X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Co zrobić, aby innowacyjność stała się polską specjalnością

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2014 22:36
Zachęty podatkowe, bliska współpraca biznesu i nauki, zmiana naszej mentalności. W ten sposób trzeba przestawić polską gospodarkę na bardziej innowacyjne tory.
Audio
  • Aby pobudzić polską innowacyjność trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów – wyjaśnia na antenie radiowej Jedynki Katarzyna Walczyk, prezes Stowarzyszenia TOP 500 Innovators. (Krzysztof Rzyman, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • W Polsce nakłady na badania i rozwój systematycznie rosną. Niestety, ten wzrost nie przekłada się na pozycję Polski w światowym rankingu innowacyjności – tłumaczy gość Polskiego Radia 24 Jolanta Kokosińska, partner w PwC. (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Nawet te kraje, które początkowo rosły w oparciu o surowce energetyczne, przestawiają swoją gospodarkę na innowacyjność – podkreśla w radiowej Jedynce dr Jerzy Kwieciński, prezes Fundacji Europejskie Centrum Przedsiębiorczości. (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Trzeba dostosować nasze instytucje, w tym PARP, do nowych wymagań Komisji Europejskiej. Inaczej nie dostaniemy pieniędzy – podkreśla dr Jerzy Kwieciński, prezes Fundacji Europejskie Centrum Przedsiębiorczości.(Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Musimy więcej inwestować w nowe technologie, by móc skutecznie konkurować na globalnym rynku – uważa Ewa Mańkiewicz-Cudny, prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Uczelnie powinny dostarczać absolwenta, ekspertyzę i patent, który daje się skomercjalizować – wyjaśnia na antenie radiowej Jedynki Andrzej Malinowski, prezydent organizacji Pracodawcy RP. (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Jeżeli przedsiębiorstwo myśli o globalnym rozwoju, to musi postawić na rozwój usług i produktów, czy też rozwiązań, które będą innowacjami właśnie w skali globalnej.
Jeżeli przedsiębiorstwo myśli o globalnym rozwoju, to musi postawić na rozwój usług i produktów, czy też rozwiązań, które będą innowacjami właśnie w skali globalnej.Foto: GlowImages/East News

Polska wydaje na badania i rozwój tylko ok.1 proc. PKB, a powinniśmy wydawać 2 razy więcej.  W światowych rankingach innowacyjności polskie MSP zajmują 27. miejsce.

– W nowej perspektywie unijnej mamy sporo środków do wykorzystania. Ale fundusze europejskie, czyli pieniądze i na granty, i na preferencyjne instrumenty finansowe, to tylko jeden z elementów systemu. Aby pobudzić polską innowacyjność trzeba wziąć pod uwagę wiele innych aspektów – wyjaśnia na antenie radiowej Jedynki Katarzyna Walczyk, prezes Stowarzyszenia TOP 500 Innovators.

Problem polskiej innowacyjności ma podłoże m.in. w naszej mentalności – wśród większości polskich przedsiębiorców panuje niechęć  do podejmowania ryzyka związanego z wprowadzaniem nowych rozwiązań i produktów.

Fundusze to za mało

Same pieniądze nie wystarczą. – Pieniądze są bardzo ważne, ale ważne jest też nastawienie. Z badań PwC wynika, że nie ma bezpośrednich korelacji między środkami kierowanymi na badania i rozwój, a tym – czy firma jest innowacyjna i osiąga sukcesy. Ważna jest bowiem struktura finansowa. Chodzi też o to, by były inwestowane środki prywatne, a  nie tylko pochodzące z dotacji – uważa gość Polskiego radia 24 Jolanta Kokosińska, partner w PwC.

Trzeba korzystać, nawet ze złych doświadczeń innych państw UE, które na tym etapie, na którym jest obecnie Polska, były kilkanaście lat temu.

W Niemczech np., rozwój innowacyjny skończył się  w momencie zakończenia programu dotacji unijnych na ten cel. A w to miejsce nie weszły prywatne fundusze.

Jak pokazują przykłady także innych krajów UE, bardzo istotne znaczenie ma zwiększenie wydatków prywatnych na badania i rozwój. Ważne jest też  tworzenie różnego rodzaju zachęt: fiskalnych, czy też innego rodzaju form skłaniających przedsiębiorstwa do tego, aby inwestowały w prace badawczo-rozwojowe i innowacje. Istotne jest także stworzenie zachęt po stronie uczelni, tak aby one wchodziły w kooperację z firmami. Zwłaszcza, że w dużej mierze innowacje powstają w ośrodkach, centrach  badawczych na uczelniach i powinny być transferowane do gospodarki.

Co przeszkadza innowacji w praktyce

Największe bolączki to skala współpracy biznesu i nauki oraz brak zachęt fiskalnych.

– Przedsiębiorcy istotnie uważają, że zachęty podatkowe pomogłyby w tym, aby środki w ramach przedsiębiorstw inwestować w realizację projektów o charakterze innowacyjnym. Jednak dobrym trendem jest to, że wiele przedsiębiorstw zauważa już, iż nie możemy budować konkurencyjności na przewagach kosztowych. Jedyną szansą na rozwój to postawienie na innowacyjność – uważa Katarzyna Walczyk.

Jeżeli przedsiębiorstwo myśli o globalnym rozwoju, to musi postawić na rozwój usług i produktów, czy też rozwiązań, które będą innowacjami właśnie w skali globalnej.

Nauka i biznes: wciąż za daleko od siebie

By powstawały konkurencyjne produkty musi funkcjonować współpraca na linii naukowcy – przedsiębiorcy. Ponieważ najistotniejsi w tej współpracy są ludzie. I tutaj są dobre wiadomości. Coraz częściej powstają konsorcja naukowo-przemysłowe, gdzie inicjatywa wychodzi i z jednej, i z drugiej strony. Czyli i ze strony nauki, jak i biznesu.

Pomagają temu liczne organizacje, takie jak Stowarzyszenie TOP 500 Innovators. To interdyscyplinarna platforma, która skupia zarówno ludzi nauki, jak i przemysłu oraz osoby zajmujące się transferem technologii i wspieraniem innowacji. Jego celem jest bycie liderem opinii i dobrych praktyk w zakresie współpracy nauki z biznesem.

– Staramy się pobudzić networking wewnętrzny, co skutkuje wieloma projektami, związanymi z transferem technologii, jak i projektami innowacyjnymi. Staramy się też propagować postawy otwartości, przedsiębiorczości, współpracy nauki z przemysłem i budować sieć kontaktów ze środowiskiem zewnętrznym – tłumaczy gość radiowej Jedynki.

Możemy uczyć się na cudzych błędach

Dr Jerzy Kwieciński, ekspert ds. rozwoju regionalnego i funduszy unijnych w BCC, prezes Fundacji Europejskie Centrum Przedsiębiorczości, także podkreśla, jak ważna jest współpraca w zakresie innowacyjności dla całej gospodarki.

– Widać wyraźnie w tej chwili, że najbardziej konkurencyjne gospodarki na świecie i bogate społeczeństwa opierają obecnie swój wzrost właśnie na innowacyjności. Nawet te kraje, które początkowo rosły w oparciu o ropę czy o inne surowce energetyczne, w tej chwili przestawiają swoją gospodarkę na tory innowacyjności. Bo taka gospodarka tworzy większą wartość dodaną. Ta większa wartość przekłada się na wyższe płace i wyższy poziom życia – podkreśla.

Czy Polacy są innowacyjnym narodem

Innowacyjna gospodarka, oparta na nowoczesnych technologiach i wiedzy oraz kreatywności wymaga nowego podejścia, innej mentalności. Dlatego czynnik ludzki jest bardzo istotny.  – A my nie lubimy ryzykować i nie jesteśmy skłonni do interdyscyplinarnej współpracy, do otwartości. Istotną kwestią jest też brak zaufania. To wszystko ma przyczyny historyczne. I jeszcze strach przed porażką. To, co w Stanach jest na porządku dziennym, czyli „It’s OK to fail”,  że każda porażka może okazać się lekcją, z której  należy wyciągnąć odpowiednie wnioski, to u nas może okazać się `przysłowiowym gwoździem do trumny – ocenia prezes Katarzyna Walczyk.                              

Przedsiębiorcy i naukowcy, także dzięki TOP 500  wyjeżdżają jednak za granicę i  uczą się tego innego podejścia.  Mogą studiować na Uniwersytecie Kalifornijskim, czy też w Stanford. I poznawać prawdziwego amerykańskiego „ducha przedsiębiorczości”, zobaczyć jak działają w praktyce najlepsze venture capital,  podpatrywać światowych gigantów, takich jak Google czy NASA. I polscy naukowcy uczą się tam także, w jaki sposób komercjalizować własność intelektualną.

Zmiany w edukacji, zarówno studentów jak i przedsiębiorców

– Przede wszystkim trzeba zmienić system kształcenia. Potrzeba ludzi, którzy myślą kreatywnie, nie boją się ponosić ryzyka, i pewne zmiany na polskich uczelniach już są. Twórcy, zespoły badawcze na uczelni podlegają już ustawie o własności intelektualnej, która przechodzi pod pewnymi warunkami właśnie na nich – tłumaczy gość Polskiego Radia 24 Jolanta Kokosińska, partner w PwC.

Ale potrzeba też przyzwolenia zarządów i akcjonariuszy przedsiębiorstw na to, aby firmy chciały podejmować takie ryzyko. Zwłaszcza, że wiadomo, że jedynie ok. 15 proc. tych projektów zakończy się sukcesem.  – I jeśli nie będziemy tego robić, tylko kupować stare technologie i licencje, to „tygrysem Europy” nie zostaniemy – dodaje.

Warto też pomagać start-upom. Pomóc im we wchodzeniu na rynek, gdyż to wielki potencjał tak potrzebnej kreatywności.

Polskie instytucje wspierające innowacyjność

Obecnie toczą się spory, jakie instrumenty będą wdrażane w ramach poszczególnych programów operacyjnych i działań, w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.

To próba dla PARP-u, NCBR-u, i dla innych instytucji, by sformułować mechanizmy, które sprostają oczekiwaniu środowiska. Ale niektóre programy są finansowane bezpośrednio z Brukseli, np. program Horyzont 2020. Jego celem jest wsparcie projektów badawczych i innowacyjnych. Fundusze, czyli 80 mld euro rozdzielane są na poziomie Komisji Europejskiej. Nie ma tutaj kwot przypisanych na poszczególne kraje –  wspierane są najlepsze konsorcja czy to naukowo-przemysłowe, czy też przedsiębiorcy realizujący poszczególne projekty.

– Po rozstrzygnięciu 38 konkursów w ramach Horyzontu, Polska plasuje się o 2 proc. powyżej średniej unijnej. Stopień sukcesu dla instytucji biorących udział w Horyzoncie, wynosi w Polsce 16 proc., a średnia unijna to 14 proc. – zaznacza prezes Stowarzyszenia TOP 500 Innovators.

Dobrze wypadł też przemysł, gdyż  stopień sukcesu dla przedsiębiorstw to 12 proc. i przemysł zdobył prawie 10 mld euro. Natomiast instytucje badawcze uzyskały 6 mld euro.

Przełom na horyzoncie

Co 7 euro z nowej perspektywy będzie przeznaczone na innowacje. NCBR, PARP będą teraz wymagały przyprowadzenia partnera biznesowego, który zainwestuje swoje prywatne pieniądze w dany projekt. Dopiero wówczas możliwe będzie dofinansowanie. To zagwarantuje komercyjny sukces przedsięwzięcia. I to jest najważniejsze.

A z ostatnich badań polskich firm wynika, że aż 78 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce podjęło w ostatnich trzech latach prace nad rozwiązaniami o nowatorskim charakterze. Coraz częściej więc zamiast kopiować – nasz biznes zaczyna tworzyć.

Krzysztof Rzyman, Justyna Golonko, Błażej Prośniewski, Małgorzata Byrska

''

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Polskie firmy muszą być bardziej innowacyjne. To jedyny sposób na konkurencję

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2014 10:02
Polskie firmy są za mało innowacyjne. Do grona takich firm zaliczanych jest tylko 28 procent polskich spółek - wynika z danych Eurostatu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

KE przyjęła nowe zasady ułatwiające pomoc publiczną dla badań i innowacji

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2014 14:23
Badania, rozwój i innowacje - te dziedziny, zdaniem Brukseli, zasługują na większe wsparcie państwa. Komisja Europejska przyjęła dziś nowe zasady, które mają ułatwić udzielanie pomocy z państwowej kasy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przewagą Polski powinna być innowacyjność gospodarki. Nie tania siła robocza

Ostatnia aktualizacja: 25.06.2014 11:40
Chociaż w tworzeniu Skype’a udział brali programiści z Estonii, a nie z Polski, to nie mamy się czego wstydzić. Świetnie wykształceni specjaliści to nasz kapitał - podkreślano podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Z innowacyjnością polskich firm nie jest tak źle, a ma być lepiej

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2014 13:36
Polskie firmy stają się coraz bardziej innowacyjne; inwestycje przedsiębiorstw w badania i rozwój między rokiem 2011 a 2012 wzrosły o prawie 30 proc. - podkreśla zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Leszek Grabarczyk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bez inwestycji w naukę, biznes nie ma szans ani na rozwój, ani na sukces finansowy

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2014 22:24
Nasza gospodarka pozostaje jedną z najbardziej konkurencyjnych wśród krajów postkomunistycznych. Jednak w tym roku wyprzedziły nas Czechy, które poprawiły swoją pozycję aż o 9 miejsc, a od lat najlepiej radzi sobie w tym regionalnym zestawieniu Estonia. Dodatkowo zmniejszył się dystans między większością państw regionu a Polską.
rozwiń zwiń