X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Dyżur eksperta: zakupy online bez nieprzyjemnych niespodzianek

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2016 09:57
Nie wiesz, czy strona sklepu w sieci jest wiarygodna, chcesz wiedzieć jak sprawdzić interesującego cię sprzedawcę, na te i inne pytania odpowiada ekspert w Polskim Radiu.
Audio
  • O tym jakie mamy prawa kupując w sieci w Polskim Radiu 24 w audycji Pogotowie konsumenckie mówili eksperci ( Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego radia)
  • Podczas dzisiejszego porannego dyżuru ekspert Witold Chomiczewski, radca prawny i wspólnik w kancelarii Lubasz i Wspólnicy, odpowiadał na pytania słuchaczy m.in o zakupy elektroniki w zagranicznych sklepach internetowych i serwisach aukcyjnych. /Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Zakupy on-line
Zakupy on-lineFoto: Glow Images/East News

Konsumenci w internecie są lepiej chronieni niż w tradycyjnych sklepach mówi Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Zakupy internetowe to trochę kupowanie kota w worku. Nigdy nie wiemy, co z tego worka wyskoczy. Dlatego internetowi konsumenci mają więcej praw, niż te osoby, które kupują w sklepach stacjonarnych. Przede wszystkim mamy czas na to, żeby ochłonąć, żeby przemyśleć decyzje zakupowe. Nie zawsze jest tak, że dokonujemy dobrych i mądrych wyborów. Może się okazać, że kolejna żółta torebka nie jest mi potrzebna. Dlatego prawo daje czas, 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania żadnego powodu. Takiego prawa nie mamy przy zakupach stacjonarnych – podkreśla ekspertka.

Problemy z przesyłką

Co w przypadku, kiedy zamówiona przez nas przesyłka dociera uszkodzona lub rozpakowana?

- W takiej sytuacji mówimy kurierowi, poczekaj proszę, chcę zobaczyć, co jest w środku. Mamy do tego prawo wtedy, gdy przesyłka jest uszkodzona, ponieważ nie wiemy, czy komplet kieliszków, który komuś zamówiliśmy nie zbił się. Jeśli okaże się, że rzecz się zniszczona, to spisujemy w obecności kuriera protokół szkody. Takiej możliwości nie mamy wtedy, gdy przesyłka nie jest uszkodzona. Zgodnie z prawem sprzedawca internetowy ponosi odpowiedzialność za produkt do momentu odbioru. Jeśli się okaże, że po otwarciu opakowania ta rzecz jest zniszczona, to powinniśmy złożyć reklamację u sprzedawcy – tłumaczy rozmówczyni.

W sieci kupujemy coraz więcej

Co najchętniej kupujemy w sieci - mówi profesor Mariusz Trojanowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

- Od lat w różnych badaniach wychodzi, że dwie kategorie są dominujące: odzież i obuwie oraz kosmetyki. Bardzo nie daleko za nimi są sprzęty AGD i RTF, artykuły ogrodowe. Od paru lat widać, że przez internet kupujemy również artykuły spożywcze, to jest wyniki wejścia do gry tradycyjnych detalistów, takich jak super i hiper markety, które uruchomiły sprzedaż w sieci – wylicza gość.

Problemy z e-sklepami

W audycji Pogotowie konsumenckie w Polskim Radiu 24 na pytania słuchaczy dotyczące praw konsumentów, którzy robią zakupy w sieci, odpowiadał również Witold Chomiczewski, radca prawny i wspólnik w kancelarii Lubasz i Wspólnicy, ekspert prawny Izby Gospodarki Elektronicznej.

Podczas dyżuru eksperta słuchacze pytali m.in o zakupy elektroniki w zagranicznych sklepach internetowych i serwisach aukcyjnych. Przedstawiali też konkretne problemy ze sklepami internetowymi.

E-sklep chciał opłatę za przechowywanie nieodebranego towaru

Jeden z dzwoniących zamówił bagażnik do roweru do campera płacąc za produkt 1500 zł. Sklep twierdzi, że próbował dostarczyć towar, ale zamawiającego nie było w domu.

Sklep zaczął naliczać opłaty za przechowywanie towaru i wysyłać wezwania do zapłaty w euro.

Po trzech miesiącach kupujący nie dostał towaru, bo sklep internetowy twierdzi, że klient najpierw powinien pokryć naliczone koszty za przechowywanie towaru.

Radca prawny Witold Chomiczewski z kancelarii Lubasz i Wspólnicy i Izby Gospodarki Elektronicznej ocenił, że sklep nie ma podstaw prawnych, by naliczać tego typu opłaty i takie działanie sklepu mogłoby być potraktowane jako niedozwolona praktyka rynkowa.

Gdyby słuchacz został pozwany przez sklep, to wtedy mógłby się na to powołać.

Sklep też nie może uzależniać wydania towaru od tego, czy klient zapłaci jakieś dodatkowe koszty za przechowywanie.

Można odstąpić od umowy

Ponieważ też upłynęło 30 dni od zawarcia umowy, prawnik radzi też, by wysłać do sklepu internetowego informację o odstąpieniu od umowy. Sklep ma wtedy obowiązek zwrócić wpłatę za towar. Jeśli tego nie zrobi, powinien zainterweniować rzecznik prawa konsumenta. Można też wystąpić do sądu o zwrot pieniędzy.

Jak bezpiecznie kupować na serwisach aukcyjnych

Inny słuchacz, pan Piotr, chciał wiedzieć, na co trzeba uważać kupując komputer w serwisie aukcyjnym, co z gwarancją na ten sprzęt i jak sprawdzić wiarygodność osoby sprzedającej w takich serwisach.

Ekspert radził, by sprawdzić opinie na temat sprzedawcy, czy są one pozytywne, czy może pojawiają się w nich jakieś niepokojące sygnały.

Jeśli sprzedającym jest indywidualny przedsiębiorcą, to warto sprawdzić, czy jest on wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jeżeli sprzedającym jest polska spółka, to można ją sprawdzić w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Ekspert odpowiada w czwartki od rana

Ekspert dyżuruje w czwartki pod numerem telefonu 22 645 27 00 między godziną 9.15 a 10.15.

Cały czas można zgłaszać pytania pod adresem mailowym: pogotowiekonsumenckie@polskieradio.pl

Zapraszamy również do wysłuchania relacji z dyżuru i porad eksperta w audycji Pogotowie konsumenckie, w każdy czwartek o godz. 21.30 na antenie Polskiego Radia 24.

Dominik Olędzki, Karolina Mózgowiec, abo, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak