X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

57 koncertów w trzy dni. 29 września ruszają „Szalone Dni Muzyki”

Ostatnia aktualizacja: 12.09.2017 15:30
Ósma edycja festiwalu „Szalone Dni Muzyki” odbywać się będzie w warszawskim Teatrze Wielkim - Operze Narodowej od 29 września do 1 października. Hasło tegorocznej odsłony imprezy to „La Danse”.
Sinfonia Varsovia
Sinfonia VarsoviaFoto: Grzegorz Śledź/PR2

Organizatorzy festiwalu podkreślili podczas wtorkowej konferencji prasowej, że „Szalone Dni Muzyki” to impreza przełamująca wiele barier i stereotypów, związanych z muzyką klasyczną, mieszając „klasykę” z muzyką jazzową, rockową czy flamenco.

Misją festiwalu jest uczynienie muzyki klasycznej dostępną dla szerokiej publiczności. Na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej wystąpią soliści, zespoły kameralne i orkiestry symfoniczne. W trakcie trzech dni odbędzie się 57 koncertów.

Muzyka średniowiecza i szkoły narodowe

Tematem przewodnim będzie taniec i jego rola w muzyce klasycznej. Poprzez dobór repertuaru organizatorzy stworzyli trzydniowy przegląd przykładów inspiracji tańcem w kompozycjach powstałych na przestrzeni wielu wieków.

- Naszym głównym celem jest to, by pokazać, jak bardzo muzyka ludowa wywierała przez całe wieki wpływ na muzykę poważną. Już od średniowiecza, gdy muzyka zawitała do zamków, zawitały tam również tańce muzyczne. Tak działo się aż do czasów baroku. W zasadzie w tamtych czasach często tancerze byli muzykami, a muzycy – tancerzami. Podział nastąpił we Francji w 1661 r., kiedy to Ludwik XIV utworzył osobną Królewską Akademię Tańca i Królewską Akademię Muzyki, w ten sposób dokonując rozdział między tymi dziedzinami. Taniec jest również obecny w największych dziełach twórców barokowych - powiedział Rene Martin, dyrektor i pomysłodawca festiwalu.

Jak przypomniał, pod koniec XIX wieku zaczęły tworzyć się „szkoły narodowe”. - Kompozytorzy często wówczas udawali się na wieś, poza miasta, gdzie szukali inspiracji w pieśniach ludowych, świętach, folklorze (…) W XX wieku na kompozytorów wielki wpływ miała muzyka jazzowa. W zasadzie XX wiek to prawdziwa apoteoza tańca, który jest obecny niemal we wszystkich najważniejszych utworach epoki - podkreśliła.

Bach & Glass

W trakcie pięciu solowych recitali warszawska widownia usłyszy takich artystów jak Nelson Goerner, stylizowane tańce polskie Fryderyka Chopina w interpretacji Iddo Bar-Shai i Aleksandra Dębicza. Islandzki pianista Vikingur Olafsson zaprezentuje natomiast zestawienie partit Bacha z etiudami Philippa Glassa.

Jedną z największych atrakcji tegorocznego programu będą dwa występy Apollon Musagete Quartet; polski zespół wykona utwory m.in. Dvoraka, Areńskiego i Szostakowicza. Zespół Kwadrofonik natomiast zmierzy się z mazurkami Karola Szymanowskiego. Słuchacze będą mieli także okazję uczestniczyć w występie grupy, specjalizującej się w muzyce dawnej – belgijski Ricercar Consort wystąpi trzykrotnie, a zespół Ars Nova wykona tańce średniowieczne z udziałem specjalistów z zakresu tańca historycznego.

Nie zabraknie także koncertów symfonicznych. W Teatrze Wielkim zagrają m.in. Sinfonietta Cracovia i Orkiestra Filharmonii Narodowej. Jak podkreślono, także na gruncie symfonicznym można będzie wysłuchać inspiracji tanecznych – obok wpływów ludowych w utworach Brahmsa i Dvoraka pojawią się utwory, traktujące taneczne formy jako źródło inspiracji.

8 koncertów Sinfonii Varsovii

Sinfonia Varsovia w ciągu 3 festiwalowych dni wystąpi 8 razy, za każdym wykonując inny repertuar; raz, w zmniejszonym składzie, zagra jako Polska Orkiestra Kameralna. Orkiestra towarzyszyć będzie solistom, takim jak skrzypaczka Alena Baeva, pianista Nelson Goerner czy japoński mistrz bębna taiko Eitetsu Hayashi.

„La Folle Journee” – „Szalone Dni Muzyki” to międzynarodowy festiwal realizowany od 1995 r., którego pomysłodawcą i założycielem jest Rene Martin, organizator koncertów i założyciel Centre de Realisations et d’Etudes Artistiques (C.R.E.A.) w Nantes. Ideą imprezy jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej poprzez zachęcanie i ułatwianie udziału w koncertach, przy jednoczesnym utrzymywaniu najwyższego możliwego poziomu prezentacji muzyki.

Organizatorami „Szalonych Dni Muzyki” w Polsce jest Orkiestra Sinfonia Varsovia, a współorganizatorami: Teatr Wielki-Opera Narodowa, C.R.E.A. i Fundacja Ogrody Muzyczne.

Szczegółowy program festiwalu dostępny jest na stronie internetowej pod adresem www.szalonednimuzyki.pl 

pp/PAP