X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Pogotowie Konsumenckie o zimowym wypoczynku (oby) bez „niespodzianek”

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2017 09:44
Trwają ferie zimowe. W audycji Pogotowie Konsumenckie omawiamy prawa przysługujące nam podczas zimowego wypoczynku.
Audio
  • O czym powinni pamiętać rodzice wysyłające swoje pociechy na ferie, jaką umowę zawrzeć przy wyjeździe na narty, o tym m. in. w Pogotowiu Konsumenckim Polskiego Radia 24./Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia, Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Podczas zimowego wypoczynku moga nas spotkać przykre niespodzianki. Jak się przed nimi bronić?
Podczas zimowego wypoczynku moga nas spotkać przykre niespodzianki. Jak się przed nimi bronić?Foto: Pixabay

Zimowe ferie i urlopy to nie tylko wypoczynek i wspaniałe wrażenia. Dla niektórych mogą to być przykre niespodzianki, zgotowane przez los, sprytnych hotelarzy, organizatorów podróży albo narciarskich zjazdów, spowodowane zbyt tania umowa ubezpieczenia.

Co warto sprtawdzić przed wyjazdem dziecka na zimowisko?

̶  Rodzice wysyłając pociechy, mogą  wcześniej pewne rzeczy sami sprawdzić - mówi  Krzysztof Maziński z Biura Usług Turystycznych BUT, organizator wyjazdów dziecięcych, członek Polskiej Izby Turystycznej.

Sprawdźmy, czy wyjazd jest zgłoszony w kuratorium oświaty

I wymienia, że od strony formalnej można sprawdzić, czy wypoczynek jest zgłoszony do kuratorium oświaty, co oznacza, że kadra ma odpowiednie kwalifikacje, a obiekt jest zbadany przez straż pożarną i sanepid.

Warto znać program wyjazdu

Od strony praktycznej warto zapoznać się z programem imprezy, mówi Maziński.

Jakie obowiązki spoczywają na organizatorze wypoczynku

Organizator wypoczynku ma obowiązek opiekować się dzieckiem do chwili odebrania go przez rodziców.

Czy muszą zabrać je wcześniej, jeśli ulegnie nawet niegroźnemu wypadkowi, na przykład rozetnie wargę na nartach?

̶  Nie, zdaniem Krzysztofa Mazińskiego.

̶  Organizator powinien zrobić wszystko aby zapewnić wypoczynek do końca wyjazdu, mówi ekspert.

Dzieci muszą być ubezpieczone

̶  Wszystkie dzieci muszą być ubezpieczone - przypomina Krzysztof Maziński

Jak wyjaśnia, polskie prawo nakłada obowiązek ubezpieczenia od kosztów leczenia na organizatorów zagranicznych, w przypadku wyjazdów krajowych wszyscy jesteśmy ubezpieczeni.

Warto jednak w przypadku wyjazdów zagranicznych sprawdzić kwotę ubezpieczenia oraz ubezpieczyć się od odpowiedzialności cywilnej.

10 dni w zimie w  górach to koszt między 1000 zł a 2000 zł, jeśli te góry to Alpy. Dodatkowe ubezpieczenie OC to koszt kilkudziesięciu złotych. Akurat na ten cel pieniądze  warto wydać.

Wyjeżdżając na narty warto się dodatkowo ubezpieczyć

Wyjeżdżając na zimowy wypoczynek - powinniśmy wykupić dodatkowe ubezpieczenie, które będzie nas chronić w nagłych, nieprzewidzianych sytuacjach - zaznacza Maciej Nykiel, ekspert branży turystycznej Fly.pl.

Jak podkreśla, wciąż wielu turystów wyjeżdżających w góry – czy to polskie czy za granicą, nie wykupuje ubezpieczenia.

Bez polisy ryzykujemy bardzo dużo

̶  To bardzo poważny błąd, ryzykujemy w ten sposób, że w razie wypadku czekają nas bardzo duże wydatki, mówi

I dodaje, ryzyko jest nieadekwatne do kosztów, a solidna polisa kosztuje na tydzień 50-100 zł, czyli niewiele w stosunku do ceny wyjazdu.

Solidna polisa powinna pokryć wydatki związane z akcją ratowniczą

Tłumaczy, że solidna polisa ma odpowiednio wysoką kwotę, do której ubezpieczyciel ręczy za zwrot poniesionych kosztów.

̶  A te, w przypadku nawet niewielkiego złamania oznaczają np. w Alpach koszt sprowadzanego helikoptera czy akcji kilkuosobowej załogi ratowniczej, obliczanych nawet na kilkadziesiąt tysięcy euro, mówi ekspert.

Uwaga na franczyzę redukcyjną w polisie

Jak dodaje, warto również, aby polisa nie zawierała udziału własnego nazywanego przez ubezpieczyciela franczyzą redukcyjną, gdyż wtedy część kosztów regulujemy z własnej kieszeni.

Przy sportach ekstremalnych nie wystarczy zwykłe ubezpieczenie

Warto też pamiętać, że zwykłe ubezpieczenie nie obejmuje uprawiania sportów ekstremalnych - w tym jazdy na nartach lub na desce.

̶ Dlatego w polisie powinna być zawarta klauzula, że dotyczy ona tzw. sportów ekstremalnych, mówi gość Polskiego Radia 24.

Uwaga na wyłączenia i limity ubezpieczeniowe

̶  Kupując ubezpieczenie przede wszystkim należy zwrócić uwagę na wyłączenia - przekonuje Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta.

Jak podkreśla, przy dokładnym czytaniu umowy  powinniśmy zwrócić uwagę na przesłanki ubezpieczeniowe, czyli w jakich okolicznościach ochrona się aktualizuje, oraz na wyłączenia, które uniemożliwią otrzymanie odszkodowania.

̶  Ponadto ubezpieczyciele często zastrzegają limity ubezpieczeniowe, które mogą sprawić, że mimo ubezpieczenia do 100 tys. euro, zwrot kosztów leczenia jest ograniczony do 20 tys. euro, mówi.

Europejska Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ przydatna, ale jej działanie ograniczone

Warto też wyrobić sobie Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego EKUZ, jednak jej ochrona jest ograniczona.

Jak podkreśla ekspertka, Karta zapewnia nam tylko ochronę podstawową, i to też nie na całym świecie, ale w europejskim obszarze gospodarczym i Szwajcarii.

̶  Podstawowa ochrona oznacza, że przysługuje nam prawo do leczenia w placówkach publicznych na zasadach należnych obywatelom danego kraju, mówi gość PR24.

Stąd ekspertka radzi aby wykupywać dodatkowe polisy, szczególnie w takich krajach jak Austria, Niemcy czy Francja.

EKUZ mogą bezpłatnie wyrobić wszystkie osoby ubezpieczone w oddziałach NFZ.

Dominik Olędzki, Aleksandra Tycner, jk

Pogotowie Konsumenckie w każdy czwartek w Polskim Radiu

Na pytania i wątpliwości czekamy w każdy czwartek od 9.15 do 10.15 pod numerem telefonu: 22 645 27 00. Można także do nas napisać pod adres mailowy: pogotowiekonsumenckie@polskieradio.pl.

Odpowiedzi ekspertów po godzinie 21.30 w audycji "Pogotowie konsumenckie" w Polskim Radiu 24 i na naszej stronie: gospodarka.polskieradio.pl.

Dominik Olędzki, Aleksandra Tycner, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Pogotowie konsumenckie: na co skarżą się polscy turyści?

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2016 10:07
Hotel z widokiem na...inny hotel, zamiast na morze, monotonne jedzenie, czy brak transferu z lotniska - to wszystko może stać się podstawą reklamacji. Z czego są niezadowoleni polscy turyści, o tym w audycji Pogotowie konsumenckie w Polskim Radiu 24.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nieudany wyjazd z biurem podróży? Zobacz, jak reklamować usługi turystyczne

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2016 10:06
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przypadku zawierania umów z biurem podróży - blisko 20 procent z nas wciąż obawia się upadłości touroperatora.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pogotowie Konsumenckie. Jak reklamować wyjazdy turystyczne?

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2016 23:30
Podczas zawierania umów z biurem podróży jedna piąta klientów obawia się upadłości touroperatora - wynika z badań UOKiK. Ochronę podróżnym od niedawna zapewnia w takim wypadku Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. O prawach konsumenta w branży turystycznej mówili w Pogotowiu Konsumenckim Paulina Rutkowska (prawniczka zajmująca się prawami konsumenta) i Maciej Nykiel (ekspert branży turystycznej, Fly.pl).
rozwiń zwiń