X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Bank DNB musi oddać klientom marżę i wyższe opłaty za konto

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2019 16:00
Bank DNB odda swoim klientom pieniądze uzyskane z podniesionej marży i wyższych opłat za konto - informuje w piątkowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To konsekwencja decyzji regulatora ws. warunków promocji kredytów hipotecznych.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Z komunikatu UOKiK wynika, że do urzędu docierały skargi na to, że DNB podwyższa marżę objętych promocją kredytów hipotecznych i opłaty za konto w pakiecie Personale. O sprawie zawiadomił urząd również Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu.

Jak podano, zdaniem banku, kredytobiorcy nie dotrzymali warunków promocji, na podstawie której płacili mniejsze raty. Zgodnie z umową, musieli oni zasilać konto konkretną kwotą (np. 5 tys. zł) co miesiąc lub utrzymywać ustalone oszczędności (np. 100 tys. euro). Wiele osób przelewało pieniądze z innego konta prowadzonego przez DNB. Jednak bank uznawał jedynie przelewy z zewnętrznych źródeł i w efekcie bez żadnego ostrzeżenia - podwyższał marżę. Praktyka rozpoczęła się na początku 2015 r. i trwa do dziś.

- Przeanalizowaliśmy regulaminy promocji i ustaliliśmy, że nie zastrzegały one, że przelewy muszą zostać zrobione z kont w innych bankach. Tym samym kredytobiorcy mogli spełniać warunki promocji i mogli płacić niższe raty - uważa cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał.

Jak dodano, DNB podwyższył też opłatę za konto Personale z 18 do 22 zł. Osoba, która je założyła, mogła liczyć na korzystniejsze warunki kredytu hipotecznego. Gdy jednak nie zgadzała się z wyższą opłatą i chciała wypowiedzieć umowę o prowadzenie konta, narażała się również na podwyższenie oprocentowania kredytu hipotecznego. Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły negatywne konsekwencje finansowe, które w tym wypadku mieli ponosić konsumenci.

- W trakcie postępowania DNB zobowiązał się do zmiany praktyk i zrekompensowania strat byłym i obecnym klientom, którym podniósł marżę i opłaty za konto - informuje regulator.

Wyjaśniono, że bank m.in. przywróci niższą marżę promocyjnych kredytów hipotecznych, odda różnicę między marżą podwyższoną i promocyjną, przywróci niższe opłaty za konto Personale (18 zł) i odda konsumentom różnicę wynikającą z pobrania wyższych opłat.

Zgodnie z wyjaśnieniami regulatora, obecni klienci DNB dostaną automatycznie zwrot pieniędzy, a byli klienci muszą złożyć wniosek do banku. W ciągu 6 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji powinni oni na piśmie wystąpić do DNB o zwrot pieniędzy. We wniosku trzeba wskazać numer umowy i rachunku bankowego. Pismo należy wysłać pocztą zwykłą: DNB Bank Polska S.A., ul. Postępu 15 C, 02-676 Warszawa lub e-mailem na adres ok@dnb.pl.

Bank poinformuje klientów o decyzji UOKiK listownie, w systemie bankowości elektronicznej, na swojej stronie internetowej i przez ogłoszenia w prasie" - podsumowano. 

PAP, NRG, kw 

Zobacz więcej na temat: UOKiK banki
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

UOKiK sprawdził, czy karty za 0 zł rzeczywiście są darmowe

Ostatnia aktualizacja: 14.02.2018 09:51
Banki coraz częściej oferują swoim klientom karty płatnicze, które mają nic nie kosztować. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, po tym, jak otrzymał w tej sprawie wiele skarg sprawdził, czy rzeczywiście nic za nie nie płacimy. Część praktyk banków wzbudziła wątpliwości.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zły sposób informowania o zmianach. Banki oferują zwroty

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2018 08:45
Banki muszą zwracać klientom pieniądze. Chodzi o sytuację, gdy bank w ciągu ostatnich 3-4 zmienił tabelę opłat i prowizji i nie informował o tym klientów w odpowiedni sposób. Banki najczęściej przekazywały taką informację w systemie bankowości elektronicznej. Tymczasem, zdaniem UOKiK-u, powinny były to zrobić na "twardym nośniku", czyli np. wysyłając tradycyjny list. Teraz banki muszą zwrócić klientom różnicę.
rozwiń zwiń