X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Co warto wiedzieć o ryżu – głównym składniku kuchni azjatyckiej?

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2017 17:00
Dobrze znany także w kuchni polskiej, choć wydaje się, że wciąż za mało doceniany. W zestawieniu z ziemniakami i makaronem raczej nie ma szansy na miejsce pierwsze. A szkoda, bo daje nam dużo dobrego.
Ryż stanowi podstawę pożywienia znacznej części ludności na świecie.
Ryż stanowi podstawę pożywienia znacznej części ludności na świecie.Foto: pixabay.com/sivavich2006

Ryż to rodzaj zbóż z rodziny wiechlinowatych obejmujący 25 gatunków. Występuje w strefie klimatów gorących i ciepłych na całym świecie. Ryż spożywczy, będący podstawą wyżywienia 1/3 ludności świata, jest produktem otrzymywanym z ziarna ryżu siewnego. Choć obecnie jego plantacje można spotkać niemal na całym świecie, kojarzy się głównie z kuchnią azjatycką. I nic dziwnego. W tamtejszej kulturze ma on specjalne miejsce: jest nie tylko podstawą wielu dań, ale też symbolem życia. Z ryżu robi się mąkę, makaron, płatki, olej, piwo, sake i papier.

Czytaj także
owoce morza_1280.jpg
Owoce morza - cenne skarby wielkich wód

Jedną z głównych zalet ryżu jest fakt, że nie zawiera on glutenu. To oznacza, że mogą go jeść osoby chore na celiakię, czyli nietolerancję tego białka. Co więcej, rzadko też wywołuje reakcje alergiczne.

Ryż jest polecany również osobom mającym wrażliwe jelita. To jeden z najłatwiej strawnych produktów węglowodanowych. Kolejną zaletą ryżu jest to, że skutecznie stopuje biegunki (wodę z gotowania ryżu dodaje się do kleików dla małych dzieci).

Foto: pixabay.com/ImageParty

Ryż jest źródłem węglowodanów złożonych - dostarcza energii, ale zaspokaja głód na długo i zapobiega jego nagłym napadom. Oznacza to też, że mogą go jeść osoby będące na diecie i dbające o smukłą sylwetkę. Ryż dostarcza cenne białko składające się z aminokwasów egzogennych, czyli takich, których nasz organizm sam nie wytwarza.

Brązowy, dziki i parboiled są bardziej zasobne w cenne składniki niż ryż biały. Jeśli jednak lubimy biały, wybierajmy długoziarnisty, który jest bogatszy w błonnik i wolniej trawiony.

Czytaj także
kiszone ogórki FREE_1200_660.jpg
Co się dzieje z żywnością w czasie fermentacji?

Ryż ma umiarkowany indeks glikemiczny. Zawiera dużo skrobi – węglowodanu, który jest stopniowo przyswajany, nie powodując zbyt gwałtownego wydzielania insuliny (w odpowiedzi na skok poziomu cukru we krwi). Mogą go więc spożywać osoby chore na cukrzycę. IG ryżu różni się w zależności od metody jego przygotowania. Im dłużej będziemy gotowali ryż, tym jego IG będzie wyższy. I odwrotnie, ryż ugotowany al dente (nierozmiękczony) ma niższy IG (a więc lepszy dla zdrowia).

Należy uważać na spożywanie ryżu błyskawicznego. Aby skrócić czas gotowania, jego ziarna zostały uprzednio podgotowane lub spulchnione, tak by woda mogła łatwiej wnikać do środka. Ryż błyskawiczny ma wyższy IG od tradycyjnego ryżu, nie jest też już tak zdrowy i smaczny.


Co jeszcze warto wiedzieć o ryżu?

Źródło: X-news

 


Aleksandra Rybińska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Doceńmy mleko kokosowe. Nie tylko w kuchniach tajskiej i indyjskiej

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2016 18:45
Wyciśnięte z białego miąższu orzecha kokosowego mleko to nie tylko alternatywa dla mleka krowiego, którego wiele osób nie może spożywać. To także wyjątkowy składnik wielu potraw, który nadaje im charakterystyczny smak i aromat. Ale to nie koniec. Poza doznaniami smakowymi, mleko kokosowe dostarcza też wiele cennych wartości odżywczych, które pomagają dbać o zdrowie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jeden z najzdrowszych produktów spożywczych, który nigdy się nie znudzi

Ostatnia aktualizacja: 22.01.2017 17:07
Twierdzenie, że spożywanie więcej niż 3 jajek tygodniowo jest szkodliwe, zostało już dawno obalone. Dziś jaja uznawane są za jeden z najzdrowszych produktów spożywczych. Do tego można przygotowywać je na mnóstwo sposobów, dzięki czemu nigdy nam się nie znudzą.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Niesklasyfikowany jako substancja szkodliwa. Dlaczego mimo to unikamy glutaminianu sodu?

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2017 14:30
Substancja używana w przemyśle spożywczym w celu wydobycia i wzmocnienia smaku produktów uznawana jest przez wiele osób za konserwant szkodliwy dla zdrowia. W Unii Europejskiej nie został sklasyfikowany jako niezdrowy, amerykańska organizacja Food and Drug Administration również twierdzi, że jest bezpieczny. Jaka jest prawda o glutaminianie sodu?
rozwiń zwiń