X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Coraz chętniej stołujemy się poza domem. Warto więc znać swoje prawa

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2017 10:04
Polacy na jedzenie w punktach gastronomicznych wydali w 2017 r. średnio 98 zł miesięcznie. To najwyższy wynik od 9 lat, wynika z raportu GfK.
Audio
  • O reklamowaniu usług gastronomicznych mówili w radiowej Jedynce: Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta i Tomasz Jaroszek, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Rawpixel.com

Sam rynek gastronomiczny dynamicznie rośnie, a my jako klienci coraz chętniej zostawiamy pieniądze w barach, kawiarniach i restauracjach, zauważa Tomasz Jaroszek, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

- Z jednej strony to jest naturalne: kiedy gospodarka rozwija się coraz lepiej, a konsumenci coraz więcej zarabiają, to inaczej wyglądają wydatki. Możemy pozwolić sobie na więcej, częściej możemy zjeść rodzinny obiad poza domem, wybrać się do jakiejś restauracji, więc trochę zmienia się struktura wydatków, chociażby dlatego, że zmienia się struktura, czy to zarobków, czy to oszczędności, poczucie, że gospodarka idzie w dobrą stronę, więc nie musimy zaciskać pasa i tylko i wyłącznie jeść w domu – wyjaśnia rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Jedzenie w restauracji też można reklamować

Kiedy zaś zamawiamy posiłek online, telefonicznie czy w restauracji, zawieramy umowę, a źle wykonaną, możemy reklamować, dodaje Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta.

- Najczęściej zdarza się to w sytuacjach, kiedy dostarczany nam jest posiłek zimny, albo taki, który nie zawiera składnika wymienionego w menu – zwraca uwagę ekspertka.

Podstawą do reklamacji może być smak potrawy, ale nie zawsze.

- Jeżeli potrawa jest np. przesolona, albo nie da się jej zjeść z różnych innych przyczyn, ponieważ jest np. zimna czy źle doprawiona, po smaku widzimy, że coś w tej potrawie jest nie tak, że została przyrządzona z nieświeżych produktów, to oczywiście możemy taki posiłek reklamować z tego względu, że umowa ma wadę. Jeżeli po prostu nam nie smakuje, a z potrawą w sposób techniczny jest wszystko w porządku, to z reklamacją będzie ciężko i tym podstaw po prostu nie ma – podkreśla Paulina Rutkowska.

Od umowy można też odstąpić

Jednym z najczęstszych problemów przy zamawianiu posiłków do domu, jest opóźnienie dostawy. W takiej sytuacji, jeżeli to możliwe, warto porozumieć się ze sprzedawcą.

- W tej sytuacji możemy oczekiwać rekompensaty za zbyt długie oczekiwanie, a jeżeli już mamy wszystkiego dość i chcemy zamówić posiłek gdzieś indziej z uwagi na zbyt długie oczekiwanie, to radzę zadzwonić i od tej umowy odstąpić – dodaje rozmówczyni Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Przed złożeniem zamówienia, warto przeczytać regulamin

W przypadku składania zamówień poprzez coraz popularniejsze platformy i aplikacje, warto też zapoznać się z ich regulaminami, dodaje Tomasz Jaroszek.

- Musimy dobrze sprawdzić, co tak naprawdę możemy zrobić, do kogo możemy zadzwonić, jeżeli nasze danie nie odzwierciedla zamówienia, które było w opisie i jest źle przyrządzone. Tutaj konsument też ma prawa, ale musi dobrze przestudiować zarówno regulamin samej aplikacji, jak i zajrzeć do poszczególnych restauracji, w których najczęściej zamawiamy – radzi ekspert.

Ekspert dodaje, że również warto kontrolować stan swojego konta po złożeniu zamówienia poprzez aplikacje. Zdarza się, że transakcje księgowane są np. podwójnie, ale dzięki temu jesteśmy też w stanie na bieżąco kontrolować nasze wydatki.

Dominik Olędzki, awi

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Niezadowolony z jedzenia lub obsługi w restauracji? Możesz złożyć reklamację

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2016 11:45
Obuwie, ubrania, czy sprzęt elektroniczny - wtedy kiedy się zepsują, reklamujemy. Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw, a te przysługują nam również, kiedy jemy poza domem, w barze czy restauracji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przed świętami i nie tylko warto sprawdzać etykiety produktów spożywczych

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2016 09:49
W natłoku przedświątecznych zakupów często nie mamy czasu albo siły, żeby czytać etykiety na produktach żywnościowych. A to duży błąd, mówi w „Pogotowiu konsumenckim” Grzegorz Hudzik, zastępca Głównego Inspektora Sanitarnego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak nie ulec manipulacjom gastronomicznym?

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2017 14:00
Odpowiednie światło, nastrojowa muzyka, dobrze skomponowane menu i przede wszystkim wykwalifikowana obsługa kelnerska – właściciele restauracji stosują wiele metod, by przyciągnąć klienta i zarobić jak najwięcej.
rozwiń zwiń