X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Niezbędne kwasy tłuszczowe omega 3 i 6. Dlaczego są tak ważne w diecie?

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2016 16:30
Wiele słyszymy na temat tego, że kwasy omega-3 i omega-6 są ważnymi składnikami naszej diety i powinniśmy dbać o realizowanie ich dziennego zapotrzebowania. Sprawa jest na tyle poważna, że tłuszcze te są budulcem kory mózgowej, a spożywanie ich codziennie w odpowiedniej ilości pomaga uchronić się przez nowotworami, chorobami serca, utratą wzroku, a nawet chorobą Alzheimera. Niestety, organizm sam ich nie produkuje i musimy mu je dostarczać.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay.com

Dobroczynny omega-3

Jest ważnym budulcem mózgu, wpływa na jego kształtowanie się i pracę już od początku życia płodowego. Okazuje się, że kobieta, która w czasie ciąży spożywa odpowiednią ilość kwasów omega-3, rodzi inteligentniejsze i większe dziecko. Kwasy omega-3 obniżają poziom tzw. złego cholesterolu i podnoszą poziom ,,dobrego”. Hamują rozwój guzów i namnażanie się komórek nowotworowych, zapobiegając raka, szczególnie gruczołu krokowego, piersi i jelita grubego. Omega-3 wspomagają też procesy trawienne, redukują tkankę tłuszczową i hamują powstawanie nowej, co oznacza, że aby pozbyć się tłuszczu, trzeba jeść tłuszcz, ale ten właściwy. Kwasy omega-3 skutecznie przeciwdziałają miażdżycy, zawałom serca i chorobie nadciśnieniowej, wchodzą w skład tkanki nerwowej, dzięki czemu zmniejszają ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera i stwardnienia rozsianego. Przeciwdziałają też depresji, stresowi i agresji. Zbawienny wpływ omega-3 mają też na nasz wygląd zewnętrzny: ujędrniają, ożywiają koloryt skóry, wzmacniają włosy i paznokcie.

Źródła kwasów omega-3: oleje roślinne: rzepakowy, lniany i sojowy oraz ryby i ssaki morskie, żółtko jaja, nasiona soi, orzechy włoskie, migdały, brokuły, awokado.

Foto: pixabay.com

Omega-6 na mocne nerwy

Kwasy tłuszczowe omega-6 są również niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ich niedobór objawia się stanem zapalnym skóry schorzeniami układu krążenia oraz zmniejszeniem odporności. W okresie płodowym wpływają na rozwój ośrodkowego układu nerwowego i zapobiegają niedorozwojowi umysłowemu,  u dorosłych warunkują prawidłowe przekaźnictwo impulsów w układzie nerwowym. Omega-6 są składnikiem błon komórkowych, chronią organizm przed rozwojem  stanów zapalnych oraz pełnią istotną rolę w procesach odpornościowych. Korzystnie oddziałują w procesie obniżania poziomu tzw. „złego” cholesterolu,  pod warunkiem, że jego spożycie nie będzie zbyt duże, ponieważ w konsekwencji może prowadzić to do odkładania utlenionego tłuszczu na ściankach tętnic.

Źródła kwasów omega-6: oleje: kokosowy, słonecznikowy, kukurydziany, z nasion winogron, arachidowy, sezamowy, sojowy. Należy pamiętać, że oleje roślinne bogate w te kwasy trzeba spożywać w postaci surowej. Podczas smażenia powstają związki (nadtlenki, wodorotlenki lipidowe), które wykazują działanie miażdżycorodne i pronowotworowe.

Ważne proporcje

W spożywaniu tłuszczów omega bardzo ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji. Stosunek kwasów omega-6 do omega-3 powinien wynosić 4:5. Niestety, dieta przeciętnego Polaka nie spełnia takich wymagań, a proporcje kwasów wynoszą od 20:1 do 40:1. Jemy za dużo tłuszczów roślinnych, będących źródłem omega-6, a za mało ryb, bogatych w omega-3. Tymczasem nadmiar omega-6 niweczy korzystne działanie omega-3, ponieważ kwasy konkurują o te same, osiągalne w ograniczonych ilościach enzymy. Przykładowo: na 4 łyżeczki oleju słonecznikowego czy sojowego (omega-6) powinniśmy spożywać 5 łyżeczek oleju rzepakowego lub lnianego (które zawierają kwasy omega-3).

Aleksandra Rybińska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Co zrobić, gdy dopada nas chandra i brakuje humoru? Są na to sposoby!

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2016 15:07
Kiedy kończy się lato, słońca jest coraz mniej, pogoda nie sprzyja spacerom i rannemu wstawaniu, brakuje nam energii i motywacji do działania. Co zrobić, aby poprawić sobie nastrój i odzyskać dobry humor?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Menu zamknięte w pudełkach i dowożone do domów ma swoje plusy i minusy. Eksperci zachęcają do samodzielnego komponowania posiłków

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2016 18:08
Dieta pudełkowa pojawiła się w 2006 roku i szybko zyskała zainteresowanie. Obecnie stosuje ją wiele celebrytów, podkreślając zalety i wygodę spożywania żywności z pudełeczek. Specjaliści są jednak sceptyczni, ich zdaniem dieta ta rozpieszcza osoby, które z niej korzystają i nie wyrabia odpowiednich nawyków żywieniowych.
rozwiń zwiń