X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Gospodarka

Pogotowie konsumenckie o etykietach spożywczych: dlaczego warto je czytać?

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2017 10:59
Polacy nie mają nawyku czytania etykiet. Z badań wynika, że tylko co trzeci Polak sprawdza na etykiecie datę ważności produktu i jest to najczęściej sprawdzana informacja.
Audio
  • Dlaczego warto czytać etykiety na produktach spożywczych, będących najczęściej jedyną bronią konsumenta przed produktami, nie gwarantującymi nam zdrowia, o tym w Pogotowiu Konsumenckim Polskiego Radia./Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia, Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia./
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: nata-lunata/Shutterstock.com

Jak mówi Edyta Kochlewska, red. naczelna portalu dlahandlu.pl, zakupy spożywcze nie stanowią dla Polaków żadnej frajdy, chodzimy na nie jak po sznurku – starając się wybrać dany produkt poświęcając na to kilka, kilkanaście sekund.

─ Jeśli więc ktoś sięga po produkt, to najczęściej interesuje go data przydatności, sprawdza, czy dany produkt nie jest przeterminowany. To ważna informacja, ale nie kluczowa, mówi ekspertka.

─ Tymczasem etykieta to ważne źródło wiedzy o produkcie - mówiła w Pogotowiu Konsumenckim Paulina Gąsiewska, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia.

Etykieta prawdę ci powie

I wyjaśnia na co powinniśmy zwracać uwagę czytając etykietę.

─Ważny jest skład produktu, wartość odżywcza, zawartość białka, tłuszczu, cukrów, węglowodanów, soli, wymienia gość Polskiego Radia.

Z etykiety dowiemy się o surowcach, z których zrobiono produkt

Producent powinien na etykiecie umieścić informacje o wszystkich surowcach, z jakich produkt został wytworzony, w tym o substancjach dodatkowych i aromatach. W pierwszej kolejności w wykazie mamy dane o składnikach, których jest najwięcej.

Nie daj się złapać na obrazki i hasła

─  Nie dajmy się jednak złapać na triki stosowane przez producentów - dodawał Dariusz Łomowski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

I wymienia np. zamieszczony na etykiecie wizerunek np. żurawiny, czy innego pro-zdrowotnego składnika.

W tym momencie powinna nam się zapalić lampka ostrzegawcza i trzeba dokładnie sprawdzić, ile tego zaznaczonego specjalnie na etykiecie składnika naprawdę jest w produkcie, mówi Łomowski.

Wyjaśnia, że niestety, to najczęściej nadużywana przez producentów taktyka marketingowa, a nie informacja.

Czcionka na etykiecie powinna mieć co najmniej 1,2 milimetra wysokości

Dlatego są też pewne zasady określające, jak etykiety powinny wyglądać. Chodzi na przykład o rozmiar czcionki - mówił Dariusz Łomowski.

I wyjaśnia, że tzw. czcionka podstawowa powinna mieć wysokość 1,2 milimetra.

Dawniej tej reguły nie było i często mieliśmy do czynienia z tak małym drukiem, że przeczytanie było niemożliwe. Jeśli spotkamy się z takim przypadkiem, to personel sklepu powinien nam pomóc, mówi ekspert.

Półka ma swoją pojemność

Triki stosowane przez producentów mają też swoje handlowe uzasadnienie. Jak mówi Edyta Kochlewska, półka sklepowa ma swoją pojemność, stąd producenci tak bardzo walczą o naszą uwagę – kolorem, hasłem, opakowaniem produktu.

Etykieta to nasza broń przed „lipą”

─ Czytanie etykiety jest dla nas jedyną bronią, gwarantująca zakup wartościowego produktu – mówi Kochlewska.

Po co naprawdę w produkcie są składniki oznaczone literką E

Na etykietach powinny być też informacje o dodatkach, barwnikach, konserwantach, przeciwutleniaczach, stabilizatorach, zagęszczaczach czy emulgatorach, które kryją się pod literką E.

