X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Haydn kupował papier Lesslowi...

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2011 10:00
Moda na historyczne rodzynki uświadamia nam, że muzyka polska to nie tylko Chopin. Kompozycje Franciszka Lessla oraz Józefa Brzowskiego w niczym nie ustępują arcydziełom Haydna.
Audio
  • Łukasz Borowicz: co łączyło Lessla z Haydnem...
  • M.in. o tym, jak uczyć się Haydna od Lutosławskiego, opowiada Bartosz Koziak

- Według legendy Józef Haydn osobiście kupował Franciszkowi Lesslowi papier nutowy - mówi przed niedzielnym koncertem Polskiej Orkiestry Radiowej jej dyrektor, Łukasz Borowicz. - Niezaprzeczalnym faktem jest natomiast, że polski kompozytor uczył się u mistrza wiedeńskiego klasycyzmu i zdołał zaszczepić najnowocześniejszą stylistykę epoki na polskiej prowincji.

Tym bardziej zaskakuje, że muzyki Lessla praktycznie się nie wykonuje. Sytuację utrudnia fakt, że znaczna część dorobku zapomnianego przez ponad stulecie kompozytora zaginęła lub zachowała się we fragmentach. Na szczęście Polska doczekała się rodzimego specjalisty od restaurowania niesłusznie zapomnianych arcydzieł. Łukasz Borowicz - od 2007 roku stojący na czele Polskiej Orkiestry Radiowej - przywrócił już do życia m.in. opery "Maria" Romana Statkowskiego, "Przygoda Króla Artura" Grażyny Bacewicz, ale też "Der Bergeist" Louisa Spohra (uważanego za klasyka gatunku w Niemczech!).

Na niedzielnym koncercie obok Uwertury Lessla, zabrzmiała Grande symphonie dramatique Józefa Brzowskiego (całkowicie zapomniany rówieśnik Chopina okazał się niezrównanym mistrzem instrumentacji) oraz Koncert wiolonczelowy C-dur Józefa Haydna. Historia tego - dziś należącego do żelaznego repertuaru każdego wiolonczelisty - utwory przekonuje, że warto uczyć się z zamierzchłej historii, a nawet dokonywać jej radykalnych rewizji.

Trudno uwierzyć, że popularne arcydzieło Haydna odkryte zostało dopiero w latach sześćdziesiątych. Prawykonania utworu odnalezionego w zbiorach Muzeum Narodowego w Pradze dokonał Karel Sádlo, zaś jego świadkiem był Kazimierz Michalik, wówczas uczeń czeskiego wiolonczelisty. Polski wirtuoz chętnie wspominał o tym niezwykłym doświadczeniu swoim studentom. Jeden z nich - Bartosz Koziak - zinterpretuje haydnowski Koncert C-dur na niedzielnym koncercie. 

Warto dodać, że trzydziestoletni artysta należy do najwybitniejszych europejskich wirtuozów wiolonczeli. Co więcej, można nawet mówić o całym pokoleniu nieprzeciętnie utalentowanych polskich wiolonczelistów, do którego, poza Koziakiem, należą choćby Mikołaj Pałosz, Rafał Kwiatkowski czy Marcin Zdunik. Nie przez przypadek szereg arcydzieł Pawła Szymańskiego, Pawła Mykietyna czy Krzysztofa Pendereckiego (m.in. Concerto Grosso na trzy wiolonczelę i orkiestrę) ostatnich lat powstało właśnie na ten instrument.

Kolejne potwierdzenie starej maksymy: cudze chwalicie, swego nie znacie...

Aby połsuchać wywiadów Anny Skulskiej z Bartoszem Koziakiem oraz Łukaszem Borowiczem,  wystarczy kliknąć odpowiednie ikony dźwięków w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.

(MM)

Czytaj także

Dyrygencka płytoteka

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2010 18:36
"Moja pierwsza płyta kosztowała 173 tysiące" - o swojej fonograficznej kolekcji opowiada Łukasz Borowicz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przyszłość POR-u, historia Horowitza i współczesność teatralna

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2010 14:31
Plany repertuarowe Polskiej Orkiestry Radiowej, najlepsze spektakle minionego roku oraz najnowsza biografia słynnego pianisty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Spóźniony Rok Szymanowskiego?

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2011 16:08
Okazuje się, że w dziedzinie fonografii Rok Chopinowski okazał się wyjątkowo owocny dla muzyki polskiej. Chociaż ten sukces w najmniejszym stopniu dotyczy wielkiego romantyka...
rozwiń zwiń