X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Rośliny, które mają więcej witaminy C niż cytryna. Będziesz zaskoczony

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2018 13:59
Może się wydawać, że najwięcej witaminy C mają w swoim składzie cytrusy. Nic bardziej mylnego. Przedstawiamy 8 wspaniałych produktów, które mają jej więcej niż kilka cytryn razem wziętych. 
Witaminę C najczęściej kojarzymy z cytryną. Są jednak warzywa i owoce, które zawierają jej znacznie więcej
Witaminę C najczęściej kojarzymy z cytryną. Są jednak warzywa i owoce, które zawierają jej znacznie więcejFoto: shutterstock.com

W sezonie jesienno-zimowym jesteśmy szczególnie narażeni na różne infekcje. Warto wtedy wzbogacić swój jadłospis w rośliny zawierające dużo witaminy C, która stymulując tworzenie przeciwciał i wspierając inne mechanizmy obronne, znacząco poprawia odporność organizmu. Przypominamy, że wg. lekarzy dzienna dawka zapotrzebowania na witaminę C u osoby dorosłej wynosi ok. 60 mg. Oto 8 warzyw i owoców, które mają w sobie więcej witaminy C niż cytryna.

1. Dzika róża – zawartość witaminy C – 426 mg/100 g

Zaledwie 3 owoce dzikiej róży wystarczą, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C (fot. shutterstock.com) Zaledwie 3 owoce dzikiej róży wystarczą, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C (fot. shutterstock.com)

Wśród wszystkich dostępnych produktów w naszej strefie klimatycznej, dzika róża nie ma sobie równych pod względem zawartości witaminy C. Najwięcej kwasu askorbinowego znajduje się w nieprzetworzonych owocach, warto je jednak zerwać jesienią i wykorzystać przy produkcji domowych przetworów. 

CIEKAWOSTKA: Garść dzikiej róży to równowartość ok. 34 cytryn!

2. Papryka żółta – zawartość witaminy C - 183 mg/100 g

Wystarczy zjeść ok. 30 gram żółtej papryki, by w pełni zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C (shutterstock.com) Wystarczy zjeść ok. 30 gramów żółtej papryki, by w pełni zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę C (shutterstock.com)

Witaminy C jest pięciokrotnie więcej w papryce, niż w cytrynie. W 100 gramach tego warzywa jest jej trzykrotnie więcej niż dziennie potrzeba dorosłej osobie. Generalnie, każdy rodzaj papryki ma bardzo dużo witaminy C, ale ta żółta ma jej najwięcej.
Warto wiedzieć, że papryka wraz z gotowaniem traci mniej witaminy C niż inne warzywa czy owoce, gdyż szybko mięknie.

3. Czarna porzeczka – zawartość witaminy C – 181 mg/100 g

Liście czarnej porzeczki są równie bogate w witaminę C jak jej owoce, można z nich np. parzyć herbatki (fot.shuterstock.com) Liście czarnej porzeczki są równie bogate w witaminę C jak jej owoce, można z nich np. parzyć herbatki (fot.shuterstock.com)

Spora garść czarnej porzeczki zapewnia ponad 200% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Regularne podjadanie tego owocu wpływa pozytywnie na naczynia krwionośne, wzmacnia serce i pomaga obniżyć ciśnienie.

4. Pietruszka – zawartość witaminy C – 133 mg/100 g

Dwoma łyżki zielonej natki zaspokoisz dwie trzecie dziennego zapotrzebowania na witaminę C (fot. shutterstock.com) Dwoma łyżkami zielonej natki zaspokoisz dwie trzecie dziennego zapotrzebowania na witaminę C (fot. shutterstock.com)

Nać pietruszki wygrywa w zawodach witaminy C z cytryną prawie czterokrotnie. Oprócz tego, obfituje w witaminę A, K i E oraz witaminy z grupy B. Dodatkowo, natka pietruszki wspomaga trawienie i odświeża oddech. Powinniśmy jeść przynajmniej jedną łyżkę natki dziennie, oczywiście świeżo posiekanej.

5. Jarmuż – zawartość witaminy C – 120 mg/100 g

100 gram jarmużu pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C w 160% (fot. shutterstock.com) 100 gram jarmużu to równowartość 3 cytryn, pod względem zawartości witaminy C (fot. shutterstock.com)

100 gram jarmużu to zaledwie 2-3 listki i ponad 200% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Można dodawać go do koktajli i sałatek.

6. Brokuły – zawartość witaminy C - 89 mg/100 g

Oprócz witaminy C, brokuły są dobrem źródłem minerałów takich jak: potas, wapń, żelazo, fosfor i magnez(fot. shutterstock.com) Oprócz witaminy C, brokuły są dobrem źródłem minerałów takich jak: potas, wapń, żelazo, fosfor i magnez (fot. shutterstock.com)

Stugramowa porcja brokułów dostarcza nam 149% zapotrzebowania dziennego na witaminę C, a do tego zawiera dużo błonnika. Pamiętajmy o tym, że po ugotowaniu kwas askorbinowego spada w brokułach do 64mg/100g co i tak gwarantuje nam pełną dawkę zapotrzebowania na witaminę C.

7. Brukselka – zawartość witaminy C – 85 mg/100 g

100 gramów tego brukselki pokrywa (z małą nawiązką!) dzienne zapotrzebowanie na witaminę C (fot. shutterstock.com) 100 gram brukselki pokrywa (z małą nawiązką) dzienne zapotrzebowanie na witaminę C (fot. shutterstock.com)

Brukselka to kolejna kopalnia witaminy C. Ugotowanie 8 małych brukselek to równowartość witaminy C pochodzącej z aż 5 cytryn.

8. Kalarepa – zawartość witaminy C – 62 mg/100 g

W 100 gramach kalarepy występuje aż 102 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C (fot. shutterstock.com) W 100 gramach kalarepy występuje aż 100 proc. dziennego zapotrzebowania na witaminę C (fot. shutterstock.com)

Jedna główka chrupiącej kalarepy pokrywa całkowite dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Do tego obniża poziom cholesterolu, a także poprawia pracę wątroby i nerek.

Bezpieczna dawka spożycia witaminy C wynosi około 60-80 mg dziennie, jakkolwiek nigdy dotąd nie odnotowano objawów przedawkowania witaminy C w wyniku spożywania warzyw czy owoców. Duża ilość syntetycznej witaminy C, przyjmowanej w postaci rożnego rodzaju suplementów (powyżej 2000mg/dobę) może powodować powstawanie kamieni nerkowych oraz zaburzeń jelitowo-żołądkowych (biegunka, nudności).

Barbara Szczypiór

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak