X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Opłaty za parkowanie pójdą w górę?

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2018 19:00
Opłaty za parkowanie od lat są zamrożone. Zielone światło do ich podniesienia, zwłaszcza w centrach miast powyżej 100 tys. mieszkańców miała dać nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.
Audio
  • O opłatach za parkowanie mówił w Polskim Radiu 24 Adam Jędrzejewski, prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
- W Warszawie mamy świetną komunikację miejską. Musimy zmienić nastawienie, że wszędzie trzeba przyjechać samochodem - mówiła Sabina Jasińska ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze
- W Warszawie mamy świetną komunikację miejską. Musimy zmienić nastawienie, że wszędzie trzeba przyjechać samochodem - mówiła Sabina Jasińska ze stowarzyszenia Miasto Jest NaszeFoto: non c/Shutterstock.com

W czwartek na posiedzeniu rząd zatwierdził projekt nowelizacji, ale pewne zapisy zalecił doprecyzować w konsultacjach międzyresortowych.

Opłaty za parkowanie od lat zamrożone

Chodzi właśnie o zapisy dotyczące opłat za parkowanie. Nie wiemy więc, czy faktycznie dojdzie do podniesienia -  a w zasadzie urealnienia tych opłat. Tymczasem - choć nikt nie lubi płacić więcej - to jest to potrzebne, uważa Adam Jędrzejewski, prezes Stowarzyszenia Mobilne Miasto.

- Opłaty te już 14 czy 15 rok obowiązują w zamrożonej w ustawie wysokości, na poziomie mniej więcej 3 zł za godzinę. Przez ten czas polskie miasta bardzo się zmieniły. Natomiast te ceny za parkowanie pozostały na niezmienionym poziomie – mówi rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej polskiego Radia.

Opłaty za parkowanie powiązane z płacą minimalną?

Zgodnie z tym, co zostało zaproponowane w projekcie skierowanym na posiedzenie rządu, opłaty za parkowanie miały być powiązane z wysokością płacy minimalnej - podstawowa składka miała wynieść do 0,15 proc. płacy minimalnej.

Natomiast w samorządach, które mają więcej niż 100 tys. mieszkańców, miałaby być możliwość utworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania z opłatą do 0,45 proc. płacy minimalnej. Dziś byłoby to ponad 9 zł za godzinę postoju.

- Nie jest tak, że czy to rząd, czy którykolwiek z samorządów planuje dzisiaj trzykrotnie podnieść ceny za parkowanie. Tylko i wyłącznie pojawią się możliwości, aby urealnić cenę za postój. Przykładowo Warszawa już zapowiedziała, że myśli o stawce 5 zł. Te zmiany będę wprowadzane w czasie. Biorąc pod uwagę fakt, że mamy w tym roku wybory samorządowe, nie sądzę, aby którykolwiek z samorządów obrał sobie temat parkowania jako oręż w kampanii wyborczej. Sądzę więc, że jeśli te regulacje, przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju, zostaną uchwalone w tym kształcie czy zbliżonym, to myślę, że realnie pierwszych wdrożeń doczekamy się w ciągu dwóch lat – przewiduje Adam Jędrzejewski.

Samorządy mogą poszukiwać prywatnych inwestorów

Ekspert podkreśla, że urealnienie stawek za parkowanie jest ważne w kontekście inwestycji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Jeśli uznamy parkowanie za zadanie publiczne, a tak w istocie jest, to samorządy mogą poszukiwać prywatnych inwestorów do tego typu inwestycji. Ponieważ za parkowanie się płaci, to samorząd może oczekiwać, że taką inwestycję w parking podziemny, nadziemny czy jakikolwiek inny, będzie w jakieś mierze, a może nawet w całości, w stanie sfinansować sektor prywatny, i zwiększając ceny parkowania na ulicach, taki projekt komercyjnie będzie się bardziej opłacał – wyjaśnia ekspert.

Podniesienie stawek za parkowanie mogłoby zniechęcać do wjeżdżania do centrów miast samochodem i skłaniać do korzystania z transportu publicznego, miejskich rowerów czy systemu carsharingu. To z kolei wpłynęłoby na czystsze powietrze.

Karolina Mózgowiec, awi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

W soboty bez opłat za parkowanie

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2017 13:14
W soboty, niedziele i święta gminy nie będą mogły pobierać opłat w strefach płatnego parkowania - zakłada senacki projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych. Chodzi o rozwianie wątpliwości interpretacyjnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Będą zmiany odnośnie SMS-ów premium i płatnego parkowania

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2018 13:30
Na dzisiejszym posiedzeniu rząd przyjął nowelizację ustawy, która reguluje między innymi korzystanie z tak zwanych usług premium, czyli dodatkowo płatnych SMS-ów. Ministrowie opowiedzieli się też za wprowadzeniem przepisów, które mają zwiększyć przejrzystość rynków finansowych i uregulować kwestię opłat za parkowanie w centrach miast.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kto ma auto może mieć problem z wjechaniem nim do centrum, chyba, że kupi "elektryka"

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2018 11:21
Czy z centrów polskich miast znikną niebawem samochody z napędem tradycyjnym? Może tak się stać – pod warunkiem, że lokalne władze wykorzystają przepisy przyjętej przez rząd pod koniec zeszłego roku ustawy o elektromobilności.
rozwiń zwiń