X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Sprzedaż aut elektrycznych. Polska poniżej średniej unijnej

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2019 13:03
Jak wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, w 2018 r. w Polsce zarejestrowano 1324 samochody elektryczne (zasilane akumulatorem i hybrydy plug-in), co oznacza wzrost o 22,9% r/r. Plasuje nas to jednak w gronie 6 państw o niższej dynamice sprzedaży pojazdów elektrycznych niż średnia rynkowa w UE.
Pod względem dynamiki sprzedaży aut w pełni elektrycznych Polska traci dystans do czołówki Europy.
Pod względem dynamiki sprzedaży aut w pełni elektrycznych Polska traci dystans do czołówki Europy.Foto: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com

Eksperci Exact Systems zauważają, że takie tempo rozwoju jest charakterystyczne dla dojrzałych rynków motoryzacyjnych, gdzie samochody elektryczne są na porządku dziennym. Z tego powodu doganiają nas inne kraje, tak jak Polska należące do grupy państw wciąż rozwijających się pod kątem elektromobilności.

Trzeba pracy u podstaw

Pod względem wolumenu sprzedaży elektro-aut jesteśmy na 15. miejscu w Unii. Zdaniem ekspertów zmiana naszego tradycyjnego podejścia do motoryzacji wymaga pracy u podstaw – budowania elektro-świadomości oraz zniesienia barier finansowych i infrastrukturalnych.

W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 1324 auta z napędem elektrycznym, z czego 620 to pojazdy w pełni elektryczne, a 704 hybrydy plug in – podaje ACEA. W porównaniu do wyników z 2017 r. dynamika sprzedaży obu typów pojazdów elektrycznych była dodatnia, odpowiednio 42,5% oraz 9,7%, ale zdecydowanie niższa niż średnia unijna.

Dalekie miejsce

Uwagę zwraca fakt, iż w IV kwartale 2018 r. sprzedaż hybryd plug-in w Polsce zanotowała spadek o 23,9% r/r, a na terenie Unii o 7,9%. Jednocześnie w UE nastąpił skok popularności aut w pełni elektrycznych + 88,7% r/r.

W Unii Europejskiej liderami pod względem liczby zarejestrowanych aut elektrycznych są Niemcy, Wielka Brytania i Francja – w każdym z tych państw w 2018 r. sprzedano ich ponad 45 tysięcy. W tym okresie ponad 10 tysięcy sztuk znalazło nabywców także w Holandii i Szwecji. Polska w tym zestawieniu plasuje się na 15 pozycji.

Biorąc pod uwagę całą Europę najwięcej aut o napędzie elektrycznym nadal sprzedaje się w Norwegii (ponad 72 tysiące sztuk, +16,7% r/r).
Pod względem dynamiki sprzedaży UE podzieliła się na dwie grupy. Pierwsza z nich obejmuje 18 państw, w których obserwujemy ponadrynkowy wzrost liczby rejestracji aut elektrycznych.

Przewodzą im Dania i Rumunia, notujące ponad 200% przyrost r/r. W czołowej 10 znajduje się aż 6 państw z regionu CEE. Drugą grupę, z dynamiką poniżej 30% r/r, tworzy 5 dojrzałych i nasyconych rynków motoryzacyjnych: Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Austria, Belgia oraz jeden rozwijający się – Polska (22,9% r/r).

Diesle w niełasce

Jeśli Polacy decydują się na auto z alternatywnym napędem (APV), to wybór najczęściej pada na klasyczne hybrydy. Od początku roku w Polsce zostało zarejestrowanych łącznie 31 691 APV, z czego aż 22 821 to hybrydy (+32,6% r/r). Taki wolumen sprzedaży daje nam 6. miejsce wśród państw UE, za plecami Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, a przed m.in. Holandią, Finlandią, Belgią czy Szwecją. Również 4,3% udział aut hybrydowych w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2018 r. jest wyższy niż średnia Unii Europejskiej (3,8%).

Z danych ACEA za 2018 r. wynika, że w Polsce zwiększyła się liczba rejestracji aut z napędem benzynowym (14,4% r/r), a bardzo nieznacznie spadła diesla (o -2,3% r/r). Jedynie w Estonii i Bułgarii liczba silników wysokoprężnych wzrosła. W pozostałych krajach Europy widać wyraźną tendencję odchodzenia od aut na olej napędowy, których dynamika rejestracji spadła w UE o 18,3% r/r.
Napędy alternatywne z 5,9% udziałem w rynku.

Exact Systems, ak, NRG


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

24. Poziom: E-samochód dla każdego

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2018 15:00
Rząd coraz intensywniej przygląda się elektromobilności, myśląc o pomysłach mających wspierać tę ideę. Popularyzacji samochodów elektrycznych mogą się przysłużyć także nowe usługi, jak np. "car-sharing". O pilotażowym programie jednej z platform mówili goście audycji 24 Poziom: Maciej Chmieliński z Innogy Polska S.A. oraz Katarzyna Gospodarek z BMW.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Polska może być głównym dostawcą podzespołów branży motoryzacyjnej"

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2018 10:35
Goście Polskiego Radia 24: Arkadiusz Pączka (Pracodawcy RP), Rafał Sadoch (MBank) i Marek Zuber (ekonomista) dyskutowali o konsekwencjach zainwestowania 660 milionów euro jednej z belgijskich firm  w zakład w Nysie produkujący baterie do samochodów elektrycznych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polska motobranża na dobrej drodze do elektromobilności

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2018 15:20
Co trzecia fabryka motoryzacyjna w Polsce już produkuje części do aut elektrycznych, hybrydowych lub autonomicznych - wynika z raportu "MotoBarometr 2018. Nastroje w automotive”, opracowanego przez firmę Exact Systems.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kiedy Polacy przesiądą się do aut elektrycznych?

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2018 18:50
W ubiegłym tygodniu na trwającym w Katowicach szczycie klimatycznym COP24 40 państw poparło przygotowaną przez Polskę i Wielką Brytanię deklarację "Partnerstwo dla rozwoju elektromobilności". Chodzi o rozwój transportu elektrycznego, wymianę doświadczeń, wsparcie prac badawczo-rozwojowych, budowę infrastruktury dla pojazdów elektrycznych, systemów zachęt dla tego typu pojazdów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W Zabrzu będą produkowane elementy do aut elektrycznych

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2019 16:15
Firma Korea Electric Terminal zbuduje w Zabrzu - kosztem do 90 mln zł - zakład produkujący elementy do samochodów elektrycznych. To pierwsza w tym roku decyzja o wsparciu wydana przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną i 12. taka decyzja KSSE w ogóle.
rozwiń zwiń