X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Jak nie dać się naciągnąć na fałszywe obniżki w Black Friday?

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2018 16:31
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega: tego dnia musimy szczególnie uważać na nieuczciwych handlowców.  Jak nie dać się oszukać w Czarny Piątek?
Black Friday to wyprzedażowe szaleństwo dla miłośników zakupów
Black Friday to wyprzedażowe szaleństwo dla miłośników zakupówFoto: shutterstock.com

Wyprzedaże, promocje, rabaty to sztandarowe hasła Czarnego Piątku, święta zapożyczonego ze Stanów Zjednoczonych, które rozpoczyna sezon zakupów przed Bożym Narodzeniem. Uważajmy na nieczyste zagrania sklepów – nie wszystkie oferty to okazje!

Pułapki zastawione na konsumentów

Urząd Ochrony Praw Konkurencji i Konsumentów przypomina, że podczas Czarnego Piątku przysługują nam takie sama prawa jak zwykle. Przepisy te obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej. Bądźmy czujni – niektóre sklepy używają różnych ''sztuczek'', aby zmylić klientów.

1. Obniżka po podwyżce

Często na okoliczność Black Friday, sklepy podnoszą regularne ceny, następnie wprowadzają obniżkę, aby różnica wydawała się większa. W rzeczywistości może się okazać, że proponowana cena podczas Czarnego Piątku jest taka sama, jak każdego innego dnia, lub niewiele się różni.  

Organizowanie ''promocji'' przez sztuczne podwyższanie ceny wyjściowej i następnie jej obniżanie do poziomu zbliżonego do regularnej, może zostać uznane za niezgodne z prawem.

- Klient zawsze ma prawo do rzetelnej informacji o cenie – mówi pracowniki Biura Prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Agnieszka Orlińska w rozmowie z portalem PolskieRadio24.pl. -  Co roku, przed Black Friday, szczególnie przestrzegamy konsumentów, żeby zwracali na to uwagę. – dodaje.

Aby uchronić się przed tego typu manipulacjami powinniśmy stale kontrolować ceny – np. śledzić strony sklepów internetowych. Wtedy łatwiej wyłapiemy nielegalne sztuczki.

2. WYPRZEDAŻ do 50%

Sklepy próbują zachęcić nas do zakupów różnego typu plakatami z hasłami promocyjnymi. Czytajmy uważnie! Może okazać się, że do ubrań mamy doczepione etykiety z napisami np. "WYPRZEDAŻ do 50%", które przez nieuwagę możemy błędnie odczytać i wywnioskować, że dana rzecz została przeceniona o połowę, ale faktyczna obniżka to np. tylko 30%. 

Zdarza się też, że na wystawie kusi wielka liczba ''70%'', ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary.


Uważajmy, aby w szale zakupów Czarnego Piątku, nie paść ofiarą nieuczciwej praktyki rynkowej Uważajmy, aby w szale zakupów Czarnego Piątku, nie paść ofiarą nieuczciwej praktyki rynkowej

3. Kup 3 rzeczy, a 4 dostaniesz gratis

Bądźmy czujni jeśli sklep oferuje nam okazje, w których jeden z kupionych produktów dostajemy gratis. Prawdopodobnie, jeśli skusimy się na tego typu zakupy, to zamiast jednej rzeczy kupimy kilka niepotrzebnych. Zawsze warto dwukrotnie przemyśleć kupno nadprogramowej liczby produktów, zwłaszcza w sklepach spożywczych, które czasami oferują tego typu promocje, by pozbyć się towaru z kończącą się datą ważności.

4. Kosze wyprzedażowe

Sprzedawcy doskonale znają nasz tok myślenia i mogą układać produkty w taki sposób, aby nas zmylić. Przykładowo, możemy się spotkać z koszami wyprzedażowymi, które kojarzą się z przecenionymi, ostatnimi sztukami towaru. Do takiego kosza trafić mogą również nowe, nieprzecenione artykuły.

Pamiętaj o swoich prawach:

W gorączce czarnopiątkowej wyprzedaży, pozostańmy czujni i nie zapominajmy o swoich prawach konsumenckich:

  • W przypadku zakupów w sieci, towar można zwrócić, bez podania przyczyny, w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musimy tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy.
  • W sklepach stacjonarnych przyjęcie zwrotu zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Warto zapytać o taką możliwość przed zakupem. Sprzedawca sam określa warunki zwrotu.
  • Jeśli przy kasie okaże się, że cena towaru jest wyższa niż ta na metce, wtedy mamy prawo kupić produkt w korzystnej cenie.
  • Zarówno w przypadku zakupów stacjonarnych, jak i zakupów przez Internet, mamy prawo do reklamacji, jeśli produkt ma wadę. Możemy to zrobić u sprzedawcy w ciągu 2 lat od daty zakupu. Przedsiębiorca nie może odmówić jej przyjęcia. Możemy żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna – nawet odstąpić od umowy. Zarówno w przypadku reklamacji, jak i zwrotu, niezbędny jest dowód zakupu – na przykład paragon.

Przypominamy, że w przypadku wątpliwości lub problemów z zakupami, każdemu przysługuje bezpłatna pomoc  Rzecznika Praw Konsumenta. 

Barbara Szczypiór

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak