X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Fabryka Tata Motors, właściciela Jaguara i Land Rovera, powstanie w Polsce?

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2015 15:09
Koncern Tata Motors, właściciel Jaguara i Land Rovera, planuje otwarcie swojej fabryki w Polsce - podają indyjskie media.
Audio
  • Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych: Polska ma liczne przewagi w rywalizacji ze Słowakami i Czechami o wielkie motoryzacyjne fabryki (IAR)
  • Sławomir Majman: my wyróżniamy się szlachetną oszczędnością (IAR)
  • Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacyjnej: warto walczyć o fabrykę Jaguara (IAR)
  • Roman Kantorski: polscy dostawcy byliby przy tej okazji zmuszani do innowacyjności (IAR)
Według gazety Economic Times of India fabryka Tata Motors miałaby powstać w Krakowie
Według gazety "Economic Times of India" fabryka Tata Motors miałaby powstać w KrakowieFoto: Pixabay.com

Wśród państw, w których rozważano otwarcie fabryki Jaguara, były Słowacja, Węgry, Czechy i Turcja. Rocznie z taśmy miałoby zjeżdżać około dwustu tysięcy samochodów. Według gazety "Economic Times of India" fabryka miałaby powstać w Krakowie. Koszt jej budowy szacuje się na około 1,2 miliarda funtów.

Są to jednak ciągle informacje nieoficjalne. Nie wiadomo również, jaki model samochodu koncertu Tata miałby być w Polsce produkowany.

Czytaj dalej
fabryka samochodów przemysł 663.jpg
Piechociński: prowadzimy rozmowy ws. inwestycji wartej 1,7 mld funtów

Ekspansja indyjskiego giganta

W zeszłym roku Jaguar wyprodukował około 450 tysięcy samochodów. W tym roku ma ich powstać dwa razy więcej. Ekspansja indyjskiego giganta powoduje, że dotychczasowe trzy brytyjskie fabryki Jaguara w Solihull, Castle Bromwich i Halewood stały się niewystarczające. Dlatego w zeszłym roku otwarto kolejną w Chinach, a następna - w Brazylii - jest w trakcie budowy.

"Koncern nadal rozważa Słowację"

Ostateczna decyzja o powstaniu fabryki w Polsce powinna być ogłoszona w ciągu kilku tygodni. Według indyjskiej gazety, jako alternatywę koncern nadal rozważa Słowację. Niemniej, Polska ma do zaoferowania wykształconych pracowników, których koszty zatrudnienia wpisują się w budżet Tata Motors - podaje "Economic Times of India".

Jaguar wskrzesił wyścigowy model E-Type:

Źródło: Bloomberg/x-news

Czym Polska kusi inwestorów motoryzacyjnych?

Dobrze skomunikowane tereny, wykształcona kadra, a dopiero na końcu ulgi podatkowe i granty. To kusi motoryzacyjne koncerny do inwestowania nad Wisłą - przekonuje Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. O konkretnej ofercie złożonej koncernowi Tata, właścicielowi Jaguara i Land Rovera, który planuje otwarcie swojej fabryki w Polsce, nie chce mówić.

Sławomir Majman przekonuje, że Polska ma liczne przewagi w rywalizacji ze Słowakami i Czechami o wielkie motoryzacyjne fabryki.

- Nie można budować fabryki, która potrzebuje 5000 osób w miejscu gdzie jest problem ze specjalistami - zauważa Majman. Prezes PAIIZ wskazuje, że polskie samorządy skutecznie przygotowują tereny pod wielkie inwestycje.

W zeszłym roku Volkswagen zdecydował, że we Wrześni w Wielkopolsce w nową fabrykę aut dostawczych zainwestuje 3,37 mld zł i utworzy co najmniej 2300 nowych miejsc pracy. Jak informowało Ministerstwo Gospodarki, inwestor zamierza korzystać z pomocy publicznej w formie dotacji z budżetu państwa, zwolnienia z podatku CIT na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i zwolnienia z podatku od nieruchomości. Całość pomocy publicznej ma nie przekroczyć 125 mln zł.

Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych twierdzi jednak, że w takich wypadkach wsparcie z budżetu państwa nie jest najważniejsze. - My wyróżniamy się szlachetną oszczędnością. Wysokość grantu jest elementem negocjacji, ale nigdy to nie jest element najważniejszy. Żaden duży inwestor nie przyjeżdża do Polski tylko dlatego, że dostał dużo gotówki - deklaruje prezes.

"Polscy dostawcy części będą zmuszani do innowacyjności"

Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacyjnej, odnosząc się do informacji indyjskich mediów na temat możliwości ulokowania fabryki Tata Motors w Polsce, podkreśla zkolei, że taki inwestor po kilku latach nie opuści Polski w poszukiwaniu "tańszych rąk do pracy". Ekspert zwraca uwagę, że sytuacja na wschodzie Europy jest niestabilna. Dodatkowo trudniej jest przenieść ogromną fabrykę aut niż zakład odpowiedzialny za produkcję jednego z podzespołów. 

Prezes Polskiej Izby Motoryzacyjnej zwraca uwagę, że mówimy o dużej inwestycji, a nie tylko prostej montowni aut.

- Dzięki takiej inwestycji polscy dostawcy części będą zmuszani do innowacyjności - zauważa Roman Kantorski.

IAR, awi

Zobacz więcej na temat: jaguar motoryzacja przemysł
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Środa Śląska walczy o fabrykę Jaguara

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2015 08:13
Środa Śląska walczy o fabrykę podzespołów i montownię luksusowych samochodów Jaguar. Jak donosi "Puls Biznesu" koncern, do którego należy marka, szuka nowej lokalizacji swoich zakładów i chce zatrudnić kilka tysięcy pracowników.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Janusz Piechociński: prowadzimy rozmowy ws. inwestycji wartej 1,7 mld funtów

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2015 12:05
Prowadzimy rozmowy z poważnym partnerem z sektora motoryzacyjnego; chodzi o inwestycję rzędu 1,7 mld funtów, która mogłaby być zlokalizowana w Polsce - powiedział w poniedziałek we Wrocławiu wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
rozwiń zwiń