X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Witamina C = witamina zdrowia, młodości i piękna

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2016 17:11
Sami jej nie wytwarzamy i nie potrafimy magazynować. Jest jednak niezbędna, a niedobory odczuwalnie dają o sobie znać. Uzupełnianie jej braków powinno być jednak samą przyjemnością, bo po pierwsze: znajduje się w lubianych produktach spożywczych, a po drugie – wraz z nią serwujemy sobie zdrowie i młody wygląd.
Witaminę C łatwo uzupełniać, ponieważ znajduje się w pożywieniu i przetworach.
Witaminę C łatwo uzupełniać, ponieważ znajduje się w pożywieniu i przetworach.Foto: Pixabay.com

Mało, a często

Najbardziej skuteczną i aktywną biologicznie formą witaminy C jest kwas L-askorbinowy. Zastosowany w roztworach wodnych staje się wrażliwy na obecność tlenu, promieniowanie ultrafioletowe i wysoką temperaturę, przez co trudno spotkać tę postać witaminy C w gotowych produktach kosmetycznych. Witamina C  generalnie nie należy do najtrwalszych i łatwo ulega rozkładowi, nawet jeśli spożywamy ją razem ze świeżymi owocami i warzywami. Dlatego należy jeść je w postaci jak najmniej przetworzonej, aby uniknąć rozkładu tej witaminy pod wpływem temperatury czy krojenia, przecierania. Ponadto, witamina C nie lubi być dawkowana w dużych ilościach, ponieważ organizm nie jest w stanie odłożyć jej na później i pozbywa się nadmiaru. Należy dostarczać ją codzienne, kilka razy dziennie, lecz w mniejszych porcjach.


Oznaki niedoboru witaminy C:

- osłabienie naczyń włosowatych, niedokrwistość

- brak apetytu

- skłonność do tworzenia się siniaków i krwiaków

- ogólne osłabienie, przemęczenie

- nabrzmiałe i krwawiące dziąsła, stany zapalne

- bóle mięśni i stawów

- trudności w gojeniu raz

- schorzenia żołądka

- częstsze infekcje

Foto: pixabay.com

Funkcje witaminy C:

- zwiększa odporność organizmu, wzmacniając układ immunologiczny

- przyspiesza gojenie ran i zrastanie kości

- zapobiega procesom starzenia (całego organizmu, nie tylko skóry)

- chroni przed nowotworami

- odpowiada za sprawne funkcjonowanie układu krwionośnego i serca

- obniża ciśnienie krwi,

- chroni przed miażdżycą i odkładaniem się cholesterolu

- poprawia przyswajalność żelaza, uczestniczy w procesie regeneracji witaminy E

- wpływa na wytwarzanie i zachowanie kolagenu


Profilaktycznie, nie zapobiegawczo

Należy pamiętać, że witamina C nie leczy przeziębień, lecz im zapobiega. Należy ją stosować profilaktycznie, żeby nie złapać infekcji, ale kiedy już ją mamy, nie warto zażywać podwójnych czy potrójnych dawek, bo nadmiar witaminy i tak zostanie wydalony z organizmu. Dzienne zapotrzebowanie kwasu askorbinowego dla osoby dorosłej to od 45 do 90 mg na dobę. Przy urazach ciała, po operacjach czy w czasie przewlekłych chorób ilość ta się większa.

 

A w jakich produktach witaminy C jest najwięcej?

Źródło: X-news


Aleksandra Rybińska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Menu zamknięte w pudełkach i dowożone do domów ma swoje plusy i minusy. Eksperci zachęcają do samodzielnego komponowania posiłków

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2016 18:08
Dieta pudełkowa pojawiła się w 2006 roku i szybko zyskała zainteresowanie. Obecnie stosuje ją wiele celebrytów, podkreślając zalety i wygodę spożywania żywności z pudełeczek. Specjaliści są jednak sceptyczni, ich zdaniem dieta ta rozpieszcza osoby, które z niej korzystają i nie wyrabia odpowiednich nawyków żywieniowych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niezdrowe połączenia zdrowych produktów. Jakie mieszanki mogą nam zaszkodzić?

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2016 15:02
Zdawałoby się, że gdy dodamy zdrowy produkt do drugiego zdrowego produktu, uzyskamy podwójną porcję witamin i składników odżywczych. Okazuje się jednak, że niektóre połączenia mogą powodować utratę zdrowotnych właściwości, zmniejszać przyswajalność witamin i minerałów, a nawet szkodzić. Które produkty lepiej jest spożywać osobno i dlaczego?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kasztany w medycynie, w kosmetyce, w kuchni...

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2016 19:45
Przypominające nam jesień brązowe kuleczki z białą plamką nadają się nie tylko do przygotowania kasztanowych ludzików, ale także do leczenia wielu dolegliwości. Ich jadalna odmiana pozwala przyrządzić niezwykłe dania na słodko i słono, a bogactwo wartości odżywczych wzmacnia odporność i przeciwdziała infekcjom.
rozwiń zwiń