Koncert inaugurujący "Warszawską Jesień" w piątek w Filharmonii Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2016 10:59
Kompozycje Varese, Pstrokońskiej-Nawratil, Hurela oraz Ligeti'ego zostaną wykonane podczas koncertu inaugurującego 59. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień".
Audio
  • "Warszawska Jesień" w oparach opery. Relacja Doroty Piotrowskiej (IAR)
Warszawska jesień będzie trwać od 16 do 24 września
"Warszawska jesień" będzie trwać od 16 do 24 wrześniaFoto: mat. promocyjne

Edgarda Varèse "Tuning Up", Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil "Lasy deszczowe", koncert na dwa flety i orkiestrę oraz Philippe'a Hurela "Tour à tour II – La rose des vents" i György Ligeti'ego "Mysteries of the Macabre" - te utwory zostaną wykonane podczas piątkowego koncertu w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

- Zapowiada się bardzo interesujący wieczór - stwierdził Jacek Kaspszyk, który w piątek poprowadzi Orkiestrę Filharmonii Narodowej. - Repertuar tego koncertu jest niezwykle oryginalny, zaczynając od rekonstrukcji kompozycji Verese, po pierwsze wykonanie w Polsce utworu "Mysteries of the Macabre" - wskazał.

Wykonawcami będą Łukasz Długosz (flet), Agata Kielar-Długosz (flet), Joanna Freszel (sopran) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej.

"Podoba się nie tylko bywalcom filharmonii"

59. "Warszawska Jesień" to kolejna edycja "tematyczna" festiwalu. W tym roku bohaterką "WJ" jest współczesna opera.

- Opera jest bodaj najbardziej żywotnym gatunkiem muzycznym, a przy tym jest gatunkiem bardzo widowiskowym, spektakularnym. Współczesna opera dobrze się komponuje z kulturą popularną, podoba się szerszej publiczności, a nie tylko bywalcom filharmonii - ocenił Tadeusz Wielecki, dyrektor festiwalu..

- Opera jest też znakomitym obszarem poszukiwania nowych brzmień, terenem eksperymentów, przekraczania granic gatunków, operowania nowymi technologiami w poszukiwaniu oryginalnych brzmień i narracji muzycznych, co jest przecież ideą naszego festiwalu - podkreślił.

Podczas "Warszawskiej jesieni", która trwać będzie od 16 do 24 września, odbędzie się 25 koncertów, dziewięć spotkań, 11 prawykonań, 10 pierwszych wykonań w Polsce. Sześć utworów zostało skomponowanych na zamówienie tegorocznej "Warszawskiej Jesieni", publiczność pozna twórczość 19 kompozytorów i autorów polskich, 20 kompozytorów i autorów zagranicznych, wysłucha 13 utworów polskich 24 utwory zagraniczne.

W programie festiwalu wśród para- i operowych wydarzeń wymieniane są: warszawska premiera "Czarodziejskiej Góry" - opery Pawła Mykietyna w Nowym Teatrze, mikroopera dla dzieci i rodzin "Milcząca rybka" Jarosława Siwińskiego w ramach Małej Warszawskiej Jesieni, "Memoopera" Marty Śniady i Anny Kierkosz w CSW Zamek Ujazdowski, "Le Malentendu" Fabiana Panisello wg dramatu Alberta Camusa.

Co poleca dyrektor festiwalu?

- Zwracam uwagę na "Memooperę", ponieważ to projekt po części edukacyjny. Utwór został oparty o memy internetowe wybrane w konkursie. Elementy tej opery, jej koncepcje były przygotowywane przez znakomitych artystów, ale w pewnym związku z publicznością, z którą były prowadzone warsztaty - oznajmił dyrektor festiwalu.

Jak zaznaczył Wielecki, ważnym punktem "operowego" programu będzie multimedialna opera "Aaron S" Sławomira Wojciechowskiego, która powstała na zamówienie festiwalu. Jej bohaterem jest Aaron Swartz - amerykański programista, publicysta, działacz polityczny, który staje się on symbolem sprzeciwu wobec kapitalistycznych dążeń do ograniczenia powszechnej dostępności do wiedzy i informacji.

Dyrektor festiwalu poleca też "Zagubioną autostradę" (Lost Highway) - operę Olgi Neuwirth z librettem kontrowersyjnej noblistki Elfriede Jelinek. Tu głównym bohaterem, obok schizofrenicznego Freda/Pete'a jest w równym stopniu muzyka, jak i obraz video. - I to jest właśnie znakomity przykład jak nowoczesne technologie służą do budowania przestrzeni dźwięku - zauważył Wielecki.

Zwieńczeniem operowego nurtu festiwalu będą dwa dzieła jednej z głównych postaci festiwalu Salvatore Sciarrino: "Infinito Nero" oraz "Luci mie traditrici". Każde z nich będzie wykonane dwukrotnie, podobnie jak w przypadku "Czarodziejskiej góry" Pawła Mykietyna, by zapewnić możliwość ich wysłuchania jak największej liczbie osób.

Warszawskiej Jesieni towarzyszyć będzie blisko 40 imprez towarzyszących, m.in. prezentacja nowego portalu poświęconego Romanowi Palestrowi (1907-1989) polskiemu kompozytorowi od 1947 roku przebywającemu i tworzącemu na emigracji w Paryżu. Odbędzie się ona pierwszego dnia festiwalu - 16 września w Gamchu BUW na Powiślu.

Będzie też można wziąc udział w konferencji "Siedem nurtów", w której uczestniczyć będą kompozytorzy i muzykolodzy. Odbędzie się ona 23-24 września, również w BUW.

59. Festiwal zagości w popularnych i mniej znanych miejscach koncertowych całej Warszawy: Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Uniwersytecie Muzycznym, Basenie Artystycznym, Królikarni, Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie i w Teatrach: Nowym i IMKA.

Oficjalna strona "Warszawskiej Jesieni" to: warszawska-jesien.art.pl

PAP, IAR, kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak