mleko się wylało”, ale gdy zawieramy kontrakt np. z deweloperem. Ważne, aby korzystać z ich usług również wtedy, gdy decydujemy się na zakup czy podpisanie umowy – mówi Cieloch.

Ponadto, jak przypomina rzeczniczka UOKiK, jest jeszcze Federacja Konsumentów, jest Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, czyli dwie organizacje pozarządowe, które pomagają telefonicznie czy mailowo w dochodzeniu praw konsumentów.

Rzeczniczka podpowiada jednocześnie, że gdy jest spór - to warto się zgłosić do Inspekcji Handlowej, czyli 16 sądów polubownych.

Małgorzata Cieloch poinformowała również, że urząd bada rynek związany z produktami finansowymi łączącymi inwestycje z ubezpieczeniami. Jak stwierdziła, występuje tam wiele nieprawidłowości, i raport powinien wskazać w którym kierunku powinien iść ten rynek.

Krzysztof Rzyman

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Garnki za 5 tysięcy, które leczą – nic z tego! UOKiK wypowiada wojnę naciągaczom

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2014 08:54
Nawet jeśli podpisaliśmy umowę kupna koca o cudownych właściwościach leczniczych, albo łóżka nastawiającego kręgosłup możemy się z tego wycofać.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Klienci nabici w garnki idą do sądu. Firma naciągnęła 60 osób

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2014 17:55
Do prokuratury szczecińskiej wpłynęło doniesienie przeciwko firmie sprzedającej garnki i patelnie za kilka tysięcy złotych. Według Longiny Kaczmarek, rzecznika praw konsumenta, spółka naciągnęła przeszło 60 osób starszych i emerytów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Jako konsumenci często czujemy się poszkodowani"

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2014 12:00
Uważa tak ponad 90 proc. słuchaczy radiowej Trójki, którzy wzięli udział w sondzie. Co na to specjaliści?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Handlowe kruczki i sztuczki, czyli o czym klient powinien pamiętać

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2014 05:48
Dawniej targowanie się było stałym elementem polskiego handlu. Dziś spotykane jest coraz rzadziej. Dlaczego i w jakich przypadkach możemy prosić o lepszą cenę? Co zrobić, gdy reklama produktu wprowadza nas w błąd? I dlaczego warto przeczytać gwarancję? Radzimy w Jedynce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kiedy możemy zwrócić towar kupiony przez dziecko w sklepie, Internecie

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2014 08:08
Do organizacji konsumenckich napływa coraz więcej skarg i wniosków, dotyczących transakcji dokonanych w sklepach tradycyjnych i internetowych przez dzieci. Niestety, to bardzo wrażliwa grupa konsumentów, narażona na oszustwa i podatna na reklamy. O czym, w związku z tym, powinni pamiętać ich rodzice?
rozwiń zwiń