X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Alternatywne napędy w planach większości motokoncernów

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2018 14:46
Polskie miasta zapowiadają jeszcze w tym roku zwiększone zakupy autobusów zasilanych gazowym paliwem CNG, a szacowany wzrost wyniesie ok. 40-50 proc. w stosunku do poprzedniego roku - zapowiedział Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny, w czasie debaty o alternatywnych źródłach napędu pojazdów, która odbyła się podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy
Polskie miasta zapowiadają zwiększone zakupy autobusów zasilanych CNG.
Polskie miasta zapowiadają zwiększone zakupy autobusów zasilanych CNG.Foto: Pixabay

Marcin Szczudło powiedział, że już obecnie - zanim wejdzie w życie lipcowa decyzja o docelowym zniesieniu akcyzy na CNG i LNG - ceny paliwa gazowego CNG są niższe o kilkanaście procent w przeliczeniu na kilometr. „Na przykład Warszawa wydaje 200 mln zł rocznie na zakup ropy, więc przejście na CNG dałoby oszczędności rzędu 40 mln zł. Jest to kwota pozwalająca na zakupienie ponad 30 nowych autobusów napędzanych gazem” - podkreślił wiceprezes PGNiG OD.

Ważne zachęty

Uczestnicy debaty podkreślali, że najwyższa sprzedaż samochodów elektrycznych oraz niskoemisyjnych notowana jest w krajach, gdzie są stosowane zachęty finansowe oraz niefinansowe. Niefinansowa zachęta może polegać na wyznaczeniu stref czystego transportu w miejsce oraz większej liczby miejsc parkingowych wyłącznie dla pojazdów niskoemisyjnych.

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych podkreślił, że jesteśmy na progu wielkiej rewolucji w transporcie i motoryzacji. Kluczowe trendy, które przez kolejne lata będą odgrywały coraz większe znaczenie, to obserwowany już dziś dynamiczny rozwój napędów alternatywnych, usług typu car-sharing oraz zagadnienia związane z autonomicznym transportem.

Bez kosztów się nie obejdzie 

„Państwa, które chcą odgrywać znaczącą rolę w transportowej rewolucji, mają świadomość konieczności poniesienia określonych kosztów z tym związanych. Koszty poniesione dzisiaj, przełożą się na korzyści w przyszłości” - podkreślił Maciej Mazur, wskazując w tym kontekście na Chiny czy Holandię, gdzie ponad 10 proc. nowych rejestracji stanowią samochody elektryczne, oraz na Norwegię, gdzie ten wskaźnik nowych rejestracji zbliża się w tym roku do 50%.

Paneliści wskazywali, że istotnym motorem wzrostu rynku samochodów na paliwa alternatywne może być transport publiczny i logistyka. Wojciech Arszewski, dyrektor public affairs CEE w UPS wskazywał, że zasięg pojazdów sięgający 100-200 km jest zupełnie wystarczający w obrębie miast dla logistyki, ale przy dłuższych trasach czy obwodnicach jest istotne, żeby był on większy. Wyzwaniem jest ciężar baterii. „Przed korzystaniem z CNG powstrzymuje nas brak infrastruktury” - powiedział Wojciech Arszewski.

Napędy alternatywne będą rządzić

Mazur przytoczył też dane mówiące o ambitnych planach koncernów motoryzacyjnych. 20 największych koncernów planuje łączne wydatki na poziomie ponad 150 mld dolarów do 2025 roku, które przeznaczone zostaną na rozwój napędów alternatywnych.

Deklaracje koncernów oznaczają, że od 2025 roku będzie produkowanych na świecie 13 mln pojazdów zelektryfikowanych rocznie. Podkreślił też, że dla użytkowników samochody elektrycznie w komforcie użytkowania nie mają sobie równych. Zanim się upowszechnią na masową skalę, będą dynamicznie rozwijane w wybranych segmentach, jak np. w kurierskim lub taksówkowym. 

Uczestnicy debaty w Krynicy wskazywali równocześnie na to, że samochody elektryczne są dwukrotnie droższe niż ich spalinowe odpowiedniki.

PAP, ak, NRG

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Rozwój gazomobilności w Polsce. "Samorządowcy stawiają na CNG"

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2017 18:16
PGNiG podpisało nową, bezterminową umowę na dostawę sprężonego gazu ziemnego dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie. Autobusy zasilane CNG mają stopniowo zastępować w Tarnowie dużo mniej przyjazne dla środowiska autobusy starej generacji zasilane olejem napędowym. O tym, czy w Polsce powinno się rozwijać „gazomobilność” (LNG, CNG) kosztem nieefektywnego, „brudnego” transportu i czy autobusy na gaz mają szansę w starciu z tzw. elektromobilnością, rozmawiali w Debacie Poranka Henryk Mucha (PGNiG Obrót Detaliczny), Andrzej Kowol (Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Tychy), Tomasz Lelonek (Hermes Energy Group) i Agata Rzędowska (Biznesalert.pl).
rozwiń zwiń

Czytaj także

Hiszpańska firma CAF ma być nowym inwestorem spółki Solaris Bus & Coach

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2018 10:00
Hiszpańska firma CAF ma być nowym inwestorem spółki Solaris Bus & Coach. Wielkopolski producent pojazdów komunikacji miejskiej poinformował we wtorek o podpisaniu umowy w tej sprawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

E-busy zastąpią tradycyjne autobusy?

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2018 19:58
To nie elektorniczna zabawka, ale ekologiczny autobus miejski, który ma powstać za sprawą programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju "Bezemisyjny transport publiczny". To rewolucja w finansowaniu innowacji w Polsce, w ramach której na ulice polskich miast może wyjechać w najbliższej przyszłości nawet tysiąc nowoczesnych autobusów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

PKN Orlen i PGNiG odkryły nowe złoże gazu w Wielkopolsce

Ostatnia aktualizacja: 09.08.2018 20:43
PKN Orlen i PGNiG odkryły nowe złoże gazu w Wielkopolsce. Wyniki testu produkcyjnego potwierdzają bardzo dobrą wydajność odwiertu. Możliwości produkcyjne złoża oszacowano na 50 mln metrów sześc. gazu rocznie - podał w czwartek płocki koncern.
rozwiń zwiń