Gospodarka

Sklepy w pułapce promocji. Klienci nie chcą kupować produktów w regularnych cenach

Ostatnia aktualizacja: 07.10.2014 14:13
Sieci handlowe prześcigają się w promocjach. Wszystko po to, aby przyciągnąć do siebie klientów. Coraz częściej mówi się jednak o tym, że dały się one zapędzić w kozi róg, bo klienci nie chcą już kupować rzeczy w normalnych cenach.
Audio
  • O pułapce promocji mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Mariusz Pyc z agencji badawczej Open Research /Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Zakupy
ZakupyFoto: Glow Images/East News

- Klienci podczas zakupów zwracają na samym początku uwagę głównie na promocje. Konsumenci robią też mniejsze zakupy, a częściej. Większy boom jest teraz na sklepy osiedlowe, mniejsze placówki handlowe – mówi Mariusz Pyc z agencji badawczej Open Research.

Jak wynika z szacunków, w ubiegłym roku blisko 1/3 koszyka zakupowego w hiper- i supermarketach była sprzedawana podczas promocji.

- Żeby zachęcić klientów do kupowania w normalnych cenach, należałoby zmienić zachowania konsumenckie, oduczyć ich promocji i nauczyć ich czytania etykiet, zwracania uwagi na jakość, świeżość, a nie głównie na cenę. Klienci, jak wynika z badań, poszukują natychmiastowej korzyści, którą jest atrakcyjna cena – wyjaśnia Pyc.

Polacy lubią proste promocje

Każdy sklep przekonuje, że jest najtańszy. W związku z czym pojawiają się inne zachęty, typu: loterie z nagrodami rzeczowymi. Tymczasem, jak wynika z badań, Polacy najbardziej lubią proste formy promocji.

- Klienci lubią obniżki cen pojedynczego produktu albo większą ilość produktu za tę samą cenę, lub też drugi produkt w obniżonej cenie, a na kolejnych miejscach mówią o bonach zakupowych. Dopiero na kolejnych miejscach, co jest uważane już za dużo mniej atrakcyjne, znalazły się udziały w konkursach – mówi ekspert z Open Research.

Walka na ceny będzie trwała

Jak przewiduje Pyc, walka na ceny nie zakończy się nigdy.

- Klienci chcą być coraz bardziej sprytni, coraz częściej szukają okazji, ale też szukają dobrej jakości. Cały czas będzie więc pogoń za klientem, który zawsze będzie na wygranej pozycji – przewiduje ekspert.

33 proc. dokonywanych przez Polaków w super- i hipermarketach to produkty z promocji. Jest to współczynnik wyższy niż dla krajów Europy Zach. Dla porównania we Francji czy w Niemczech wynosi on ok. 20 proc.

Błażej Prośniewski, awi

Zobacz więcej na temat: promocja zakupy
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wyprzedaże: jakie mamy prawa, kupując tańsze produkty?

Ostatnia aktualizacja: 04.07.2014 10:32
Kupując na wyprzedażach nie tracimy swoich praw. U progu sezonowych obniżek cen przypomina o tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polacy zaczną kupować w polskich sklepach? Na ile jesteśmy patriotami na zakupach

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2014 09:48
Krajowe firmy chcą wspólnie zbudować przeciwwagę dla zagranicznych. Liczą, że klienci do takich pomysłów już dojrzeli - informuje "Rzeczpospolita".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Decyzje zakupowe Polaków

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2014 18:59
Polacy stają się coraz bardziej wymagającymi konsumentami. Zakupy to już nie tylko czysta przyjemność, ale również kalkulacja i dokładne sprawdzanie jakości kupowanego produktu.
rozwiń zwiń