X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Niezwykłe odkrycie toruńskich archeologów. Odnaleźli pradziejową osadę

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2014 15:33
Zespół archeologów podwodnych z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu odkrył pradziejową osadę zlokalizowaną w jeziorze Gil Wielki na Pojezierzu Iławskim.
Mapa Pojezierza Iławskiego i Garbu Lubawskiego
Mapa Pojezierza Iławskiego i Garbu LubawskiegoFoto: Wikipedia/Marcin n®

Jak powiedział nadzorujący prace kierownik Zakładu Archeologii Podwodnej UMK dr hab. Andrzej Pydyn, odkryte przez badaczy stanowisko jest bardzo ciekawe i z pewnością potrzebne będą dalsze jego badania. - W tej chwili trzeba wykonać pełną dokumentację, czyli między innymi dokładne mapy i zasięg stanowiska - podkreślił dr Pydyn.

Materiał, który odkryto podczas trwających od wiosny prac wskazuje, że jedna z płycizn znajdująca się w jeziorze Gil Wielki była kilkakrotnie wykorzystywana w różnych okresach przez minione społeczności. Wśród odnalezionej ceramiki liczne fragmenty nawiązują do tradycji neolitycznej i - według ustaleń naukowców - prawdopodobnie związane są z ludnością tzw. kultury ceramiki sznurowej.

Jak zaznaczył dr Pydyn, jeśli badania fizykochemiczne potwierdzą sugerowaną chronologię, odkryte stanowisko byłoby pierwszą osadą z epoki kamienia odnalezioną w polskich wodach.

Prace toruńskich archeologów są kontynuacją ubiegłorocznych badań w wodach Pojezierza Iławskiego, podczas których naukowcy z UMK odkryli pozostałości średniowiecznych przepraw mostowych. W tym roku badania realizowane były na jeziorze Iławskim, Gil Wielki, Drwęckim oraz Grażymowskim. - Pojezierze Iławskie jest historycznie bardzo ciekawym miejscem. Od pradziejów znajdowało się na styku kultur, m.in. słowiańskich i pruskich. Co więcej - jest to miejsce słabo rozpoznane archeologicznie - poinformował dr Pydyn.

Podobnie jak w poprzednim sezonie badawczym, tym razem również do badań zastosowano metody nieinwazyjne - skanowanie echosondą i sonarem bocznym, które umożliwiły stworzenie dokładnych map głębokości odtwarzających wygląd dna. Do sprawdzenia tego, co znajduje się pod dnem wykorzystano natomiast georadar.

mr, PAP

Zobacz więcej na temat: archeologia NAUKA

Celtycka osada pod Tarnowem. Odkrycie archeologów

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2014 08:43
Dzięki kobiecej zapince do ubrania sprzed 2 tysięcy lat odnalezionej w osadzie w Pasiece Otfinowskiej udało się zidentyfikować jej mieszkańców.

Skarb z Marcinowic wkrótce w muzeum

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2014 21:00
Zakończyły się prace badawcze i konserwacyjne znaleziska spod Krosna Odrzańskiego. Tak zwany skarb z Marcinowic został odkryty 3 lata temu podczas prac budowlanych.

Archeolodzy znaleźli ślady mezolitycznych obrzędów

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2014 23:00
Meteoryt i wzór jak konstelacja Wielkiej Niedźwiedzicy - archeolodzy odkryli kolejne ślady świadczące o praktykowaniu obrzędów przed 9 tysiącami lat w Bolkowie nad jeziorem Świdwie na Pomorzu Zachodnim.