X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Poznaj 4 jesienne dolegliwości oznaczające niedobór witamin i dowiedz się, jak je uzupełnić

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2018 11:22
W okresie jesienno-zimowym jesteśmy bardziej narażeni na niedobory witamin i mikroelementów. Główną przyczyną jest dieta uboższa w owoce i warzywa oraz mniejsza ekspozycja na promienie słoneczne. Sprawdź, czy masz objawy braku witamin i z naszą pomocą je uzupełnij.
O niedoborach witamin organizm może nas informować np. przez wypryski skórne.
O niedoborach witamin organizm może nas informować np. przez wypryski skórne. Foto: pixabay.com/Kjerstin_Michaela

1. Zajady – niedobór witaminy B2

Każdy nas chociaż raz w życiu słyszał "babciną historię" o tym, że zajady biorą się z całowania na wietrze albo od oblizywania ust. W rzeczywistości, zajady to inaczej stany zapalne kącików ust, które powstają na skutek infekcji grzybiczej lub bakteryjnej, po wyjaławiającej organizm antybiotykoterapii lub na skutek niedoboru witaminy B2 i żelaza.

Dobrym źródłem witaminy B2 są jaja, czerwone mięso, wątróbka, ryby, a także ziemniaki i suche nasiona strączkowe (np. fasola). Aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 wystarczy zjeść dwa jajka kurze lub 150 g wołowiny.

2.Przesuszona skóra, wypryski - niedobór witaminy A

Przesuszona, szorstka skóra na łokciach i kolanach lub tajemnicze krostki na twarzy mogą oznaczać, że naszemu organizmowi brakuje witaminy A.

Niedobór może wynikać ze stosowania diety ubogiej w jej źródła.  Produktami roślinnymi, które mają dużą zawartość witaminy A są  marchew, pomidor, papryka, jarmuż i szpinak; zwierzęcymi natomiast: masło, wątróbka i jaja kurze. Przykładowo, 100 procent zapotrzebowania zapewnia jeden batat lub dwie czerwone papryki.

3. Siniaki, osłabienie - niedobór witaminy C

Za jesienne skłonności do przeziębienia oraz odczuwanie obniżonego nastroju może być odpowiedzialny niedobór witaminy C. Dla niektórych osób, informacją o deficycie witaminy C w organizmie będą pojawiające się siniaki i drobne krwiaki.

Bardzo dużo witaminy C w swoim składzie ma papryka, pietruszka, jarmuż i wszystkie cytrusy. Zjedzenie 100 gram papryki żółtej zaspokaja ponad 300 procent dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

4. Drżenie mięśni - niedobór witaminy D

Objawy takie jak drgania powiek, mięśni nóg i rąk, skurcze stóp, łydek, napięcie mięśni karku oraz bóle mięśniowe (nasilające się zawłaszcza nocą) mogą oznaczać niedostatek witaminy D. Witamina słońca wytwarzana jest na skutek kontaktu skóry z promieniami słonecznymi. W naszej strefie geograficznej może być produkowana jedynie od kwietnia od września, dlatego już na przełomie października w naszym organizmie mogą kończyć się jej zapasy.

Ciężko zaspokoić dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę D dietą, należałoby codziennie jeść około 100 g tłustych ryb np. śledzia czy węgorza. Taki jadłospis może być uciążliwy, dlatego warto rozważyć suplementację tabletkami.

Barbara Szczypiór

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak