X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Elektroniczny system poboru opłat zastąpi bramki na autostradach

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2014 15:00
Zamiast nowych bramek na autostradach, w Polsce stopniowo ma być wprowadzany elektroniczny system poboru opłat.
Audio
  • Agnieszka Stefańska z GDDKiA i Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o opłatach na autostradach (Polskie Radio)
Autostrada
AutostradaFoto: Glow Images

Z takiej zmiany podejścia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wynika unieważnienie przetargu na nowe bramki na autostradzie A4.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie zapłaci jednak 8 mln zł kary za rzekome zerwanie kontaktu na punkty poboru opłat na autostradzie A4 między Wrocławiem a Gliwicami.

Informacja o karze pojawiła się w ubiegłym tygodniu, jednak jak przekonuje Agnieszka Stefańska z GDDKiA była nieprawdziwa.

- Nie możemy mówić o płaceniu kary za zerwanie kontraktu, ponieważ kontrakt nie został zawarty. Unieważniliśmy przetarg (…) W interesie Skarbu Państwa leży unieważnienie tego przetargu w związku ze zmianą podejścia, czyli z tym, że zapadła decyzja, że nie będzie w tym miejscu bramek – wyjaśnia Stefańska.

Ujednolicenie systemu poboru opłat

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju rzeczywiście zmieniło swoje podejście do manualnego systemu, stąd też ubiegłotygodniowe unieważnienie przetargu. Dzisiaj nikt nie ma wątpliwości, że manualny system poboru opłat należy zastąpić elektronicznym.

- Kiedy zaczynaliśmy budowę autostrad w Polsce, stosowano wówczas, obowiązujące,  dosyć rozpowszechnione w Europie, manualne systemy pobory opłat, tzw. bramki. Obecnie mamy pięciu zarządców dróg, tzn. Generalną Dyrekcję i czterech zarządców - koncesjonariuszy prywatnych, i siłą rzeczy racjonalne wydaje się ujednolicenie systemu poboru opłat, tak by był to system z jednej strony maksymalnie przyjazny dla kierowców, a z drugiej, by gwarantował właściwe wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje – mówi Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

System manualny się nie sprawdził

Manualny system poboru opłat po prostu się nie sprawdził i dlatego trzeba go zastąpić nowym, lepszym.

- Zasadniczą wadą jest to, że trzeba spędzić trochę czasu, oczekując na przejazd przez bramki. Tak naprawdę trudno w tej chwili mówić o jakichkolwiek korzyściach z posiadania autostrad, skoro pół godziny czy godzinę w szczytowych okresach, np. wakacyjnych, trzeba stracić na postoju na bramkach, dlatego też trwają prace nad wprowadzeniem systemu elektronicznego. Takiego, który maksymalnie usprawniłby pobór tych opłat i poprawił przepustowość, drożność tych autostrad – wyjaśnia Popa.

Nowy system za dwa lata?

Jest szansa, że za dwa lata zacznie obowiązywać elektroniczny system poboru opłat na autostradach. Na razie w resorcie prowadzone są analizy. Nie wiadomo jednak, czy nowy system od razu całkowicie zastąpi ten manualny.

- Docelowo chcielibyśmy jak najbardziej zminimalizować ilość punktów poborów opłat. Mamy nadzieję w tym roku zakończyć prace nad założeniami nowego systemu. Na kolejny rok planowany jest przetarg na wybór operatora takiego systemu, po czym należałoby też wziąć pod uwagę jakiś czas, który byłby potrzebny na rozruch całego systemu – mówi Popa.

Jak oceniają eksperci, nawet do 15 mld zł oszczędności do roku 2025 przyniosłoby zastąpienie systemu manualnego poboru opłat na autostradach systemem elektronicznym.

W czasie ministerialnych analiz zostanie rozwiązana też kwestia uiszczania opłat za przejazdy. Najprawdopodobniej będzie to system SMS-owy i internetowy.

Dominik Olędzki, awi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

E-myto dla każdego. Koniec z bramkami?

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2013 07:14
GDDKiA chce, by kierowcy aut osobowych płacili za przejazd autostradą elektronicznie, a nie przy bramkach – informuje "Puls Biznesu".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Raport: manualny system poboru opłat na autostradach to przeżytek

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2014 20:16
Sieć płatnych autostrad w Polsce stopniowo się powiększa. Istnieje łącznie 747 km autostrad płatnych, z czego 479 jest w zarządzie koncesjonariuszy, a 268 km w zarządzie GDDKiA. Właśnie został zaprezentowany raport pokazujący możliwości rozwoju systemu poboru opłat. Co w nim czytamy?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koniec bramek na A4. GDDKiA zrywa kontrakt na rozbudowę systemu

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2014 08:07
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała 80-milionowy kontrakt na rozbudowę stacji poboru opłat na A4 - informuje "Rzeczpospolita".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Od 2016 r. e-myto dla aut osobowych bez bramek

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2014 21:05
Wszystko wskazuje na to, że bramki, obecna zmora kierowców podróżujących autostradami, znikną już w 2016 r. Jak powiedział w Radiowej Trójce Marek Cywiński, Dyrektor Generalny firmy Kapsh, operatora systemu opłat drogowych viaTOLL, wdrożenie elektronicznego poboru opłat od samochodów osobowych byłoby możliwe w tym terminie a urządzenie kosztowałoby ok. 10 euro.
rozwiń zwiń