X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Kiedy Twój organizm informuje Cię o tym, że pijesz za mało wody – 11 sygnałów

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018 14:15
Chce Ci się pić? To jeden z pierwszych sygnałów mówiących o lekkim odwodnieniu. Sprawdź, w jaki sposób organizm informuje nas o tym, że potrzebuje więcej wody.
Jedynie 6 procent Polaków pije odpowiednią ilość wody w ciągu dnia, za to aż 11 procent deklaruje, że wody nie pija w ogóle - tak wynika z badań PBS
Jedynie 6 procent Polaków pije odpowiednią ilość wody w ciągu dnia, za to aż 11 procent deklaruje, że wody nie pija w ogóle - tak wynika z badań PBSFoto: shutterstock.com

Ciało dorosłego człowieka w 60 procentach składa się z wody i od jej poziomu zależy niemalże każda funkcja organizmu. Przyjmuje się, że powinno się wypijać minimum 3 litry wody, wliczając w to wodę pobraną z pokarmów. Jeśli dużo spacerujesz lub intensywnie trenujesz, to potrzebujesz jej znacznie więcej. Podejrzewasz, że pijesz za mało wody? Oto 11 sygnałów świadczących o odwodnieniu, które wysyła nam organizm.

1. Suchość w ustach

Pragnienie i suchość w ustach to sygnał, że dostarczasz za mało wody. Woda nawilża błony śluzowe w ustach i gardle, dzięki czemu produkowana jest większa ilość śliny. Pamiętajmy, że istotny jest wybór napoju - słodkie soki dają tylko chwilowy efekt gaszenia pragnienia, a w rzeczywistości pogłębiają odwodnienie.

Istnieją sytuacje, w których pragnienie nie jest miarodajnym sygnałem odwodnienia. Mianowicie, z wiekiem uczucie pragnienia zanika, dlatego osoby starsze powinny regularnie pić wodę, a nie tylko wtedy, gdy odczuwają pragnienie.

2. Sucha skóra

Przesuszenie, łuszczenie lub zaczerwienienie naskórka, to kolejne pierwsze objawy odwodnienia. Picie zbyt małej ilości wody powoduje, że płyny są absorbowane do środka organizmu, a dokładniej do głównych narządów (kosztem nawodnienia skóry), aby zapewnić im prawidłowe funkcjonowanie.

Kobiety, które piją wyłącznie dwie szklanki herbaty w ciągu dnia, z pewnością potwierdzą, że ich cera traci elastyczność, staje się sucha, oczy są podkrążone, wyglądają na zmęczone, a wokół nich pojawiają się zmarszczki. Czasami zamiast botoksu, zauważalne rezultaty w postaci spłycenia zmarszczek i zwiększenia gęstości skóry osiągniemy dzięki piciu 3 litrów płynów dziennie.

Aby sprawdzić swój stan nawodnienia należy złapać skórę kciukiem i palcem wskazującym, a następnie puścić. Dobrze nawilżona skóra odzyska swój kształt momentalnie, odwodniona - pozostanie przez chwilę zniekształcona.

3. Ciemny mocz

Jeśli zauważysz u siebie ciemny, brązowy mocz to prawdopodobnie jesteś odwodniony. Gdy pijesz mało płynów to nerki starają się zatrzymać jak najwięcej wody, przy jednoczesnym zachowaniu swoich funkcji, do których należy m.in wydalanie szkodliwych produktów przemiany materii. Wszystko to sprawia, że mocz ulega zagęszczeniu, jest ciemniejszy i do tego może mieć bardziej nieprzyjemny zapach. Jeśli jesteś dobrze nawodniony, to mocz powinien być przejrzysty i praktycznie bezwonny.  

Pamiętajmy o tym, że niedobór wody sprzyja bardzo bolesnym infekcją układu moczowego.

4. Suche oczy

Pokaż mi swoje oczy, a powiem czy jesteś odwodniony - jeśli oczy są suche, przekrwione i zmęczone to znak, że pijemy jej za mało. Innym sygnałem świadczącym o dostarczaniu zbyt małej ilości wody może być brak łez, które mogą być produkowane tylko wtedy, gdy jesteśmy odpowiednio nawodnieni.

5. Bóle stawów

Chrząstki i dyski stawowe składają się w 80 procentach z wody. Jeśli brakuje jej w organizmie, to możesz odczuwać dyskomfort podczas poruszania się. W początkowych stadiach odwodnienia organizm "kradnie" wodę z m.in powierzchni stawowej, krążków międzykręgowych i mięśni, by nawodnić ważniejsze narządy. Powierzchnia stawowa długotrwale "okradana" z wody, na skutek wzmożonego tarcia, może wywołać zwyrodnienie lub zapalenie stawów.

6. Ból głowy

Ból głowy to jeden z typowych objawów odwodnienia organizmu. Często lekarze radzą, aby zamiast sięgać po kolejna tabletkę przeciwbólową, po prostu wypić szklankę wody.

Mechanizm powstawania bólu głowy na skutek odwodnienia nie jest do końca znany. Naukowcy podejrzewają, że przyczyną może być zwężenie naczyń krwionośnych i dostarczanie mniejszej ilości tlenu do mózgu. Dobrą wiadomością jest to, że szklanka wody może zlikwidować ból głowy nawet w 30 minut.

7. Zgaga i nadkwasota

Na skutek odwodnienia błony śluzowe żołądka są odwodnione i mogą być podrażniane przez kwasy, powodując zgagę. Bóle z powodu niestrawności mogą czasami przypominać nawet objawy zapalenia wyrostka robaczkowego. Wystarczy wypić dwie szklanki wody i dolegliwości znikną. W dłuższej perspektywie, niedostarczanie odpowiedniej ilości wody może zwiększyć szansę rozwoju wrzodów żołądka.

8. Nieświeży oddech

Do produkcji śliny potrzebny jest odpowiedni poziom wody w organizmie. Zadaniem śliny jest m.in. wypłukiwanie bakterii z jamy ustanej. Kiedy brakuje śliny, bakterie zaczynają się namnażać powodując nieprzyjemny zapach z ust. Picie odpowiedniej ilości płynów zapobiega temu zjawisku.

9. Zmęczenie lub senność

Badania udowodniły, że łagodne odwodnienie tzn. utrata płynów na poziomie 2-3 procent może powodować uczucie zmęczenia oraz senność. W jednym z badań ograniczono na 24 godziny dostęp do wody zdrowym, młodym kobietom. Naukowcy zauważyli u nich wyraźne zmęczenie, senność i zmniejszoną czujność. Wszystkie objawy ustępowały po podaniu kobietom odpowiedniej ilości wody.

10. Problemy z koncentracją

Nawet niewielkie odwodnienie organizmu wpływa na nasze zdolności intelektualne. Pamięć i koncentracja są bezpośrednio uzależnione od poziomu wody w organizmie, dlatego jeśli uczysz się lub pracujesz umysłowo zadbaj, aby w Twoim pobliżu zawsze znajdywała się butelka z wodą.

Uwaga kierowcy! Za czujność i czas reakcji również odpowiada poziom nawodnienia organizmu. Według jednego z badań, w wypadkach drogowych częściej biorą udział osoby odwodnione.

11. Rozdrażnienie

Nawet niewielkie odwodnienie może powodować zaburzenia czynności mózgu i podrażnienie. Kilka badań potwierdziło, że utrata wody na poziomie 1-2 procent (tzw. lekkie odwodnienie) powoduje takie objawy jak zły humor, niepokój i obniżenie nastroju. Z pogłębieniem poziomu wody w organizmie pogarszają się funkcje mózgu. 

Barbara Szczypiór/msn.com

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak