Gospodarka

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości: jak Polki radzą sobie w światowym biznesie?

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2017 16:30
Wspieranie edukacji w zakresie przedsiębiorczości, budowanie mostów między sektorem prywatnym, publicznym i pozarządowym, a także pokazywanie ludzi biznesu, którzy odnieśli sukces to między innymi cele Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.
Audio
  • O tym, jak odnieść sukces w biznesie, mówiły w radiowej Jedynce Iwona Pruska, Nathalie Pruska i Anna Kalata (Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Przekonanie, że kobietom jest trudniej w biznesie to mit?
Przekonanie, że kobietom jest trudniej w biznesie to mit?Foto: LDprod/Shutterstock.com

Jeden z dni poświęcony jest przedsiębiorczym kobietom, które mogą być inspiracją dla innych.

Polki są przedsiębiorcze i świetnie dają sobie radę w każdych warunkach i wszędzie. Iwona Pruska, kosmetolog, ma ugruntowaną pozycję w Emiratach Arabskich w Dubaju.

- Wyjechałam z Polski wiele laty temu, w latach 80. Tam rozpoczęłam życie prywatne i biznes. Dubaj ma swoje przepisy, które są inne w porównaniu z europejskimi i trzeba się do nich dostosować. Na początku było najważniejsze więc poznanie tych przepisów – zaznacza rozmówczyni Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Indie ciągle nieodkryte przez polski biznes

Na rynku indyjskim znakomicie porusza się Anna Kalata, wiceprezes Indyjsko-Polskiej Izby Gospodarczej, prorektor Lingwistycznej Szkoły Wyższej oraz właścicielka firmy konsultingowej Glob Factor.

- Indie to wspaniały kraj, bardzo ambitne społeczeństwo. Jest to ciągle nieodkryty jeszcze rynek przez naszych polskich przedsiębiorców. Indie rozwijają się przez ostatnie kilkanaście lat w tempie powyżej 6 – 7 proc. PKB. Rozwijają się we wszystkich sektorach: on nowych technologii, poprzez przemysł budowlanych i infrastrukturę. Są bardzo duże szanse w przemyśle farmaceutycznym, leczeniu, ale i przetwórstwie żywności – podkreśla ekspertka.

Duży potencjał tamtejszego rynku

Zarówno rynek arabski, jak i indyjski wydają się w ogóle trudnymi do zdobycia. A już zwłaszcza przez kobiety.  Anna Kalata nie zgadza się z taką opinią.

- Nie jesteśmy tak bardzo od siebie różni, jak nam się wydaje. Nie widzę specjalnych zagrożeń w różnicach płci. Znam bardzo dużo hinduskich przedsiębiorczyń, kobiet, które prowadzą własne biznesy, odnoszą sukcesy. Myślę, że jest to również inspiracją dla kobiet z innych rejonów świata, żeby właśnie tam lokować swoje zainteresowanie biznesowe, ponieważ potencjał rynku jest ogromny i jest szansa dla każdego – podkreśla rozmówczyni Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Potrzebna odwaga i wiara w siebie

Również w Dubaju, który jest bardzo nowoczesnym krajem, kobiety odgrywają dużą rolę w biznesie, dodaje Iwona Pruska.

- Nie ma czego się obawiać. Jest to mit, że kobiety są tam źle traktowane. Robią kariery zawodowe, są szczęśliwe, mają rodziny, wolny czas. Jest to kraj bardzo nowoczesny, warto go poznać i mieć odwagę i wiarę w siebie i spełniać swoje marzenia – radzi ekspertka.

Szanse mężczyzn i kobiet są równe?

Trzeba zagłębić się przede wszystkim w kulturę, zachęca Anna Kalata. Przedsiębiorcze kobiety mogą stanowić inspirację dla innych. W ślady Iwony Pruskiej już idzie jej córka, Nathalie Pruska.

- Pracuję z mamą, ale otwieram też własne SPA. Mam respekt dla polskich kosmetyków, wierzę, że polskie produkty są prawdziwe. Kobiety mają takie same szanse jak mężczyźni, szczególnie młode pokolenia, teraz jest kobietom łatwiej – twierdzi rozmówczyni Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Przy okazji rozwijania poza granicami własnego biznesu, panie są jednocześnie nieformalnymi ambasadorkami naszego kraju.

Aleksandra Tycner, awi

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Startuje nowa edycja programu dla przedsiębiorczych pań

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2016 07:26
Do tej pory dzięki niemu powstały 73 firmy dające zatrudnienie ponad 150 osobom - informuje "Puls Biznesu".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nadal za mało kobiet na kierowniczych stanowiskach w spółkach giełdowych

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2017 15:01
W polskich spółkach giełdowych kobiety zajmują niewiele ponad 15 procent miejsc w radach nadzorczych i stoją na czele trochę ponad 6 procent zarządów firm spośród ponad 480 spółek giełdowych z rynku głównego.
rozwiń zwiń