X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Plowright i Borowicz - niezmordowani promotorzy polskiej muzyki

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2017 20:28
Muzyka Paderewskie wciąż czeka na swoje pełne odkrycie. Co prawda różnego rodzaju recitale chopinowskie urozmaicane są jego miniaturami fortepianowymi, nieraz możemy je też usłyszeć w otoczeniu muzyki Szymanowskiego – ale inne jego dzieła nie są tak popularne. Na szczęście w ostatnim czasie o wiele częściej wykonywany jest jego znakomity koncert fortepianowy, podobnie ma się rzecz z symfonią.

Paderewski - Stojowski Paderewski - Stojowski

Naznaczony romantyzmem, ekspresyjny, odwołujący się do narodowych dążeń koncert robi wrażenie, choć może irytować swoją nadmierną pompatycznością. Jonathana Plowrighta, któremu towarzyszy Sinfonia Iuventus, dowodzona przez niezmordowanego promotora polskiej muzyki Łukasza Borowicza, usłyszymy na krążku „Paderewski, Stojowski - Polish music for piano and orchestra” (wyd. Warner Classic), gdzie gra go tak, jak potrzeba, czyli z gracją i pasją. Podobnie podchodzi do dzieła prawie w ogóle nie znanego – Symfonii rapsodycznej na fortepian i orkiestrę Op. 23 – Zygmunta Stojowskiego. Warto podkreślić, że jest to premierowe nagranie tego atrakcyjnego utworu. Nie dziwię się jedna, że Plowright go gra – zna on bowiem muzykę na fortepian solo Stojowskiego i nagrał dla Hyperionu w całości poświęconą jej krążek. „Paderewski, Stojowski - Polish music for piano and orchestra” to niezwykłe wydawnictwo - wartościowe pod względem historycznym, kulturowym i przede wszystkim miód dla uszu dla melomanów.

Weinberg - Prokofiev Weinberg - Prokofiev

Kolejnym polskim twórcą, którego dzieła zasługują na większy rozgłos - jest Mieczysław Weinberg. Ten polski Żyd, który większość swojego życia tworzył w Związku Sowieckim, jest dziś uważany za jednego z najważniejszych rosyjskich kompozytorów. No właśnie, rosyjskich, sowieckich, a przecież w pierwszym rzędzie był kompozytorem polskim, który nigdy nie wyrzekł się swoich korzeni. Dobrym sposobem by przypominać o tym, że to polski kompozytor – jest wydawanie tak dobrych krążków jak „Weinberg, Prokofiev - Fifth Symphonies” (wyd. Warner Classic). Jest to podwójny album, na którym znajdziemy piąte symfonie obu kompozytorów zarejestrowane podczas zeszłorocznego koncertu w Filharmonii Narodowej. Gabriel Chmura nagrał już swojego czasu piątą symfonię Weinberga dla Chandos, ale wydawnictwo to jest na tyle ciężko dostępne, że cieszy fakt, iż postanowił je nagrać raz jeszcze. Młoda Sinfonia Iuventa doskonale radzi sobie z tymi potężnymi, bogatymi, wielobarwnymi symfoniami.

39'45 39'45

Utwory Grażyny Bacewicz, Tadeusza Zygfryda Kasserna, Stefana Kisielewskiego, a także światowa premiera fonograficzna utworu „Pieta. Na zgliszczach Warszawy” Ludomira Różyckiego – to wszystko znajdziemy na kontynuacji projektu poświęconemu przypominaniu muzyki polskiej powstałej w czasie trwania II wojny światowej. „39’45 Volume 2” to krążek, w którym kontekst powstawania dzieł jest niezwykle ważny – ciężko od niego odejść słuchając głęboko refleksyjnych dźwięków „Piety” Różyckiego czy energetycznej uwertury Bacewicz. Największym zaskoczeniem jest dla mnie jednak „Koncert na orkiestrę smyczkową” Kasserna, kompozytora znanego jedynie nielicznym, jakże niedocenionego, jakże zapomnianego. Młodzi muzycy Symfonii Iuventa, pod batutą włoskiego dyrygenta Renato Rivolty, kontynuują tym nagraniem swoją muzyczną edukację, przybliżając nam dzieła ważne i piękne zarazem.


Penderecki Penderecki

Swojej kontynuacji – pod postacią podwójnego albumu, doczekała się też muzyka sakralna na chór Pendereckiego. „Penderecki conducts Penderecki Vol. 2. Choral music” to z jednej strony fragmenty większych dzieł sakralnych – jak choćby Pasji, Polskiego Requiem i Kadisz, z drugiej pojedyncze, krótkie utwory sakralne – np. Veni Creator czy z trzeciej całe dzieła – patrz, a raczej słuchaj – Missa Brevis. Muzyka sakralna zawsze stanowiła ważny element twórczości naszego największego żyjącego kompozytora. „Penderecki conducts Penderecki Vol. 2” to przegląd wpływów, jakimi żywił się jego chłonny mózg – we wczesnych utworach słychać awangardowe wpływy, a w późniejszych - wielki szacunek dla tradycji.

Mieczysław Burski