─ Konsumenci kojarzą te oznaczenia raczej negatywnie, ale nie zawsze słusznie - wyjaśniała Paulina Gąsiewska.

Jak wyjaśnia, te dodatki są niezbędne w produkcie ze względów technologicznych.

─  To nie jest tak, że wszystkie dodatki E są złe i niedobre, używane są po to, aby produkt zachował świeżość czy konsystencję, mówi.

Jak dodaje Edyta Kochlewska, wśród tych dodatków mogą być np. witaminy, które przecież mają swoje znaczenie dla naszego zdrowia.

─ Tyle, że jeśli w produkcie znajduje się 10 dodatków, a do tego zawiera on mąkę i wodę, to może warto taki produkt odłożyć na półkę – mówi ekspertka. 

Polacy mają jeszcze do odrobienia lekcje świadomości konsumenta

Jak podkreśla Edyta Kochlewska, Polacy jeszcze gonią społeczeństwa krajów zachodnich jeśli chodzi o świadomość konsumencką.

To widać chociażby po wydatkach na żywność ekologiczną – w Niemczech przeznacza się na nią kilkadziesiąt euro na osobę, w Polsce – kilka euro, czyli widać jak jeszcze spora droga przed nami, mówi Kochlewska.

Im większa świadomość konsumencka, tym jesteś zdrowszy

A to ważne, bo jak podkreśla, rosnąca świadomość oznacza lepsze wybory, oznaczające dobre nawyki żywieniowe, szczególnie w najmłodszym pokoleniu.

Świadomy konsument powinien patrzeć na nazwę produktu, jego wagę, wykaz składników, warunki przechowywania, termin ważności i informacje o wartościach odżywczych. Do czytania etykiet zachęca obecnie Instytut Żywności i Żywienia w kampanii pod hasłem: mniej cukru, soli, tłuszczu, kupuję to?

Pogotowie Konsumenckie w Polskim radiu w każdy czwartek

Na pytania i wątpliwości czekamy w czwartek od 9.15 do 10.15 pod numerem telefonu: 22 645 27 00. Można także do nas napisać pod adres mailowy: pogotowiekonsumenckie@polskieradio.pl.

Odpowiedzi ekspertów: Paulina Gąsiewska, dietetyk z Instytutu Żywienia i Żywności oraz Dariusz Łomowski z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po godzinie 21.30 w audycji "Pogotowie konsumenckie" w Polskim Radiu 24 i na naszej stronie: gospodarka.polskieradio.pl.

Sylwia Zadrożna, Elżbieta Szczerbak, jk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Koniec z niespodziankami w składzie produktów żywnościowych

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2014 10:57
Od 13 grudnia obowiązują nowe przepisy dotyczące etykiet na towarach żywnościowych. Wtedy w życie weszło rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pogotowie konsumenckie: jak nie naciąć się na wyprzedażach?

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2016 07:00
Zbliża się okres intensywnych zakupów, promocji i wyprzedaży. Jak nie polec na wyprzedażach, czy kupiony na nich towar można zwrócić, jak zwrócić go, gdy był kupiony za granicą, o tym w dzisiejszym "Pogotowiu konsumenckim" na antenie Polskiego Radia 24.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przed świętami i nie tylko warto sprawdzać etykiety produktów spożywczych

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2016 09:49
W natłoku przedświątecznych zakupów często nie mamy czasu albo siły, żeby czytać etykiety na produktach żywnościowych. A to duży błąd, mówi w „Pogotowiu konsumenckim” Grzegorz Hudzik, zastępca Głównego Inspektora Sanitarnego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Etykieta prawdę ci powie. Jak ją czytać, aby zdrowo się odżywiać?

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2017 14:57
Tylko co trzeci Polak czyta informacje na etykietach kupowanych produktów, ale jest to najczęściej zaledwie data przydatności do spożycia - wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Żywności i Żywienia.
rozwiń zwiń