Polskie Radio domaga się od portalu Press.pl sprostowania nieprawdziwych informacji w sprawie Artura Andrusa

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2017 21:31
Sprostowanie dotyczy informacji o trybie, w jakim dziennikarz został poinformowany o decyzji Zarządu Polskiego Radia dot. współpracy z TVN.
Siedziba Polskiego Radia w Warszawie
Siedziba Polskiego Radia w WarszawieFoto: Małgorzata Sas/PR

10 października portal Press.pl opublikował artykuł autorstwa Macieja Kozielskiego, w którym dziennikarz opisał okoliczności poinformowania Andrusa o odmownej decyzji Zarządu Polskiego Radia. Publiczny nadawca nie wyraził zgody na kolejny rok współpracy Artura Andrusa z telewizją TVN 24. Autor podał, że "Artur Andrus nie otrzymał uzasadnienia tej decyzji". Informacja podana przed Redaktora Kozielskiego jest nieprawdziwa. Artur Andrus otrzymał pisemne uzasadnienie decyzji Zarządu - potwierdzone w późniejszej rozmowie z Prezesem Polskiego Radia, Jackiem Sobalą.

Publikowanie nieprawdziwych informacji skutkowało powieleniem kłamstwa w innych mediach.

To nie pierwszy przypadek, kiedy redakcja portalu Press.pl opublikowała niepotwierdzone i nieprawdziwe informacje dotyczące Polskiego Radia.

10 października b.r. portal umieścił na swojej stronie internetowej artykuł autorstwa Macieja Kozielskiego zatytułowany "500+ dla pracowników Polskiego Radia". W materiale podano błędną nazwę programu (zamiast "500, plus 2018" - "500+"). Kolejne kłamstwo dotyczy kryteriów, według jakich pracodawca będzie przyznawał podwyżki.

W artykule napisano, że: "podwyżka obejmie osoby zatrudnione na etacie co najmniej rok", tymczasem podwyżkę w wysokości średnio 500 złotych na etat otrzymają osoby, które były zatrudnione do 30 czerwca bieżącego roku, nie przebywały na długich zwolnieniach lekarskich oraz nie rozstaną się z Polskim Radiem do dnia 28 lutego 2018 roku.

Publikowanie nieprawdziwych informacji dotyczących wynagrodzeń jest szkodliwe ze społecznego punktu widzenia i mogło wywołać niepokój wśród pracowników Polskiego Radia.

Kolejna nieprawdziwa publikacja Press.pl dotyczyła informacji o ewentualnych zmianach kadrowych w Informacyjnej Agencji Radiowej (10.10.2017 roku, tytuł: "Dyrektor IAR zagroził zwolnieniem Dorocie Nygren"). Czytając artykuł nie sposób nie odnieść wrażenia, że Redaktor Maciej Kozielski zawarł w materiale więcej domysłów i plotek niż faktów. Dyrektorzy Polskiego Radia nie mają w zwyczaju "grozić" pracownikom.

Wcześniejsza nieprawdziwa informacja portalu Press.pl dotyczyła Radia Rytm. W artykule z 2.09.2017 roku autorstwa Macieja Kozielskiego czytamy, że: "Polskie Radio wycofuje się z cyfrowego Radia Rytm". Doniesienia te nie mają poparcia w rzeczywistości, ani nigdy nie zostały potwierdzone przez Polskie Radio S.A. Mogą natomiast, podobnie jak w przypadku nieprawdziwej informacji o podwyżkach dla pracowników radia - wywołać w nich niepokój o pracę.

Kolejne nieprawdziwe informacje portalu Press.pl dotyczą pracownika radiowej Jedynki - Wojciecha Dąbrowskiego. 14 lipca 2017 roku portal opublikował artykuł "Wojciech Dąbrowski skraca urlop i wraca do pracy w Polskim Radiu”, w którym autor, Jakub Mejer pisze: "Wojciech Dąbrowski, dziennikarz Polskiego Radia przebywający na urlopie po wywiadzie z premier Beatą Szydło, ma wrócić do pracy 17 lipca - poinformowali we wspólnym komunikacie Dąbrowski, prezes Polskiego Radia Jacek Sobala i dyrektor Programu I Polskiego Radia Rafał Porzeziński".

