X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Problemy z zasypianiem? Poznaj sposoby na bezsenność!

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2016 16:05
Sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania nie tylko mózgu, ale i innych organów. Jego odpowiednia ilość zapewnia nam odporność, ładny wygląd, zdrowie, wytrzymałość i dobry humor. Ważna jest ilość snu, ale także jego jakość. Problem pojawia się, gdy zasnąć nie można. A z ta dolegliwością boryka się już nawet co trzecia osoba.
Czasem wystarczy zmienić swoje nawyki, by rozwiązać problemy z zasypianiem.
Czasem wystarczy zmienić swoje nawyki, by rozwiązać problemy z zasypianiem.Foto: pixabay.com

1. Wyłączanie telewizora, komputera i smartfona

Urządzenia te wydzielają sztuczne, niebieskie światło hamujące wydzielanie melatoniny - hormonu regulującego rytm dobowy snu i czuwania. Po ich wpływem organizm przestawia się na ,,tryb gotowości” i powstrzymuje potrzebę snu. Najlepiej jest odłożyć te sprzęty już około 2 godziny przed położeniem się i unikać zasypiania przy włączonym telewizorze.

Czytaj także
zegar budzik kobieta 280.jpg
Zarywanie nocy może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia

2. Odpowiednia temperatura w sypialni

Pomieszczenie, w którym znajduje się nasza sypialnia, powinno być wywietrzone i czyste. Należy zadbać też o odpowiednią temperaturę, aby nie było zbyt gorąco i zbyt zimno. Ważne, by słupek rtęci w sypialni osób dorosłych nie przekraczał 18°C, a u małych dzieci 20°C. W takiej temperaturze organizm najlepiej odpoczywa i regeneruje się. Gdy jest nam za ciepło, a wręcz duszno, budzimy się spoceni i z zatkanym nosem, przez co czujemy się zmęczeni. Gdy jest za zimno, trudno nam zasnąć. Trzeba jednak pamiętać, aby do zmian temperatury przyzwyczajać organizm stopniowo.

Najważniejsze w zwalczaniu bezsenności jest wypracowanie stałej pory wstawania 
Foto: pixabay.com
3. Unikanie pobudzających substancji

Aby łatwiej zasypiać i lepiej spać, warto też przyjrzeć się diecie. Czasem nawet nie mamy świadomości, że spożywamy pokarmy i napoje, które utrudniają zasypianie. Na co uważać? Na kofeinę zawartą w kawie i w napojach energetycznych, alkohol, guaranę, nikotynę, efedrynę (składnik środków odchudzających).

4.Szklanka soku z wiśni

Na wiele osób jak środek nasenny działa sok wiśniowy, ponieważ jest naturalnym źródłem tryptofanu - aminokwasu wspierającego wytwarzanie melatoniny, która z kolei odpowiada za sen. Dowiedziono naukowo, że wypicie szklanki soku przed położeniem się w łóżku skraca o ok. 17 minut czas zasypiania i wydłuża sen o ponad pół godziny. Sok z wiśni sprawia także, że sen jest głębszy, bardziej efektywny i przynosi prawdziwy odpoczynek organizmowi.

Andre Norton Człowiek zbyt ambitny nie śpi spokojnie.

5. Nienajadanie się przed snem

Niewskazane jest jedzenie zbyt późnych kolacji i zasypianie z pełnym żołądkiem. Ostatni posiłek powinien być spożywany około 2-3 godziny przed snem i zawierać lekkostrawne składniki nieobciążające układu pokarmowego. Nie powinno się również jeść w łóżku. Okruszki chipsów czy orzeszków w pościeli także mogą utrudniać zasypianie : - )

6. Lawenda i zioła

Przed snem wskazana jest ciepła herbatka ziołowa. U osób zmagających się z bezsennością sprawdza się napary z melisy, kozłka lekarskiego, korzenia arcydzięgla, rumianku, kwiatów i owoców głogu. Najlepiej pić takie herbatki pół godziny przed snem. Także zapach lawendy pozwala łatwiej zasnąć. Składnik zawarty w jej kwiatach - linalol osłabia czynności ośrodkowego układu nerwowego, dzięki czemu ma działanie ogólnie uspokajające, podnosi na duchu, tłumi emocje. Olejek lawendowy użyty w ciągu dnia niweluje bóle i stany skurczowe mięśni. Można go rozprzestrzeniać na różnych powierzchniach, a przed snem nanieść kilka kropel na poduszkę.

Foto: pixabay.com
7. Unikanie drzemek w ciągu dnia

Czasem problemy z zasypianiem ujawniają się tylko w nocy np. po stresującym i nerwowym dniu, gorącej kąpieli, dużym wysiłku fizycznym, ale za to większego kłopotu nie sprawia ucinanie sobie drzemek w ciągu dnia. Jeśli jednak pozwolimy sobie na krótkie spanie, gdy jest jeszcze widno, w nocy organizm nie będzie już tak chętnie chciał zasnąć.

8. Wyciszenie i odprężenie

Zasypianie – i to nie tylko osobom cierpiącym na bezsenność – utrudniają nerwy, stres i podwyższone ciśnienie. Dlatego trudniej przejść w stan snu po obejrzeniu irytującego programu, po kłótni, burzliwej rozmowie czy kiedy myślimy o problemach i zmartwieniach. Postarajmy się trzymać te myśli od siebie jak najdalej i skupić się na zasypianiu. Nie zostawiajmy na noc ważnych zadań, pracy, trudnych rozmów i emocjonujących filmów. Włączmy spokojną muzykę, wyeliminujmy wszelki hałas i skupmy się na relaksie i przygotowywaniu umysłu do wielogodzinnego odpoczynku.

Czytaj także
sok pomarańczowy witaminy FREE_280.jpg
Zapobiega chorobom: od przeziębień do nowotworów

9. Wygodne łóżko, odpowiednia poduszka

Powodem problemów ze snem mogą być też źle dobrane łóżko i niewygodna poduszka. Materac powinien mieć odpowiednią miękkość, by nie fundował nam bólów pleców, a poduszka – bólów karku i szyi. Wiele też zależy od naszych upodobań: jedni wolą twardsze łóżka, inni te mniej twarde. Warto jednak przyjrzeć się jakości łóżka i zainwestować w wygodne, by sprawdzić, czy na pewno to kwestia dyskomfortu nie jest przyczyną bezsenności.

10. Leki i środki ułatwiające zasypianie

Jeśli problemy z zaśnięciem są na tyle duże, że nie da się ich wyeliminować naturalnymi, domowymi sposobami, należy udać się do lekarza w celu wykluczenia chorób towarzyszącym bezsenności. Jeśli nie jest ona oznaką poważnych schorzeń, można podjąć leczenie wybierając środki ułatwiające zasypianie. Dla bezpieczeństwa warto jednak skonsultować je ze specjalistą.
 
Aleksandra Rybińska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Co zrobić, gdy dopada nas chandra i brakuje humoru? Są na to sposoby!

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2016 15:07
Kiedy kończy się lato, słońca jest coraz mniej, pogoda nie sprzyja spacerom i rannemu wstawaniu, brakuje nam energii i motywacji do działania. Co zrobić, aby poprawić sobie nastrój i odzyskać dobry humor?
rozwiń zwiń

Czytaj także

5 podstawowych typów uśmiechu, z którymi spotykamy się na co dzień

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2016 17:27
Im więcej się uśmiechamy, tym bardziej pozytywnie reaguje na nas otoczenie. Dowodzą tego nie tylko wyniki badań, ale i doświadczenie w praktyce. Nie przypadkowo mówi się, że śmiech jest zaraźliwy, prowadzi do sukcesu, a nawet jest lekarstwem. Trzeba pamiętać, że to jednak gest, który wykonujemy nie tylko na znak sympatii i zadowolenia. Uśmiechów jest wiele…
rozwiń zwiń