X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

EKG: Odra I Wisła wrócą na transportową mapę Polski

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2017 17:14
O szansach na reaktywację polskiej żeglugi rzecznej mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach w Polskim Radiu 24 Andrzej Klimek, dyrektor dywizji żeglugi śródlądowej w OT Logistics.
Audio
  • Dlaczego przywrócenie Odry i Wisły na transportowa mapę Polski jest opłacalne, mówi w Polskim Radiu 24 podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego Andrzej Klimek, dyrektor dywizji żeglugi śródlądowej w OT Logistics./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Barka na Kanale Gliwickim.
Barka na Kanale Gliwickim.Foto: Wikimedia Commons, Adam Dziura

Gość Polskiego Radia wyjaśnia, że obecnie z Katowic nie można rozpocząć żeglugi rzecznej, dopiero pierwszym portem jest Śląskie Centrum Logistyki w Gliwicach, gdzie Kanałem Gliwickim, Odrą można dopłynąć do Szczecina, Świnoujścia i do wszystkich niemieckich portów, takich jak Hamburg, Duisburg, a następnie do Rotterdamu, czy Antwerpii.

Przypomina, że mowa jest bardziej o przeszłości, gdy w latach 70-tych ubiegłego wieku żegluga na Odrze była całodobowa, i trwała siedem dni w tygodniu.

Żegluga na Odrze ma znowu swoje 5 minut w historii

− Dzisiaj zaniedbania w infrastrukturze sprawiają, że tego potencjału polska gospodarka nie wykorzystuje, ale działania podejmowane przez resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wskazują, że rzeki mają znowu swoje pięć minut w historii tego środka transportu, mówi gość Polskiego Radia 24.

Regulacja Odry i Wisły to koszt 60 mld zł

Na 60 mld zł szacowane są koszty użeglownienia Odry i Wisły. Gość PR 24 pytany o szansę na zwrot tych pieniędzy, wyjaśnia, że wszędzie na świecie liczy się efektywność tych inwestycji w dziesiątkach lat.

Dlaczego opłaca się inwestować w rzeki?

− Mówimy o perspektywie 50-60 lat, podkreśla.

I dodaje, że należy też pamiętać o kolejnych korzyściach z uregulowania tych rzek,  jakimi jest budowa bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, zapewnienie zasobów wodnych dla produkcji rolnej czy ochrony środowiska.

− Mowa jest nie tylko o budowie stopni wodnych, ale i infrastruktury przyległej, czyli elektrowni wodnych, odnowie portów, czyli tworzeniu nowych miejsc pracy, połączenia sieci transportowej drogowej czy kolejowej  z wodną, wymienia ekspert.

− Jeśli patrzeć kompleksowo na te inwestycje, to będzie ona bardzo opłacalna i zwróci się w miarę szybko, mówi Andrzej Klimek.

Jak jednocześnie dodaje, obecny brak transportu rzecznego z Katowic sprawia, że węgiel z tego regionu jest wożony koleją do Szczecina, a dopiero stamtąd statkami do niemieckich elektrowni kupujących ten surowiec energetyczny.

− Gdyby szlak rzeczny był spławny, węgiel docierałby drogą wodną, mówi.

Dodaje, że podobnie dzieje się z Oplem w Gliwicach i wieloma przedsiębiorstwami śląskimi, a także zakładami nawozowymi.

− Każdy pyta, kiedy program rewitalizacji Odry zostanie skończony i będzie można nią wysyłać swoje produkty, mówi gość Polskiego Radia.

Podobnie jest z Wisłą. Jak wyjaśnia gość PR 24, opracowania wskazują, że tą rzeką mogłoby docierać nad morze kilkaset tysięcy kontenerów rocznie.

Błażej Prośniewski, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Rząd przyjął program użeglownienia rzek. Pomóc mają środki unijne

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2016 20:32
Rząd przyjął założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce. Do 2030 roku użeglownienie rzek będzie kosztować ponad 70 miliardów złotych. Część pieniędzy ma pochodzić ze środków Unii Europejskiej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Około 30 mld zł będzie kosztowało przywrócenie pełnej żeglowności na Odrze

Ostatnia aktualizacja: 03.08.2016 17:34
30 mld zł to szacunkowy koszt przywrócenia pełnej żeglowności na Odrze – powiedział w środę we Wrocławiu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Duże pieniądze na drogi wodne w Polsce. "Udrożnienie Odry i Wisły ma ogromne znaczenie"

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2017 20:17
Prezydent Andrzej Duda podpisał akt ratyfikacyjny europejskiego porozumienia w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (AGN). Nowe przepisy umożliwią występowanie o unijne środki na inwestycje służące poprawie żeglowności na rzekach. O tym, czy warto inwestować w transport rzeczny mówił w Polskim Radiu 24 Marek Tarczyński z Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Blisko 80 mld zł na regulację Wisły i Odry. Czy to dobry pomysł?

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2017 13:00
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej  przygotowało projekt regulacji dwóch największych polskich rzek, tak by stały się one żeglowne. Czy  jest to dobry pomysł, mający ekonomiczne i ekologiczne uzasadnienie?
rozwiń zwiń