Treść komunikatu, jaki Polskie Radio wysłało do redakcji Press.pl była zgoła inna. Informacja brzmiała następująco:

"W dniu 13 lipca br. Prezes Zarządu Jacek Sobala odbył spotkania z Redaktorem Wojciechem Dąbrowskim i Dyrektorem Programu Pierwszego Polskiego Radia Rafałem Porzezińskim, których celem było wyjaśnienie wszelkich wątpliwości związanych z ostatnimi publikacjami.

Omówione zostały wszelkie wątki pojawiające się w przekazach medialnych dotyczących zaistniałej sytuacji.

Strony oświadczają, iż z Redaktorem Wojciechem Dąbrowskim nie został rozwiązany stosunek pracy w Polskim Radiu. Prezes Zarządu Polskiego Radia deklaruje, iż w ogóle nie było takiego zamiaru oraz że nikt nie występował do Zarządu Polskiego Radia z takim wnioskiem.

Strony wspólnie uzgodniły, że Redaktor Wojciech Dąbrowski od dnia 17 lipca wraca do prowadzenia audycji publicystycznych, w tym audycji „Sygnały Dnia”, a do 16 lipca przebywa na urlopie wypoczynkowym, tj. w terminie obustronnie uzgodnionym między stronami, co jest efektem dzisiejszych ustaleń.

Strony uzgodniły, iż nie będą już dalej komentować tej sprawy."

Tekst niniejszego komunikatu został wspólnie wydany przez Jacka Sobalę, Prezesa Zarządu Polskiego Radia, Rafała Porzezińskiego, Dyrektora Programu Pierwszego Polskiego Radia oraz Redaktora Wojciecha Dąbrowskiego.

Sugerowanie, że Redaktor Wojciech Dąbrowski "przebywał na urlopie po wywiadzie z premier Beatą Szydło" jest nadużyciem, jakiego każdy dziennikarz powinien unikać w swojej pracy zawodowej.

Kolejna nieprawdziwa informacja została opublikowana przez portal Press.pl 7 lipca 2017 roku ( autor: Maciej Kozielski, tytuł: "Działacz ONR asystentem wicedyrektora w Polskim Radiu"). Osoba, o której jest mowa w artykule, nigdy nie była asystentem z-cy Dyrektora Portalu Polskiego Radia.

31 maja 2017 roku Redaktor Maciej Kozielski opublikował nieprawdziwą informację dot. Dyrektor Programu Drugiego Polskiego Radia. Dziennikarz napisał, że Małgorzata Małaszko "straciła stanowisko dyrektora Programu II Polskiego Radia". Pani Małaszko do dziś kieruje radiową Dwójką.

10 marca 2017 roku Redaktor Kozielski zawarł nieprawdziwe informacje w artykule "W Polskim Radiu spodziewają się, że Jacek Sobala wymieni dyrektorów". Oparte jedynie na plotkach i prywatnych domysłach opinie umieścił w zdaniu:” - Jak był w TVP Warszawa (ostatnio Sobala kierował TVP Warszawa - przyp. Red.), wszyscy mieli dość, dlatego że przewalił mocno budżet”. TVP zaprzeczyła, żeby doszło do jakichkolwiek przekroczeń budżetowych.

- Każdy dziennikarz ma prawo a nawet obowiązek dociekać prawdy. Należy jednak pamiętać o zachowaniu staranności w zbieraniu materiałów służących do publikacji. Dobrym zwyczajem jest także potwierdzanie informacji, które podajemy - mówi Prezes Polskiego Radia S.A.

Jacek Sobala zapowiada także, iż spółka będzie stanowczo reagować na ewentualne kolejne przypadki publikowania nieprawdziwych informacji na temat Polskiego Radia.

Rzecznik Polskiego Radia

Zobacz więcej na temat: Polskie Radio W POLSKIM RADIU
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak