Partie przeznaczą ponad 80 mln zł na kampanię

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2011 08:30
Najwięcej pieniędzy na przekonywanie wyborców przeznaczyła Platforma Obywatelska - ok. 29 mln zł.
Partie przeznaczą ponad 80 mln zł na kampanię
Foto: print screen YouTube.com

- To jest kwota, która obejmuje całość wydatków komitetu wyborczego, w tym także kampanie lokalne kandydatów prowadzone w poszczególnych okręgach wyborczych - powiedział sekretarz generalny PO Andrzej Wyrobiec. Dodał, że podobne pieniądze partia wydała cztery lata temu.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Skarbnik PiS Stanisław Kostrzewski poinformował, że partia wydała do końca września 18 mln 393 tys. zł. Najwięcej środków PiS przeznaczyło na reklamę zewnętrzną - 4,9 mln zł. Ugrupowanie nie zaciągnęło kredytu na kampanię.

W sierpniu Kostrzewski mówił, że PiS na kampanię zamierza przeznaczyć do 21 mln zł. Jest to mniej niż partia wydała cztery lata temu. Wówczas kampania PiS kosztowała ponad 28 mln zł.

Najwięcej na spoty

Niecałe 20 milionów złotych na swą kampanię wydał komitet SLD. - W budżecie zapisaliśmy 20 milionów złotych, a prawdopodobnie będzie to nawet trochę mniej - powiedział skarbnik SLD Kazimierz Karolczak. Według niego, największą część tych środków - około 2,5-3 mln zł pochłonęła produkcja i emisja spotów wyborczych.

Jak powiedział Karolczak, Sojusz w tym roku nie brał kredytu na kampanię - została ona sfinansowana ze środków, które partia uzyskała ze sprzedaży swej warszawskiej siedziby przy ul. Rozbrat.

Zobacz także: WYBORY NA ŻYWO>>>

Wydatki kampanijne PSL zamykają się w kwocie 12 mln zł, z czego 10 mln zł ludowcy zebrali od swoich kandydatów i osób wspierających ugrupowanie, 2 mln zł dołożyła centrala.

Jak powiedział sekretarz Naczelnego Komitetu Wykonawczego PSL Józef Szczepańczyk, największą część tego budżetu pochłonęła produkcja i emisja audycji i spotów wyborczych, a także reklamy w prasie. Na tegoroczną kampanię Stronnictwo nie zaciągało kredytów bankowych.

Najtańsze kampanie

Lider Ruchu Palikota Janusz Palikot przekonuje, że jego ugrupowanie zrobiło prawdopodobnie najtańszą kampanię ze wszystkich komitetów wyborczych, bo wydano na nią około miliona złotych. - Ponieważ nie mamy dotacji publicznych, są ograniczenia we wpłatach 20 tys. zł. od osoby, w związku z tym nie mieliśmy możliwości zebrania większej sumy pieniędzy - podkreślił polityk.

Również około miliona złotych na kampanię wyborczą wydał komitet PJN. Jak powiedział szef ugrupowania Paweł Kowal, najwięcej kosztowały materiały reklamowe. Polityk cieszy się, że jego partii udało się zebrać tyle środków od działaczy i sympatyków, bo jak przekonuje taka ofiarność pokazuje, że "sukces jest blisko".

Bogusław Ziętek, przewodniczący PPP - Sierpień '80 szacuje, że komitet wyborczy jego ugrupowania wyda na kampanię około 200 tys. zł. - Kampania sfinansowana została głównie z wpłat kandydatów. My mamy taką zasadę, że każdy kandydat, jeżeli chce realizować coś więcej, niż partia oferuje, to finansuje to we własnym zakresie - powiedział.

Zgodnie z prawem, komitety wyborcze obowiązuje limit wydatków. W tym roku dla komitetu wyborczego, który zarejestruje kandydatów do Sejmu i do Senatu we wszystkich okręgach wyborczych, wyniesie on 30 mln 612 tys. 295 zł.

/



PAP,kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Wybory na żywo. "Kaczyński chciałby, ale nic nie załatwił"

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2011 22:00
W serwisie specjalnym minuta po minucie publikujemy najważniejsze informacje z kampanii wyborczej. Do głosowania zostały 3 dni.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kampania w największych stacjach TV

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2011 04:52
Serwis TVN najprzychylniej pokazywał premiera, za to niekorzystnie szefa PiS. TVP Info zaraz po Tusku najczęściej prezentowała Waldemara Pawlaka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gadżety w roli kiełbasy wyborczej

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2011 08:00
Baloniki, breloczki do kluczy, ciastka, a nawet płyn do mycia naczyń: takie prezenty rozdawali kandydaci w kampanii wyborczej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Rozbieranie przed kamerą nie jest przyjemne"

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2011 07:50
- Postawiłam na ciało, bo moja kampania skierowana jest do młodych ludzi - mówi Katarzyna Lenart z SLD, która w swoim spocie wyborczy się rozbiera.
rozwiń zwiń