X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Polityka cookies to częsty haczyk, by oszukać przedsiębiorcę

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2014 12:00
Kto czyta politykę cookies przed jej akceptacją? No właśnie, mało jest takich osób, tym czasem dla oszustów to woda na młyn. Wykorzystują oni nasze nawykowe zachowania i podsuwają różne umowy i regulaminy, które nieświadomie akceptujemy.
Audio
  • Konsumenci są coraz lepiej chronieni, a co z przedsiębiorcami, którzy padają ofiarą oszustw internetowych, na wzór pobieraczka.pl. Nie pomoże im UOKIK, a jedynie opieszałe organy ścigania. Czy przedsiębiorcy powinni być dodatkowo chronieni przed innymi nieuczciwymi przedsiębiorcami?
Polityka cookies to częsty haczyk, by oszukać przedsiębiorcę
Foto: Glow Images/East News

Konsumenci są coraz lepiej chronieni, a co z przedsiębiorcami, którzy padają ofiarą oszustw internetowych?

Cały wachlarz zagrywek oszustów

Nieuczciwi przedsiębiorcy nie pojechali na wakacje, zbierają swoje żniwo, próbują wyłudzić pieniądze na wiele sposobów.  Od darmowego wpisu do jakiegoś rejestru, który z dnia na dzień zmienia się w płatny, do pozornie niewinnego kliknięcia akceptującego politykę cookies, które okazuje się równoważne zawarciu umowy.

- Kiedy oszust wysyła fakturę za usługę, której nie świadczył, przedsiębiorca może jej nie płacić i czekać na ruch ze strony oszusta. Taka sytuacja może skończyć się w sądzie, który najprawdopodobniej wyda nakaz zapłaty, natomiast pozwany może wnieść sprzeciw i ma duże szanse na wygranie takiej sprawy – wyjaśnia radca prawny Marcin Paczewski z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy. - Oszukujący bardzo sprytnie wykorzystują znajomość prawa, dlatego przerzucają się z konsumentów na przedsiębiorców. Od biznesmenów oczekuje się, że zanim coś podpiszą, to przeczytają i zrozumieją – dodaje.

Należy złożyć oświadczenie

Przedsiębiorcy mogą powołać się zawsze na fakt celowego wprowadzania w błąd.

- Co do zasady przedsiębiorca zanim kliknie, czy to jest polityka cookies czy regulamin, czy regulamin ukryty pod innym przyciskiem, powinien przeczytać na co się zgadza. Jednak jeśli tego nie zrobił, a został celowo wprowadzony w błąd, na przykład regulamin został nazwany "polityką cookies" wówczas powinien złożyć oświadczenie o uchyleniu się od skutków prawnych deklaracji złożonej pod wpływem błędu – mówi rozmówca.

Przedsiębiorcy niestety nie znają prawa

Ekspert Pracodawców RP Piotr Wołejko zaznacza, że błędnym jest założenie, że przedsiębiorcy znają prawo i nie dadzą się oszukać. - Ustawodawca zakłada, że przedsiębiorca jako profesjonalista powinien wiedzieć więcej, ale musimy pamiętać, o tym że przedsiębiorcą może zostać każdy – uważa gość. – Dlatego wydaje się, że powinniśmy zmierzać w kierunku poszerzenie ochrony przedsiębiorców – uważa Piotr Wołejko.

Czyny o niskiej szkodliwości społecznej

Jednym ze sposobów lepszej ochrony właścicieli firm może być większe zaangażowanie policji i prokuratury w zwalczanie w tego typu przestępstw. Przedsiębiorcy są oszukiwani na dużą skale na niewielkie kwoty to komplikuje sytuację.  – Obecnie organy ścigania nie traktują poważnie przestępstw na małe sumy, są on zaliczone do czynów o niewielkiej szkodliwości społecznej – zauważa ekspert.

Dodatkowo sytuację biznesu pogarsza fakt, że policja i prokuratura nie wiele wie o biznesie. Co więcej często firmy, które oszukują to siatka zależnych od siebie podmiotów gospodarczych, które prowadzą do zagranicznej spółki. – A w takich okolicznościach organy ścigania mogą szukać wiatru w polu – dodaje.

Zdaniem przedsiębiorców także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów  powinien włączyć się w tę nierówną walkę z oszustami.

Krzysztof Rzyman, abo

Zobacz więcej na temat: firma oszustwa prawo
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Oszustwo w internecie. Jedno kliknięcie i płacisz kilkaset złotych

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2014 12:12
Wszystko rozchodzi się o tzw. pliki cookies, z którymi - świadomie lub nie - ma do czynienia każdy użytkownik sieci
rozwiń zwiń