X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Ciemna strona promocji. Kupujemy, bo tanio. Potem żałujemy

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2018 14:50
Promocje typu Black Friday sprzyjają kupowaniu rzeczy, na których nam nie zależy. Kupujemy je tylko dlatego, że są tanie – wskazuje psychoterapeuta Jacek Gientka. Zdaniem psychologa Jacka Bucznego kierują one koncentrację społeczeństwa na dobra materialne.
Black Friday to tradycyjnie dzień zniżek i rabatów, niestety często pozornych - zwłaszcza na polskim rynku.
Black Friday to tradycyjnie dzień zniżek i rabatów, niestety często pozornych - zwłaszcza na polskim rynku.Foto: Pixabay

Konsumpcjonizm psuje ludzi?

W kontekście tego wydarzenia psycholog Jacek Buczny wskazał na ciemne strony takich promocji. Jego zdaniem zmierzają one w kierunku koncentracji społeczeństwa na dobrach materialnych. "Ludzie nastawieni na dobra materialne są antyspołeczni, mają częstsze tendencje do przeżywania negatywnych nastrojów i wpadania w depresję, a ponadto uważają, że to inni ludzie są odpowiedzialni za tzw. dobro wspólne" – podkreślił.

Jego zdaniem taka koncentracja na czynnikach materialnych powoduje, że ludzie potem "w czynnikach zewnętrznych upatrują odpowiedzialność za różne negatywne zachowania". Ponadto wskazał na interesowność i coraz częstsze zjawisko robienia czegoś dla kogoś tylko z perspektywy własnego zysku.

Żal podecyzyjny

Buczny zwrócił też uwagę na krótkofalowe konsekwencje i tzw. żal podecyzyjny. "Konsumentom może się wydawać, że za fajną cenę kupią wiele fajnych rzeczy, a im więcej ich kupią, tym potem większy rośnie ich żal podecyzyjny" – powiedział. Co więcej – zdaniem Bucznego – "paradoksalnie taki żal może napędzać motywację do kolejnych zakupów, bo wraz z żalem jest też niezadowolenie i wtedy pojawia się chęć ponownego kupienia – tym razem, być może, czegoś lepszego".

Psycholog, psychoterapeuta Jacek Gientka wskazał z kolei na "coraz bardziej powszechny konsumpcyjny stosunek do wszystkiego i nastawienie na posiadanie rzeczy, na których nam nie zależy, ale kupujemy je, bo są tanie". Zauważył też, że "często promocje tego typu wiążą się z zupełnym brakiem refleksji nad tym, na co wydajemy pieniądze".

Przekonać samych siebie

"Niektórzy mają później chwilę zastanowienia i zwracają zakupy, jeśli się da, ale spora część konsumentów robi wszystko, żeby sobie tego nie uzmysłowić. Zamiast tego przekonują samych siebie i wszystkich wokół, że ten konkretnie zakup był bardzo dobry i bardzo potrzebny" – zauważył Gientka.

"Robienie zakupów to jeden ze sposobów na poprawienie sobie humoru, ale najpierw jest euforia, a potem debet na koncie" – powiedział. Wskazując na "zmasowany atak wszystkich mediów", zwrócił uwagę, że "jeszcze parę lat temu nie mieliśmy pojęcia o czymś takim jak Black Friday". Jego zdaniem "teraz traktujemy to jak swego rodzaju rozgrzeszenie, że 'teraz można kupować, bo to doskonała okazja, zrobiłem interes życia'". Zaznaczył, że takie myślenie może skutkować nie tylko opróżnieniem portfela, ale też wieloma innymi poważnymi konsekwencjami, m.in. społecznymi.

Black Friday i Cyber Monday to dni, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Zwyczaj wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce.

PAP, ak, NRG 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wyprzedaże. Okazja czy pułapka?

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2016 12:25
- Jeżeli coś jest okazyjnie dostępne tylko danego dnia, to od razu odzywa mi się w głowie dzwonek, że coś może być nie tak - mówi w "Czterech porach roku" Grażyna Rokicka ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Black Friday. Jak bezpiecznie kupować na wyprzedażach?

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2017 08:51
Dziś Black Friday - wyprzedażowe szaleństwo. Tego dnia sklepy zachęcają obniżkami cen. Również w Polsce wiele znanych marek przygotowuje w tym czasie specjalne oferty. Nie dajmy się jednak oszukać i dokładnie analizujmy ceny i czytajmy metki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Amok Czarnego Piątku. Czy Polacy dali się uwieść?

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2017 13:01
Ze wszystkich stron, jak Polska długa i szeroka, atakuje nas Black Friday, czyli Czarny Piątek, kiedy to przypada nowe świeckie święto zakupów oraz ekstra zniżek. Podobnie jak Halloween przywędrowało ono z Ameryki i szturmem wzięło nasz kraj.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ile Amerykanie wydadzą online w Cyber Monday?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2017 10:30
Analitycy prognozują, że w Cyber Monday Amerykanie wydadzą online 6,6 miliarda dolarów, czyli o 16 proc. więcej niż przed rokiem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pułapki Black Friday. Jak nie dać się nabrać na fałszywe przeceny

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2018 07:55
W najbliższy piątek na całym świecie rusza wyprzedażowe szaleństwo, czyli Black Friday a zaraz po nim Cyber Monday. Z każdym rokiem te wydarzenia zyskują coraz większą popularność.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Uwaga na przeceny. Black Friday i Cyber Monday to nie zawsze okazja

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2018 09:50
Dziś na całym świecie ruszyło wyprzedażowe szaleństwo - Black Friday, a zaraz potem Cyber Monday. Także w Polsce te dni zyskują coraz większą popularność. Ale pamiętajmy, że przeceny nie zawsze są korzystne i bywają zwykłym chwytem marketingowym. 
rozwiń zwiń