X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Jak zadbać o odporność i nie dać się jesiennemu przeziębieniu?

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2018 16:10
Dopadł cię katar, kaszel, osłabienie? Jesienią o wiele częściej przeziębiamy się. Przyczyniają się do tego gwałtowne zmiany temperatury, nieodpowiedni ubiór i co za tym idzie obniżenie oporności oraz większa podatność na zarażenie wirusami. Jak zawczasu zmniejszyć ryzyko zakażenia?
Jesienią nie trudno o przeziębienie czy grypę
Jesienią nie trudno o przeziębienie czy grypęFoto: shutterstock.com

Przeziębienie to inaczej infekcja górnych dróg oddechowych spowodowana przez wirusy przenoszone drogą kropelkową. To właśnie dlatego z największą liczbą zachorowań spotkamy się w pracy i szkołach, które są swoistymi wylęgarniami zarazków. O odporność powinniśmy dbać na co dzień. Przeanalizuj swoje przyzwyczajenia - może trzeba coś zmienić? Oto kilka sposobów na wzmocnienie organizmu.

Aktywność fizyczna

Nie od dziś wiadomo, że sport to zdrowie. Lekarze podpowiadają, że powinniśmy przynajmniej 3 razy w tygodniu przez 30 minut poświęcić czas na ruch. Jeśli nie masz takiej możliwości, warto zrezygnować z dojazdu do pracy samochodem na rzecz szybkiego marszu lub jazdy rowerem, wejść schodami zamiast windą itp. Oczywiście ze sportem nie można też przesadzać, gdyż zbyt duży wysiłek może doprowadzić do odwrotnego efektu, czyli osłabienia odporności.

Zbilansowana dieta

To, co jemy, ma bezpośredni wpływ na naszą odporność. Powinniśmy zadbać o zbilansowaną dietę, czyli taką, która dostarcza odpowiednią ilość składników odżywczych niezbędnych do zaspokojenia potrzeb żywieniowych. Coraz częściej w codziennym wirze pracy zapominamy o tym, jak ważne jest jedzenie - pomijamy posiłki lub najadamy się na noc. W prawidłowym obliczeniu bilansu energetycznego, czyli tego, ile kalorii potrzebuje nasz organizm, pomogą nam internetowe kalkulatory BMR. Sam bilans energetyczny nam nie pomoże, musimy pamiętać także o dobieraniu zdrowych, jak najmniej przetworzonych produktów. W okresie jesiennym wskazane jest spożywanie owoców z dużą ilością witaminy C lub suplementacja.

Higiena

Wirusy powodujące przeziębienie przenoszone są drogą kropelkową. Dlatego będąc w pracy, często i dokładnie myj ręce, a także staraj się nie dotykać rękoma oczu, ust i nosa. Po powrocie zawsze pamiętaj o tym, żeby niezwłocznie umyć ręce. Dzięki temu unikniesz kontaktu wirusa z drogami oddechowymi.  

Odpowiednia temperatura i wietrzenie domu

Temperatura pokojowa wahająca się w granicach  18 ℃ - 20 ℃ uchroni nas przed przegrzaniem i zmniejszy niebezpieczeństwo wychłodzenia organizmu po wyjściu na dwór. Co więcej, aby zlikwidować obecność mikrobów oraz zabezpieczyć nos przed wysuszeniem śluzówki, warto wietrzyć pomieszczenia. Świeże powietrze wpływa także pozytywnie na jakość snu.

Regeneracja

Przemęczony organizm jest dużo bardziej podatny na infekcję. Jeśli często się przeziębiasz, zwróć uwagę na sen - staraj się spać co najmniej 6 godzin dziennie. Osoby, które śpią krócej, są czterokrotnie bardziej narażone na infekcje wirusowe niż osoby, które dosypiają. Przyczyną tego jest spadek produkcji limfocytów cytotoksycznych, które odpowiedzialne są za walkę z mikroorganizmami. Dodatkowo pamiętaj o tym, by wietrzyć sypialnię i pomieszczenia, w których przebywasz.

Hartowanie

Hartowanie kojarzy nam się z procesem hartowania stali, które polega na nagrzaniu stali i następnym oziębieniu w celu zwiększenia jej twardości i wytrzymałości. Jak się okazuje, krótkotrwałe nagrzanie i wychłodzenie ma dobry wpływ nie tylko na stal, lecz także na nasze ciało. Hartownie ciała sprawia, że organizm uczy się, jak szybko reagować na zmieniające się warunki pogodowe. Najlepszym sposobem jest naprzemienny prysznic - zacznij od ciepłej wody i powoli ją ochładzaj, aż do zimnej. Wbrew powszechnej opinii naszych mam chodzenie na boso po domu może być zdrowe i doskonale się sprawdzić w procesie hartowaniu organizmu. Taki zabieg może okazać się też pomocny, jeśli często skarżysz się na zmarznięte stopy. Rozpocznij od chodzenia bez kapci przez kilka minut, następnie stopniowo przedłużaj ten czas. W późniejszych etapach możesz nawet biegać po śniegu.

Barbara Sara Szczypiór

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak