X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Można przejechać się tunelem pod Bosforem

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2013 18:13
Ma niecałe 14 kilometrów długości. Jego budowa pochłonęła 4 miliardy dolarów. Pod każdym względem jest wyjątkowy. To pierwszy w historii podmorski tunel łączący Europę z Azją. Przebiega pod dnem cieśniny Bosfor na terenie Stambułu.
Audio
  • Można przejechać się tunelem pod Bosforem. Relacja Rafała Motriuka (IAR)
Uroczystość otwarcia pierwszego w historii podmorskiego tunelu łączącego Europę z Azją
Uroczystość otwarcia pierwszego w historii podmorskiego tunelu łączącego Europę z AzjąFoto: EPA/TOLGA BOZOGLU

Tunel znajduje się na głębokości ponad 55 metrów i jest najgłębszym tunelem kolejowym tego typu na świecie.

Szacuje się, że dziennie pociągi "Marmaray" będą mogły przewieźć pod Bosforem około miliona pasażerów. Podróż z jednej części cieśniny na drugą ma potrwać około czterech minut. Natomiast przejazd samochodem z jednego końca Stambułu na drugi zajmie prawie półtorej godziny.

Budowę tunelu rozpoczęto w 2005 roku. Liczono, że w ciągu czterech lat zostanie oddany do użytku. Tak się nie stało, bo w trakcie prac archeolodzy odnaleźli pozostałości po bizantyjskim porcie z czwartego wieku naszej ery.

Tunel pod Cieśniną Bosfor jest jedną z kilku strategicznych inwestycji planowanych przez rząd Erdogana w Stambule. Pod Bosforem ma też być wybudowany tunel, którym będą jeździć samochody osobowe. Planowana jest też budowa trzeciego mostu nad cieśniną oraz lotniska pasażerskiego, które w założeniu ma być największe na świecie.

Przeciwko budowie tunelu kolejowego łączącego Azję i Europę protestowali mieszkańcy Stambułu. Oskarżano rząd o brak konsultacji ze społeczeństwem. Doprowadziło to do serii protestów w czerwcu, których bezpośrednią przyczyną był sprzeciw wobec planów wybudowania centrum handlowego i meczetu w rejonie stambulskiego parku Gezi, gdzie trzeba byłoby powycinać wiele drzew. Demonstracje szybko przerodziły się w szersze protesty przeciwko polityce Erdogana.
Tunel kolejowy pod Bosforem otwarto w dniu święta narodowego, w 90. rocznicą powstania Republiki Turcji. W 1923 roku prezydentem nowej republiki został Mustafa Kemal, zwany Ataturkiem. Za jego rządów przeprowadzono w kraju liczne reformy, które miały zapewnić państwu świecki charakter i doprowadzić do wyraźnego zbliżenia cywilizacyjnego z Europą

Inwestycja została dofinansowana przez kapitał japoński i należy do strategicznych projektów władz w Ankarze. W oficjalnym otwarciu tunelu pod Cieśniną Bosfor wzięli udział przedstawiciele władz Turcji, Afganistanu, Azerbejdżanu, Bułgarii, Gruzji, Hiszpanii, Mołdawii i Niemiec. Uroczystości rozpoczęły się w azjatyckiej części miasta, następnie politycy i goście przejechali tunelem na stację kolei "Marmaray" w europejskiej części Stambułu.
Mimo wtorkowej uroczystości tunel pod Bosforem na początku nie będzie w pełni funkcjonalny. - Wykorzystywana na początku będzie ograniczona część tunelu. Oddanie do użytku całej inwestycji będzie poważnie opóźnione. Zastanawiamy się, czemu otwarto go tak szybko - powiedział przedstawiciel Stambulskiej Rady Urbanistów przy Uniwersytecie Stambulskim Tayfun Kahraman.

IAR/PAP/asop

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Neolityczny Stambuł

Ostatnia aktualizacja: 13.08.2008 20:25
W Stambule odkryto pochówki sprzed 8000 lat.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Turcja: ruszyła budowa trzeciego mostu na Bosforze

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2013 15:37
Władze Turcji uroczyście zainaugurowały w środę budowę trzeciego mostu przez cieśninę Bosfor, łączącego europejską i azjatycką część Stambułu.
rozwiń zwiń