X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

OC na kierowcę, nie na samochód?

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2017 12:53
Niektórzy posłowie PiS chcą, by w przyszłości polisa OC była przypisana nie do samochodu, a do kierowcy.  
Audio
  • O tym jakie zmiany są planowane na rynku ubezpieczeń OC w audycji radiowej Jedynki (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Niedopatrzenie ze strony właściciela auta i brak takiej polisy to może być poważny problem
Niedopatrzenie ze strony właściciela auta i brak takiej polisy to może być poważny problem Foto: Pictures of Money/Flickr/CC

Wówczas np. posiadacz więcej niż jednego samochodu byłby zobowiązany do wykupienia tylko jednej polisy, a tym samym - nie płaciłby wysokich stawek OC. Zaproponowane zmiany sprawiłyby też, że w razie kolizji spowodowanej naszym samochodem przez osobę trzecią nie stracimy zniżek.

W obecnym systemie, ubezpieczenie OC przypisane jest do auta - jeśli więc ktoś jest posiadaczem kilku samochodów, to każdy wypadek czy stłuczka oznacza utratę zniżek dla każdego z nich. Ale zniżki stracimy również wtedy, jeśli polisa będzie przypisana do kierowcy jak zaproponowali posłowie.

- Załóżmy, że mamy cztery samochody i cztery polisy OC. Jednym samochodem popełniliśmy szkodę i to ma się przekładać na utratę zniżek na tym samochodzie. Z jednej strony to się może wydawać całkiem logiczne, bo to jest sprawiedliwe, że dotyczy auta, którym popełniliśmy szkodę. Jednak szkodę popełnił kierowca, a nie samochód. Zatem teraz kierowca do jakiego pojazdu by nie wsiadł jest większym ryzykiem dla zakładu ubezpieczeń. Nie jest zatem tak, że zmiana modelu ubezpieczeń spowoduje, że firmy zaczną inaczej traktować kierowców -tłumaczy Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Pomysł nie rozwiązuje więc problemu. Wręcz przeciwnie może mieć więcej negatywnych skutków dla rynku niż pozytywnych.

 - Proszę sobie wyobrazić, co by się wydarzyło, gdyby kierowcy zaczęli sprzedawać pojazdy po szkodzie w trakcie roku polisowego. Jeśli mam cztery auta i jednym z nich popełniłem szkodę i wiem, że ubezpieczyciel ukarze mnie wyższą stawką, to ten samochód sprzedam i nie będę musiał zapłacić wyższej stawki za wszystkie pojazdy. Mniej powinniśmy się skupiać na rynku OC na kierowcach powodujących szkody, warto zastanowić się jak zrobić, by tych bezszkodowych kierowców było jak najwięcej – przekonuje gość.

System bardziej sprawiedliwy, ale…

Umowa ubezpieczenia OC przypisana do kierującego pojazdem to nie jest zły system -uważa Marcin Broda z Dziennika Ubezpieczeniowego. Takie rozwiązania funkcjonują obecnie w niektórych krajach, np. w Wielkiej Brytanii czy Irlandii, u nas jednak nie do końca by się sprawdziły - dodaje ekspert.

- Generalnie jest to system uważany za bardziej sprawiedliwy wobec obecnie obowiązującego, którzy przypisuje ubezpieczenie OC do pojazdu. Jest to też system bardziej skomplikowany. Oddając komuś pojazd musimy sprawdzić, czy on posiada ubezpieczenie OC. Jeśli szkodę spowoduje kierujący, który jest bez polisy, to nie ma ochrony posiadacz pojazdu. A w niektórych sytuacjach właściciel pojazdu będzie ponosił odpowiedzialność wobec osoby poszkodowanej – wyjaśnia gość.

… nieco się komplikuje

A niedopatrzenie ze strony właściciela auta i brak takiej polisy to może być poważny problem zarówno dla firm, które korzystają z wielu zawodowych kierowców, jak i osób, które pożyczają samochód w ramach rodziny czy dla znajomych.

- Gdy wydarzy się wypadek, to mogą być duże pieniądze do zapłacenia dla osób, które tę szkodę spowodowały. Pół biedy, jeśli to będzie zwykła stłuczka, bo nauczka rzędu 5-10 tysięcy zł jest dla większości Polaków do zapłacenia. Gorzej, jeśli ktoś zapomni kupić polisę OCE i będzie musiał z własnej kieszeni zapłacić na przykład milion złotych. To zazwyczaj oznacza bankructwo do końca życia – dodaje.

Zmiana sposobu ubezpieczenia oznaczałaby koszty także dla ubezpieczycieli, którzy musieliby dostosować swoje systemy informatyczne. Jak podkreślają eksperci, wszystko też zależałoby od konkretnych zapisów, bo jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach.

Zmiana systemu ubezpieczenia na ten przypisany do osoby a nie pojazdu to na razie pomysł. Interpelacja została złożona ministrowi finansów 1 grudnia. Teraz czeka na odpowiedź resortu.

Elżbieta Szczerbak, abo

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Ubezpieczenie OC: zniżki mają być respektowane w każdym kraju Unii

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2017 19:23
Komisja Europejska proponuje ujednolicenie procedur ubezpieczeniowych w krajach Unii. Na początek chce zdefiniować pojęcie szkody oraz zapewnić respektowanie zniżek w każdym kraju.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zadośćuczynienie za śmierć bliskich w wypadkach samochodowych: będzie precyzyjne prawo

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2017 21:06
Powołane przez Komisję Nadzoru Finansowego Forum zadośćuczynień zaproponowało wdrożenie ustawy, która miałaby rozwiązać problem zadośćuczynień wypłacanych z polis OC komunikacyjnego. To one są główną przyczyną wzrostu stawek OC.
rozwiń zwiń