X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Ciężarówki wkrótce bez kierowców, a polskie firmy biją się o najlepszych

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2017 13:05
Wśród zawodów, które mają wkrótce zniknąć, często wymieniany jest zawód kierowcy. Wszystko za sprawą m.in. autonomicznych ciężarówek. Eksperymenty z takimi pojazdami w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych, zakończyły się spektakularnym sukcesem.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: PIXABAY

Autonomiczne ciężarówki czy autobusy testują, wydając na badania miliardy euro, największe firmy, jak: Daimler, MAN, Scania, DAF czy Volvo. Pojazdy te, mówiąc w dużym uproszczeniu, obywają się bez kierowców, bo jeżdżą same dzięki nowym, „inteligentnym” technologiom. Pojazdy takie potrafią w najbardziej zaawansowanym wydaniu hamować, skręcać, omijać przeszkody i „czytać” znaki na drodze.

Rządowe wsparcie dla autonomicznych ciężarówek

Rządy m.in. Wielkiej Brytanii i Holandii zadeklarowały już wsparcie dla rozwoju branży takich "samodzielnych" pojazdów, które – jak się okazuje – popełniają na drodze o wiele mniej błędów aniżeli człowiek za kierownicą, są bardziej wydajne, nie wspominając o ekonomicznych aspektach całego rozwiązania.

OECD przewiduje, że branża zorganizowanego transportu w UE czy Stanach Zjednoczonych będzie coraz bardziej zmagać się z problemem braku kierowców, a w 2030 r. deficyt chętnych do pracy w tym zawodzie wyniesie 1 mln osób. Według prognoz moto-koncerny zaczną na szeroką skalę oferować ciężarówki autonomiczne około 2025 r.

Rewolucja na drodze, rewolucja w przepisach

Niemieckie przepisy już dopuszczają autonomiczne samochody do ruchu na drogach publicznych, ale na razie w aucie musi być także kierowca. Podobne rozwiązania wprowadzają lub zamierzają wprowadzić także inne państwa UE, w tym Polska. Ta rewolucja transportowa, która dokonuje się na naszych oczach wymaga jednak kompleksowej zmiany przepisów drogowych oraz zupełnie nowego sposobu zarządzania flotą, w tym zdalnego nadzoru przez operatorów.

U nas kierowcy pilnie poszukiwani i dobrze opłacani

Tymczasem z badań pracowni IBRIS na zlecenie organizatorów akcji CSR „Profesjonalni kierowcy” wynika, że w Polsce zawód kierowcy należy do najbardziej… perspektywicznych. Pracujący za kółkiem nie mają się co martwić o zatrudnienie, a wprost przeciwnie. Ankiety pokazują, że wśród kierowców mających zaledwie roczny staż pracy – ok. 30 proc. zarabia na rękę ponad 4 tys. złotych, co oznacza, że ten zawód jest u nas jednym z najlepiej wynagradzanych. Kierowca z długim stażem i doświadczeniem może liczyć nawet na dwa razy wyższe zarobki netto. Co więcej, według przewidywań, zarobki te jeszcze wzrosną, bo deficyt rąk do pracy w tej branży – według firmy doradczej PwC – wynosi u nas 100 tys. kierowców i pogłębia się.

Zatem z naszej perspektywy okazuje się, że kierowca to w Polsce zawód z przyszłością, a nie z przeszłością, chyba że „autonomiczna” rewolucja dotrze nad Wisłę szybciej niż to wynika z prognoz.

Adam Kaliński, NRG

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Kierowca międzynarodowy potrzebny od zaraz

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2017 09:14
W Polsce brakuje 50 tysięcy kierowców. Tak wynika z szacunków Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. Ich zdaniem braki stanowią zagrożenie dla całej polskiej branży transportu drogowego. O szczegółach z szefem Zrzeszenia Janem Buczkiem rozmawiał Aleksander Pszoniak.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Europejski sojusz przeciwko polskim kierowcom

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2017 14:00
Porozumienie transportowe dziewięciu państw UE ma negatywne konsekwencje dla polskich firm transportowych. Na czym polega? Gościem Gospodarczego Tematu Dnia był Bartosz Najman – prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Narodowy Program Szkolenia Kierowców – wsparcie branży transportowej

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2017 12:21
Według danych pochodzących z branży, w tej chwili na rynku brakuje nawet 100 tysięcy kierowców zawodowych. Tymczasem generuje ona 6 proc. PKB i obsługuje jedną czwartą europejskiego rynku. Zadaniem Programu jest między innymi wsparcie finansowe dla kandydatów na kierowców. O szczegółach mówili w Polskim Radiu 24 Joanna Rutkowska (Transport i Logistyka Polska) i Marcin Wolak (Transjobs.eu).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co trzecia polska spółka nie kontroluje swoich kierowców na drogach

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2017 07:18
Co trzecia polska spółka nie kontroluje na drogach swoich kierowców - pisze "Puls Biznesu", powołując się na badanie firmy TomTom Telematics.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polscy kierowcy ciężarówek będą rzadziej kontrolowani wjeżdżając do Rosji

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2017 09:32
Efektem pierwszej tury polsko-rosyjskich rozmów w Moskwie mają być ustalenia dotyczące ułatwień w transporcie towarów z Polski do Rosji. Polskiej delegacji przewodniczył wiceminister w resorcie infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
rozwiń zwiń